Belgisk hare vs. Vädurskorsning
Hej!
Ska ev. få en till kanin nästa år och har hoppat fram och tillbaka från två olika alternativ.
Belgisk hare & Vädurskorsning.
Belgisk hare är en riktigt fin ras och så, om den är renrasig så kan jag ju ställa ut den också och det hade varit roligt. Sen har den ju en enorm personlighet också! Men - blir ofta lätt stressade och är väldigt spralliga, har redan en energibomb här hemma och vill kanske ha en liten smula lugnare kanin :P
Och vädurskorsningen är ju hur underbar på alla sätt. Spralliga i lagom mängd oftast, keliga och tillgivna. Kanske mer den lugnare kaninen som jag är ute efter? Är också ganska sugen på att ta en kull också och då är det hoppkorsningar…
Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, ska jag ta vädurskorsning i med att jag är ute efter en mer lugnare kanin, som kanske har en chans också att komma upp i de högre klasserna som svår/elit…
Eller ska jag ta en belgiskhare som är fulla av hyss och personlighet.. ?
Vad tycker ni?
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
jag tycker en belgisk hare :D
funderar själv på en sådann 
//Anna Odenbrand
har aldrig sett en stressig BH men det kanske bara är jag.
Skulle satsa på en vädurskorsning, men det är för att jag funkar inte ihop med harar och då jag vill satsa på hoppningen brukar inte BH vara en ultimat ras.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Jag har själv undrat vad jag ska ta, en BH eller en vädurskorsning, så det blir båda istället för jag kan inte välja. ^^
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Harkorsning tycker jag. Kommer även jag ha en sådan i Mars-April. Vet inte riktigt om jag ska spara en eller två ur kullen, vi får se.
Harkorsningar kan ha väldigt mycket i sig, även i hoppled. Finns det renrasig hare i släkten finns det nog chans för envishet och personlighet.
Kommer troligtvis ha fler Harkorsningar på gården än andra valmöjligheter. Bara för att jag tycker om dess fina kropp och personlighet. Även för att de utstrålar väldigt mycket säkerhet. Både i hopp och kel.

#2: Jo just det att den kommer hoppa, där har vädurskorsningen chans till svår/elit och BH:n kanske bara msv/svår… Ja det blir ett svårt val, men antagligen en vädurskorsning som det ser ut nu! :)
#3: Haha den varianten kan man också köra! :D
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Vädurskorsning med rätt mycket inslag av hare är det ultimata vad jag tycker. 25 % ungefär. De blir något som en extra "krydda". ;)
En renrasig belgisk hare vet jag dock inte. Risken är nog att de ibland gärna blir envisa och klättrar på bommarna istället för att hoppa, vad jag sett.
Not your mom, not your milk.
Sen aldrig harkorsning från envisa förärldrar!!! Min harkornsing har en bra mamma som ger bra gener osv. Det är bara därför hon hoppar så bra som hon gör! Men hennes pappa är en rentav dålig hoppare i mina ögon. En envis belgiskhare som hoppar fint hemma men ej på tävling.
Därför skulle jag aldrig välja korsning med ren belgiskhare om mamman inte är en bra avelshona! Tex kan pappans gener slå över på ungens kull osv. Då är man körd!
Jag väljer hellere en vädurskorsning med lite hare i. För dom som sara säger får en extra krydda. Men aldrig en renrasig!
--
Harkorsningar som är 50%-75% är så olika. Vissa får mammas gener andras pappans. Det är så olika. Där är problemet. Vissa kan bli Elit med cert andra bara lätt…
Jag tycker en belgisk hare, det har en sådan himmla energii och min belgiska hare är hur lugn som helst. Det är rätt olika från individ till individ.
Fast vädurskorsningar är också fina beror på vad du är ute efter?
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Ja som de flesta nog märkt så är jag helt för vädurarna. Tycker många harar är otroligt granna och duktuiga, men det har helt enkelt aldrig hamnat någon sådan här.
Den kanin som jag har haft mest inslag av hare i var otroligt envis. Kan man vända den envisheten på rätt håll så kommer man kunna gå hur långt som helst. Hade väl lite otur med att han inte brydde sig och man kunde inte övertala honom.
Sen tycker jag väl rent utseendemässigt att vädurarna är så söta, runda och goa ^^
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
#9 Jo precis det är en smaksak av kanin och vad man vill ha för kanin. Själv gillar jag nog mer slankheten som belgisk harar har och dvärgharar sen gillar jag att de måste hela tiden jobba.
Fast dvärgvädurskorsningar är riktigt underbara när de är runda o goa. Varje ras har sin charm :)
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
#9 Eller så skaffar man sig en vädurskorsning som tror att den är hare, eller man själv tror det är 99% hare (inte utseendemässigt);) springer fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka.
Älskade lilla bus Affe!
Många roliga stunder med den grabben. Man kan bara sitta på golvet och kolla på hans bus. Det roligaste han gjort är att slänga iväg och attackera mina schaps som en liten vovve. Haha, gud vad roligt det var!
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Jag har fyra harar/harkorsningar och ingen är den andra lik! Mycket personliga och det är en upplevelse varje gång man hittar på något med dom. :) Jag skulle inte, nu när jag väl provat hare, vilja ha något annat. Dock vet jag inte hur renrasiga belgiska harar är. Men se dig omkring lite och kolla efter personligheten på djuren, så hittar du säkert det du söker oavsett ras. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner