Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etiketttävling-resultat
Läst 1916 ggr
Finaas
0

River ner hindrerna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är jätteless på min kanin hon går fram till hindret men putar ner det med nosen. Jag testade att vända på hindret så hon inte kan putta ner det men hon biter fast i det och drar ner det.

Milly är en jätte duktig hoppare men hoppar bara när hon vill! Det tycker jag är jätte jobbigt för på 4h (som jag har henne på) har hopptävlinar ibland men hon vägrar hoppa

Popstar
0

vilket 4h? :')

lite OT,

damparu
0

"jag testade att vända på hindret så hon inte kan putta ner det men hon biter fast i det och drar ner det."

Ett godkänt hinder måste man kunna riva från båda hållen ;). 
Men till saken. Min kanin gjorde lika dant ett tag. Då fick jag ta tillbaka henne och liksom få henne att kolla på hindret. Och rev hon med nosen så satte jag tillbaka henne igen. Så höll vi på sådär. Nu har hon slutat puta ner bommar med nosen

// Ludde

Finaas
0

#1 4h i lund i skåne :D

#2 Det är exakt deet jag gör men hon ger sig inte :(

Valkyrie
0

min kanin gör också det, det är för att de tröttnar på att hoppa efter ett tag. min kanin hoppar bra men efter ett tag packar hon ihåg hindrerna för att visa att "nej nu vill jag inte hoppa mer"

försök ge mer godis och beröm så tycker h*n det blir roligare att hoppa. lycka till

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Finaas
0

#4 okej men min kanin puttar ner det driekt :( Men jag ska testa med godis och berömm men inte för mkt godis då blir hon ju tjock ;)

Valkyrie
0

hur högt har du det då? jag brukar alltid börja lågt och högre och högre men ibland börjar jag redan på 30

Rest in peace Valkyrie!

Sashhi
0

Om kaninen plockar ner bommar, så är det eventuellt för att den inte tycker det är kul heller, och då får man bara acceptera det.

Not your mom, not your milk.

Finaas
0

#7 jo jag vet men idag helt plötsligt ändrade hon åsikt :D snart kommer video :)

Nickel
0

Så gjorde min ena kanin också. Då hoppade jag inte med honom på en månad och sen hoppade jag jättelåga hiner. typ 5 cm. Och dom hoppade han, och då fick han godis, sen höjde jag dom långsamt. Han tycker det inte år så jättekul att hoppa så jag gör det bara typ 2 ggr per månad så han hoppar bra då, men hoppar jag oftare puttar han också ner dom.. Så testa att inte hoppa så ofta för hon kanske inte tycker det är kul eller testa att bara hoppa låga hinder ett tag. :)

Finaas
0

#9 okej

här är en video med min kanin som hoppar :D :

http://www.youtube.com/watch?v=r3jYZuHTuFc

PrinzeZz
0

#10 oh… använd INTE ett hinder med spikupplägg, kaninen kan göra sej väldigt illa på det! Bommarna måste desutom kunna rivas

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Bolten]
0

#10 Det är inte så konstigt att h*n inte hoppar så mycket på ett halt bord, sätt henne på marken på en matta/ gräs eller något annat som inte är så halt…

hugoochip
0

10# Jag tycker att det verkar som om ni borde ta det lite lugnare med kaninen och inte hoppa den på ett halt bord som 12# sa,och de där plastdunkarna som ramlade ner runt kaninen var ett till sressmoment,men det var em mycket söt kanin:)

Valkyrie
0

håller med alla, såklart kaninen inte hoppar om ni gör det på borden och inte visar den hur den ska göra.

Rest in peace Valkyrie!

Finaas
0

Okej jag får ta ut henne till våren :P eftersom hon inte kan vara ute nu men tack super mkt för all hjälp :D

Valkyrie
0

men jag tänkte att du kan ju sätta henne på golvet (?)

hon verkar kunna bli en bra hoppkanin :)

Rest in peace Valkyrie!

Finaas
0

jo jag brukar köra på golvet lite nu men hon hoppar också på en trappa där ut :D

hugoochip
0

Du kan ju hoppa henne på golvet i sele?

Finaas
0

#18 Milly är inte så förtjust i sele :P men annars kan jag prova

hugoochip
0

Men hur skulle du kunna vara med och tävla om hon inte kan ha sele..?

Finaas
0

#20 tävla är inte något för mig :P

Salish
0

Sätt henne på golvet på en matta så hon inte halkar, vänj henne vid sele, skaffa hinder som går att riva från båda håll och sätt upp jättelåga hinder på 5 cm.

Tisdus
0

#21; Men i ett tidigare inlägg sa du att 4H hade tävlingar men hon vägrade att hoppa?

Aja, börja iaf från början med henne. Selträna (även om du inte ska tävla) och sen hoppa. Vänta med det till i vår om det inte finns något lämpligt ställe att hoppa på. Men en trasmatta funkar bra att lägga ut på golvet och ställa upp några låga hinder på.

Även om du inte ska tävla så är selträningen väldigt viktigt, hur hade du annars tänkt hoppa med henne utomhus om hon inte är selad?

Finaas
0

#23 Jag har en hage till henne som sen ska utökas och där ska jag hoppa :P

hugoochip
0

21# Men du skrev ju i inlägg 0# att du tyckte det var tråkigt att hon inte ville hoppa när ni hade tävlingar på 4H Gården?:P

Salish
0

Tycker fortfarande att du ska selträna, du får mycket enklare att styra henne och kaninen förstår lättare vad den ska göra.

hugoochip
0

Håller med 26#

Grunden för hoppninen är ju att du seltränar henne..=)