Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettkullplanering-make-maka-sökes
Läst 1524 ggr
hugoochip
0

Låna hane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu är det så att jag ska antagligen para men hona Chip till våren:) Så nu vill jag kolla lite vilka hanar som finns tillgängliga. Mina krav på hanen är att han ska vara klassad bra,fint temprament,inte för stor då Chip är ganska stor själv:) Gärna manteltecknad och inte några viltfärger;)

Sashhi
0

Manteltecknad + manteltecknad brokat) utgör risken till vitscheck. Detta finns som en artikel på KIF.

Not your mom, not your milk.

hugoochip
0

Okej,men vilken färg ska man kombinera med då?:)

hugoochip
0

Sedan undrar jag hur många det är som är intresserade av en unge?

kyrkeliden
0

Det är inget som säger att man inte får para brokat + brokat, men många vill inte det då de kan ge vitscheckar.

En mindre hysteri detta, en del vitscheckar får nämligen problem med magen i ung ¨lder och dör oftast inom ett år. Många vill därför undvika detta.

MEN det är upp till en själv hur man vill se på detta. INGEN ANNAN kan hindra dig men åsikterna går isär och man får ju självklart argumentera för sin sak.

Tar du en helfärgad hane så slipper du detta med vitscheckar.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Sashhi
0

#4 - Precis. Därför skrev jag utgör. Det är ju inget förbjudet.

hugoochip
0

Då ska jag nog ta en helfärgad hane,gärna svart:)

Men åter till saken,vilka har en hane dom kan tänkas låna ut och vilka skulle vara intresserade av en unge?

Sashhi
0

#6 - Du får nog bättre napp på SKHRF's forum om du skriver ut det där :)

hugoochip
0

Tack för tipset:)

Men är det värkligen ingen som kan tänka sej låna ut sin hane?

Maiae
0

#8 Du kanske ska skriva vart du bor ?:)

Mvh Maia

hugoochip
0

Jag bor i skåne/ängelholm:)

hjartelyckanskaniner
0

Glader finns ju, som jag skrev i din andra tråd. En kille med en massa energi i och, som man hör på namnet, så är han glad 24/7.

Matte älskare är han också. Bara matte får röra mig och matte får bara hålla/klappa mig för han gillar inte andra personer (rädd för de som han inte känner).

Detta är den underbaraste hanen jag haft på länge! Finns en som slår honom.. Inte nog med att han är underbar på alla sätt, så är han en dundrare på att hoppa! höga och långa hopp gör han. Första gången jag hoppade honom så blev jag oerört förvånad hur en kanin kan hoppa på långt! Hade 2 hinder, 2-2,5 m emellan och när han hoppade över hindret så var han framme vid nästa. 10 cm ifrån nästa hinder var han. Så ungarna kan ju ärva hans hoppstil. Det är så roligt att hoppa med Glader. Han hoppar allt som finns framför nosen på honom och struntar i om hindret är 60cm högt, han hoppar det ändå.

Han har tagit 5 pinnar med mig, på mindre än 6 månader och jag hoppade varannan vecka/en gång i månaden. Han tog 4 pinnar i rad sen var det en blank och sen tog han pinne igen.

Klassad i Msv, men han kan bli svår bara han är koncentrerad och struntar lukterna.

Han är ju släkt med Po, och po har ju fått underbara bebisar. Har ju själv en po+chip bebis;) Suffi ska ju få bebisar till våren, men inte valt hane ännu.. Letar ju själv efter en elithane i Skåne..

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

hugoochip
0

12# Jag börjar bli riktigt sugen på Glader!              

Vad har han för teckning,då jag helst inte vill ha en madagaskar/brokad för det kan bli vitcheckar:)        

Var i skåne bor du?

hugoochip
0

Svartbrokad+madagaskar brokad,är den kombinationen en risk för vitcheckar?

kyrkeliden
0

#14 Ja. Det spelar ingen rll vilken färg kaninerna har, utan det är teckningen som gör att det blir vitscheckar.

Svartbrokad + madagaskarbrokad -- kan bli vitscheck
Viltgråbrokad + svartbrokad -- kan bli vitscheck

o.s.v. Som sagt, det spelar ingen roll vilken färg, utan är båda föräldrarna brokade/manteltecknade så kan det dyka upp vitscheckar.

hugoochip
0

okej:(

hugoochip
0

Madagaskar+manteltecknad brokad?

hugoochip
0

Det borde väll funka?

kyrkeliden
0

Ja om man tar en helfärgad madagaskar :)

hugoochip
0

Vad bra,tack för all hjälp:)

Valkyrie
0

vad är vitschek och varför vill ingen ha det? :P

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Husberg
0

#21: Varför ingen vill ha vitcheckar är som #4 sa. Vissa vitcheckar blir dåliga i magen och dör då oftast inom ett år.  Genom att inte para brokat/manteltecknat tillsammans blir det inga vitcheckar.

Valkyrie
0

aha men är det en färg eller?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

kyrkeliden
0

#23 Nja…det är en teckning. Ofta väldigt säregen, kaninen har mycket vitt, endast en ål på ryggen, färgade öron, nosfläckar och kanske färg runt ögonen å kindfläckar.

Kan finnas i alla färger.

hjartelyckanskaniner
0

#13 Han ser ut som farbrors bror, Po;) Japan gul/blå med ytterst få fläckar. En riktigt liten snygging;) Jag gillar bara hans japan för jag gillar inte stora fläckar. Har hört många säga ''Åh, vilken fin isabella kanin'' Isabella? Nej, han är Japan;)

Jag bor i Staffanstorp, men frågar man Anneli så kan man nog göra bebisar på tävlingen;) Hon säger alltid makeing bacon^^ Ska själv hitta en hane som jag kan låna till Mars=)

Jag kan presentera Glader för dig i Januarfi;) Ska ju tävla i Skepparslöv då.

Mvh Emma

hugoochip
0

Jättegärna!

Menar du att vi ska para dom den 23/1?

Po är ju en riktig snygging!!

Jag har pratat lite med Michell och hon säger att Chip är svår att få dräktig,det tog 8 månader för henne att få henne att bli dräktig.

kyrkeliden
0

#26 Honor som är svåra att få dräktiga brukar det vara än viktigare att dom är störtbrunstiga! Detta för att de ska bli dräktiga. Kanske smart då om de får gå ihop ett tag istället.

hugoochip
0

okej,tack.

25#  Vi får fundera på det:)

hjartelyckanskaniner
0

#26 Nej, inte para, bara att du får en egen uppfattning om Glader. Gå med honom i sele. Man kanske får låna ett hinde så du kan hoppa honom efter tävlingen. Ja, allt för att du ska se vad jag menar. Han är den skön kille.

Men en sak, ha honom absolut inte i famnen. Han kommer hoppa ifrån din famn och då kan han skada sig. Man får sela honom på marken och vill man gå någonstans så får han gå i sele och koppel, inte bli buren.

Mvh Emma

hugoochip
0

Det skulle vara jättekul!

Jag vill gärna lära känna hanen lite bättre:)

Det ska bli kul att få se skönheten^^

hjartelyckanskaniner
0

#30 Om det är snö ute, ha taggar på skorna så att du inte ramlar;) Den killen kan springa snabbt när han är på det humöret=P Inte för att han kommer dra iväg med dig, så stark är han inte (Han orkar nog inte ens dra iväg med en transportbur).

Ja, han är fin, lilla Glader.

Sprallig till tusan, men han kommer alltid vara det.

Mvh Emma

hugoochip
0

Det ska bli kul att få träffa den lilla busen:)

Längtar till tävlingen,men det kommer nog inte gå så bra för Chip är jag rädd.Då jag trodde hon var dräktig fick hon vila,men bara hon gör sitt bästa är jag nöjd med henne:)Men det ska bli kul att tävla msv då jag aldrig gjort det.

En fråga bara:Om man gjort tre korigeringar,blir det ett fel då?

Och vad är det mer som skilljer msv från lätten mer än korigeringarna och höjden?

Zessan
0

#32 inte så bra på msv, men om du har tre korigeringar blir det fel och tror att det är fler hinder i msv… Hehe, har aldrig tävlat i msv men tror det är så iaf

hjartelyckanskaniner
0

Hinderna är lika långa som svåra och elit hinder. Tror hinderna är 38x50 eller 80. Kommer inte ihåg måtten exakt. Jag tränar nästan aldrig Glader, kanske borde göra det?=P

I krok så kan de vara genirösa med korr. Ser kaninen inte hindret den ska till så blir det inget korr. Men ser kaninen hindret, alltså framför förra hindret så får man korr.

Jag tycker det är skit läskigt med höjden. De är ju så mycket större i lätt. Har man en kanin som är tuff, så är man väll ganska lugn men Glader är en expert på att skada sig så jag är lite rädd att han skadar sig. Men man skrattar bara åt hans hoppstil och sen så blir man lite lugnare.

Mvh Emma

hugoochip
0

Okej,tack för alla svaren!

Är lite(ganska mycket!)nevös^^

hjartelyckanskaniner
0

#35 Skickar en bild på Glader i ett PM till dig=)

Mvh Emma

hugoochip
0

tack,jättefina bilder!

Detso mer jag ser honom desto säkrare är jag på att han är rätt hane:)!<3

hjartelyckanskaniner
0

#37 Glader är typ en svärmorsdröm, haha. Stilig och snäll till tusan. Man tror att han ska bita en i fingrana när man sticker in de i buren och han rusar fram, men han bara märker revir. Varje gång man ska pussa honom så märker han revir på munnen eller glasögonen=P lillskiten!

Mvh Emma

hugoochip
0

Det ska bli såå kul att träffa honom!

(det tycker nog Chip åxå^^)

hjartelyckanskaniner
0

Haha, jo, han är härlig=)

Men man ska inte häls på honom innan han hoppat. Annars kommer det inte gå bra på banan sen. Då är han super hanig och Chip kommer bli trött på honom=P

Mvh Emma

hugoochip
0

Ja,dom kommer nog att bli okoncentrerade om dom får hälsa innan dom ska hoppa^^

hjartelyckanskaniner
0

Menade att du hälsade på honom;) Du har ju annan lukt än vad han är van vid och klappar man honom sen så är han inte rolig på banan. Därför får ingen hälsa på honom innan han ska hoppa=P

Mvh Emma

hugoochip
0

jaha xD

Men det är nog inte så bra att dom hälsar heller^^

hjartelyckanskaniner
0

#43 Nej, då är Glader i en annan värld=P

Mvh Emma

hugoochip
0

44#Naww<3

Hoppas tricket med persiljan funkar:)

Om jag måste låna hem honom,hur ska det funka då han bara vill att du rör honom?

hjartelyckanskaniner
0

Menade att ingen rör honom innan han ska in på banan. När han tävlat klart så är det ju självklart att du får röra honom. Då kan du röra honom så mycket du vill för då har han ju hoppat.

Om man rör honom innan så hanara han sig och då kommer han inte hoppa inom 2 min. Är ju inte liv eller död på banan, men är ju roligt om han tar pinnar=)

Tricket med persilja brukar funka=)

Mvh Emma

hugoochip
0

Jag läste på din hemsida att han är ganska känslig för beröring,men det kan åxå vara jag som snurrar till det ^^

Det är ju bla därför man tävlar,för att ta pinnar(och för att det är så kul!) Så jag förstår dig:D

hugoochip
0

Idag tränade jag hoss Michell,vi hoppade mvs och Chip var jätteduktig!Hon bara flöt på som om det var det hon alltid gjort!<3

hjartelyckanskaniner
0

#48 Vad roligt=) Vi får hoppas att hon hoppar lika bra inne=)

Mvh Emma

hugoochip
0

Ja,det var jättekul! Michell kände knappt igen henne xD

Hon bor i en lada och jag hoppar dom där så dom är vana vid tak över huvudet,men det är ju inte säkert hur hon reagerar på mattot osv..Men det går säkert bra^^

hjartelyckanskaniner
0

Nej, det är ju inte exakt samma. Sen är det stressigt och mycket dofter som de inte känner igen som det bara måste lukta på och då flyger de 2 min förbi.

Mvh Emma

hugoochip
0

Tråden kan låsas då jag hittat den perfekta hanen!<3

Inlägget är låst för nya kommentarer