Hjälp mej!
Min ena kanin Chip,är jätte jobbig när jag ska hoppa henne på gräs!Hon vill bara äta!Även om hon får äta innan hon ska hoppa.Hon lägger sej ner platt och när hon väl har bestämts ej så är det så!Men när hon hoppar på grus så hoppar hon jättefint!
Men alla tävlingar är ju inte på grus direkt..
Så är det någon som har några tips??
Det är svårt när dom är sugna på gräs :P Oftast hjälper det ju inte att låta dem äta en massa innan man ska hoppa tyvärr :/ Det du kan göra är ju att när hon böjer ner huvudet och äter att du tar lite försiktigt under hakan på henne så att hon slutar och sen fortsätter du så tills hon slutar helt det kan ta ett tag och det är inte säkert att det hjälper men det är värt ett försök :P
När hon lägger sig ner platt är det inte så att hon brunstar då ;)?
#0 Suffi har ärvt det ifrån sin matglada mamma;) Jag har aldrig sett Chip göra så imot Mich, men hon är ''sträng'' om det kan vara rätt ord. Hon vill visa att det är hon som bestämmer så därför är hennes hanar aldrig haniga på banan och har inte sett någon hona lägga sig ner när den är brunstig. Har tävlat med SKH i 1 år nu och har varit på ett antal tävlingar när Mich varit med.
Chip kanske låtsas att hon inte förstår vad du vill och dina ''regler''. Många gör ju så när de kommer till ett annat ställe och låtsas att de inte förstår ett smack om att den ska springa istället för att äta gräs.
Men nu är dte ju bara innetävlingar ett tag så du kanske ska tävla henne då?
Jag tror hon slutar när hon förstår att hon inte kommer undan med att stanna och äta gräs utan att på banan som jobbar man, i rasthagen äter man gräs:)
Lycka till!
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Tack för svaren!
Ja,det kan ju vara så att hon låtsas att hon inte förstå mina regler.Men då är det ju bara att vara bestämd tills hon förstår att hon inte kommer undan:)Detta är min första hona så vad finns det för fler tecken på att hon är brunstig?Ja jag får passa på att tävla nu när det är innetävlingar;)
#3 Du kan kolla hennes kön och se om det är rött/lila. En brunstig hona lägger sig oftast ner med svensen upp som om de blir parade.
Mvh Emma
Okej tack!
Jag har kollat henne nu och hon är inte brunstig.
Hon är helt enkelt en bestämd dam med egna åsikter
Hahahaha!
Har någon här en kanin som gör likadant och hur har ni fått dom att sluta?
Jag har :) Jag hade en hane som var helt omöjlig han åt jämt gräs jag kunde inte få få honom att sluta så jag lät han vila i flera månader sen startade jag honom när det var snö ute och då kunde han ju inte äta gräs det var ju under snön :P sen hoppde jag i ridhus och då började han tycka att det var kul så när vi kom ut på gräset igen så var han mer intresserad utav hindrena så mitt tips är att hoppa i ridhus eller inomhus :D
#6 Das Spiderpig? 
Sorry för trådkap
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Okej,tack för tipset!
Jag hoppade henne i ladan igår och då "svävade" hon över hindren
Jag har ju Suffi:P Men man kan ju inte göra annat än älska kaninen. Vill hon inte, så vill hon inte. Man ska inte tvinga henne, då blir det bara värre och hon hoppar inte alls. Man ska ta det i hennes takt.
Mvh Emma
Japp,idag hoppade jag Chip på gräs och hon hoppade jättefint,viserligen tog hon ju några tuggor av gräset men det måste hon ju få göra
Hon hoppade ca 45 cm i höjd:)
Min andra kanin Hugo hoppade ca 54 cm!
Det var det högsta han hoppat någonsin!Han slog sitt eget rekord.
#9 Precis så är det med Chip,"stressar" man henne hoppar hon inte alls.Bestämda damer
#11 Hoppade idag med alla som ska tävla i Kvidinge. Glader vad duktig och sen kommer de andra 3. Sven är så himla bestämd och han ska äta gräs! Suffi likaså men mot slutet så hoppafe hon felfritt. Alfred, ja vad ska man säga om honom. Snabb, ja! envis,ja! Han bet i sönder mitt koppel som var ganska dyrt.
Mvh Emma
#12 Ah, men i Kvidinge finns inget gräs…TUR :D
Å lilla Alfred….får visst ta ett snack med grabben!
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
#13 Ja:D så jag kommer inte ha konflikter med fru Suffi och herr Sven *puh*.
Ja, verkligen! 70 kr för ett sprillans nytt koppel var inte så roligt att ha isönder för att Alfred tyckte att han kunde vara alldeless fri i trädgården. Idag ska stackaren vaccineras. Stackars Kerstin som ska hålla honom=P Får nog säga att jag ska hålla honom. Han naffsas nämligen. Kan man vara med busig? Jag tror inte det.
Får skriva till dig ikväll vad han väger för jag kommer väga alla idag. Får hoppas att Sven har gått ner i vikt. Så som han springer på kvällarna. Den busen rymmer! På något konstigt sett så har han öppnat buren trotts att jag hade låst buren med hänglås, mysko. Han vägde 1,9kg för 2 månader sedan. Suffi 2,2 , Glader 2,0 *JIPPI!!*, Tosca 2kg (A) och Abbe 1,7. Så alla ligger normalt utom Tosca=P lilla tjockis damen.
Mvh Emma
XD