Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikett: allmänt
Läst 2157 ggr
nellachilli
0

Hur får man kaninen tam?

Hej!

jag har precis köpt en ny kaninunge och undrar hur man på bästa sätt kan få den tam? har ni några tips?Glad

hjartelyckanskaniner
0

Bara sitta vid buren utan att göra något=) Kaninen kommer fram när den känner sig redo.

Alla kaniner är inte kelna och då ska man respektera det. Har minst 3 st som hatar att vara i famnen och de är inte det mer än när man ska bära de ifrån olika ställen, är på tävlingar och man ska hoppa fram eller gå för att starta.

När du sträcker fram handen så ska det gå väldigt långsamt, nästan i slowmotion och du talar lugnt med kaninen hela tiden. Sen finns det sådana som Alfred som bara ska vara coola och spela kaxiga som ska vara överallt och ingenstans så man inte ens hinner säga ''Hej'' utan att han flyger iväg som en durrasellkanin.

När du sedan lärt kaninen att händer inte är farliga, så kan du ge honom mat undertiden som du klappar på kaninen så den känner sig hemma. Efter att kaninen känner att det inte är faktligt i huset så kan du sakta ta ut kaninen och kela med den i famnen. Jag försöker först bli någotlunda bra kompis med kaninen innan jag har den springandes fritt. Den får vara i en rasthage, men inte att den springer fritt i trädgården. När du sedan ska fånga in kanien så blir den ännu räddare än vad den var första dagen som den kom till dig. Sele och koppel kommer senare. Tar man det långsamt så kommer det gå bättre än när man skyndar på kaninen att lära sig att vara i sele. Har jag hört ifrån förra ägaren/uppfödaren att kaninen är väldigt sprallig av sig och kan inte sitta still så vet man inte riktigt när kaninen bott in sig. Men jag brukar vänta några dagar innan den går i sele för att vara på säkra sidan.

Godis brukar vara ett tips för att bli väldigt bra kompisar. Men samtidigt ska man inte ge för mycket för då tror den att varje gång du kommer så ska den få godis. Godis har man när man berömmer kaninen, inte bara för att ge. Kommer den fram till dig så säger man ''Braaa'' ger en klapp och en godis, så förstår den att när man gjort något bra, då får man godis.

Lycka till!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Hipptipp
0

Det bästa är nog att kela med  kaninen men låt den komma fram till dig så att den inte blir rädd när man tar den. Berömm den sen när den sitter stilla i din famn.Lite godis kan också funka.XD

Lycka till!!!Glad

hugoochip
0

Ta det lungt det första tiden och småprata med henne,så lär hon känna din röstSkrattandePyssla mycket med henne eller bara sitt stilla i rast hagen,så hon får komma fram själv<3

#1 Min ena kanin gillar inte heller att vara i famnen om man tvingar honom tex: från framhoppningen till banan eller liknandeObestämd

Han blir då otålig och börjar nafsa i kläderna.

hjartelyckanskaniner
0

#3 Glader naffsar inte, han hoppar ner på marken och kan skada sig rejält. Försöker därför bära så lite som möjligt för jag vill inte mista honom om han skulle skada sig så allvarligt.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

nellachilli
0

tack så mycket för tipsen!Skrattande