Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettklasser-uppklassning
Läst 1096 ggr
EricaN
0

Alla raser i samma klass?

Jag hittar ingen artikel eller någonting om detta så jag frågar här Glad

Jag undrar om det är så att alla kaninraser tävlar i samma "klasser"?

Är det så att en Hermelin och en Belgisk jätte tävlas i samma klass eller brukar man dela in i storlek?

Mvh EricaN

thexclub
0

Alla kaniner börjar i Lätt (ev. mini) och alla har samma regler oavsett ras.

Sen brukar man inte hoppa med större raser eftersom de lätt skadas av hoppen då de är så pass tunga =)

the vanity, it becomes insanity

EricaN
0

Ok, så Bj brukar man inte hoppa med? Det är kanske inte att rekomendera då?

Det var bra att veta då jag har funderingar om att ha en stor ras i framtiden =)

Vet någon vilken den största rasen som brukar vara med och tävla är? =)

thexclub
0

#2: Nej, jag är inte helt säker men tror att det är mest deras ben som skadas av hoppen, skulle hursomhelst inte rekommendera att hoppa med en stor kanin då de inte brukar vara så smidiga på hoppbanan.
Jag vet faktiskt inte vilken den största rasen är, oftast är det ju korsningar som hoppar. Tror maxvikten ligger runt 3-4 kg men det finns ju inga regler som säger hur stor kaninen får vara så det är nog lite upp till en själv.

Zvintos
0

Skulle inte rekommendera en belgisk jätte till hoppning.
Möjligen lite hemma sådär på skoj.
Men ju högre hindrena blir, desto mer påfrestande blir det.
Dem väger ju en del och landar då väldigt tungt/stumt.
Kan ju inte påstå att dem är direkt smidiga alla gånger.

Sashhi
0

Tycker inte att man ska hoppa kaniner över 4 kg över huvudtaget på bana. Men allt under går ju, om kaninen inte är klumpigt byggd osv.

Not your mom, not your milk.

EricaN
0

Detta är lite intressant att höra då jag länge har funderat på hur det är! Jag vet inte vad en holländare väger men visst är dom "hoppbara"? =)

pigelina
0

#6 holländare väger ca 2,5-3 kg? rätta mej om jag har fel:D

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Elina.
0

#6: Holländare ska enligt standarden väga 2,51-3,2kg, dock finns det ju rasrena holländare som väger mer/mindre.

thexclub
0

#6: Hollisar går jättebra att hoppa med =)

EricaN
0

Då tror jag att jag ska satsa på en renrasig avels och utställningsbar sådan nästa hång =) vad tror ni om det?

Elina.
0

#10: Som hoppare är holländarna ganska noga med att inte riva, men de är långsamma. Av egen erfarenhet är hanarna också ofta nosiga av sig, inte nödvändigtvis hemma, men på tävlingsplatsen. Honorna i sin tur blir lätt för bekväma för hoppning.

Själv tycker jag inte att holländare är något riktigt bra val om man vill satsa på hoppning. De har runda och klumpiga kroppar och temperamentet är oftast inte det bästa till hoppning. Dock är det en väldigt trevlig ras. Själv hoppar jag med en del av mina holländare med mycket varierade resultat. Visst, det går att hoppa med holländare, men om det är kaninhoppning man vill satsa på så ska man nog söka kaniner med en kroppsform & ett temperamente som passar bättre till hoppning än holländarens.

EricaN
0

Så vad tycker ni att man ska satsa på för ras?

pigelina
0

#12 vill du bara hoppa och inte ställa ut så en vädurskorsning elr harkorsning som har duktiga föräldrar.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

EricaN
0

ok, det får bli att fundera på sedan, nu har jag en Hane som är hermelin (med lite långa öron) han är pigg och frammåt och hoppar lätt upp i soffan mm, tror han kan bli duktig :) honom ska jag börja med i alla fall!

thexclub
0

#12: Vanligast är det ju med vädurskorsningar, nu på senaste är det nästan minst lika mycket harkorsningar dock. Men alla kaniner kan bli bra hoppare

Sashhi
0

Ska du ha en riktigt bra hoppkanin så ska du satsa på en vädurs- eller harkorsning från en lämplig och bra uppfödare. Du kan läsa artikel om hur man går till väga för att hitta en bra kanin.

Not your mom, not your milk.

EricaN
0

Ok det låter bra=) Hur stor blir en renrasig hare? nyfiken

Elina.
0

#17: Belgiska harar ska väga 3,01-4,00 kg, & dvärgharar 0,71-1,30 kg.

EricaN
0

Ok, det är alltså en mellanstor ras, låter mysigt! Det är definitivt en ras som jag får tänka igenom =)

Hipptipp
0

Jag har en belgisk jätte (Lala) och jag brukar hoppa henne lite hemma då och då cirka 10-15cm. Så långe kaninen tycker det är kul att hoppa tror inte jag att det kan vara skadligt för dom. Men man ska ju självklart inte hoppa för högt med tanke på frambenen.(: