Hoppa belgisk jätte?
Jag har en belgisk jätte,Lala, som är väldigt smäcker och känslig,hon väger ca 4 kg och är ca ett halvår gammal,tror ni att hon skulle kunna bli en bra hoppkanin?
Hur mycket tror ni att hon kommer att väga när hon har växt klart?
Jag tror inte det är så smart att hoppa en så pass stor kanin. Visst väger våra vädurskorsningar ganska mycket, men det är mest muskler. Trollet (Silverados Try Me On) ska väga något vid 3-4 kg.
Jag tycker det är bättre att du köper en kanin som är antingen vädurskorsning, Dvv eller en mindre ras om du vill tävla. Man vill ju inte att kaninen ska skada sig. Risken är ju att kaninen bryter frambenen, skadar ryggen eller skadar andra delar av kroppen.
Man vet inte hur mycket en BJ kommer väga när den är färdigväxt. Det kan vara allt mellan 5-10kg. BJ har ju ingen maxvikt på utställningar.
Detta är vad jag tycker, andra kan tycka annat=).
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
I vår klubb är vi tre tjejer som hoppar med jättar. Så länge dom inte är överviktiga och får extremt mycket motion och har fått det från början kan du utan problem hoppa lättklass i alla fall. Mina 6 bamsebrudar höppar ju iofs halvmetern lätt som en plätt, men oftast är frambenen lite i klenaste laget. Det beror nog på var din jätte kommer ifrån. Men som sagt, träna träna träna, springa springa springa! 
Jag skulle verkligen inte hoppa med en fullvuxen belgisk jätte. Det är ingen smidig ras och dom har en tung och kraftig kropp. Benen tar lätt stryk trots att kaninen är musklad.
Att ta till beaktande är också att jättar har lika litet hjärta som en mindre kanin.
# Som sagt, det beror på vilken uppfödare den kommer ifrån. Alla avlar inte på köttklumpar som gärna ska sitta i en pyttebur och se stora och äckliga ut på utställningar eller gå till slakt. Det finns många "sorters" BJ.
Hon är väldigt smäcker men som ni säger får hon träna,träna,träna!
Vi var ute med henne igår och hon var väldig framåt,vi prövade ett litet hinder(ca 15 cm)och det hoppade hon lätt.(det är min kompis kanin)
Jag skulle inte heller hoppa med en BJ.
BJn jag hade var jättefin och smäcker på 7,5kg, men trots det skulle jag inte ha hoppat med henne.
Precis som Elina. säger så är dem ofta ganska osmidiga jämfört med mindre raser.
Sen gör ju alla som de vill, men som sagt skulle inte jag hoppat med en BJ.
Okej,men hon vill ju inte skada sin kanin så jag tror hon bara kommer hopp lätt nån gång(om inte ännu lägre). Kaninens hälsa kommer ju först!
Jag vill ju inte presic skada min kanin! och jag har ju minna andra vädurskorsningar att tävla med
men hon tycker att det är så kul att hoppa och värkar inte ta skada av det heller.