Är din hoppkanin kastrerad?
Eller vet du kanske någon annans kanin som är det?
Tacksam för svar/en stor diskussion =)
Vet ett flertal, varför inte så att säga? Har man t.ex snuskig kanin som ändå inte ska gå i avel så är det ju smartast.
Not your mom, not your milk.
eller om man har dem inne, luktar mindre….
Grenens S Ch Crimpson Cox *Chip* är en duktig hoppare som är kastrerad.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

ja, min börjar bli snuskigt jobbig och så, jag var bara rädd att hoppningen skulle sabbas av det, dessutom dör jag av rädslan över att han kanske inte klarar sövningen….. Luktar gör han faktiskt inte ändå :)
Någon som har erfarenhet av kastrering? berätta gärrna lite!
En kanin jag tävlat med var kastrerad. Dock hann han bara starta ett par gång i lätt (fick tyvärr somna in igår.. <'3). Han var aldrig hanig innan men eftersom jag inte ville avla på honom (då han hade medfödda fel) så fick han bli kastrerad och göra en av mina honor sällskap.
Har en annan kanin som blev kastrerad förra veckan, den första kaninen jag började hoppa med, som dessvärre verkar har tröttnat på hoppningen.. (lätt 2p/lätt 1p). Kommer inte heller använda honom i aveln, och eftersom han är väldigt snusig på banan och markerar så kanske han kommer igång med hoppningen igen om det inte finns en massa annat att lukta på, får se nästa år :).
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

Har en hane som är kastrerad, Flame.
the vanity, it becomes insanity

Ok, hur upplever ni att dom blir efter kastreringen jämfört med före? Är dom fortfarande pigga och livliga men utan snucktankar eller blir dom jättelugna och tröttare?

jag själv tycket inte om tanken att folk kastrerar bara för att kaninen är snuskig på banan. Jag tycker det är fel! Med tanke på operationen som kaninen måste gå igenom bara för att ägaren vill ha en mindre snuskig kanin.
Jag skulle endast göra en kastration om jag ser att kaninen verkligen mår dåligt av sina drifter.
Jag hade en dvärgvädur som mådde riktigt riktigt dåligt under våren. I ett sådant fall tycker jag det är okej , men då gör man det för kaninens skull och inte en själv.
Det här är bara min personliga åsikt, hoppar inte på vad någon annan tycker eller något sådant:)
Alla gör som dem vill:)
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning

#7, Jag har en innekanin som går igång ordentligt på kvällarna, både han och jag tycker att det är riktigt jobbigt då det blir som ett bråk mellan oss varje gång. Jag menar det är ju hans drifter så man kan inte bestraffa honom för det han gör, samtidigt vill jag inte ha blåmärken och bitsår efter honom Varje dag! Jag vill inte kastrera men eftersom att det är enda utvägen för just oss som det ser ut nu så måste jag…
Jag är jätterädd att han inte ska klara operationen och det är därför jag vänder mig hit! Jag har en tid nästa vecka och verkar han lugna ner sig tills dess så avbokar jag pga min feghet!
#7 Hur hade du gjort i mitt läge?

Min kanin är kastrerad och det har inte påverkat hoppningen på ett negativt sätt. Jag tycker att det kan vara bra att kastrera kaniner om man har honor hemma eller tävlar mycket för att undvika tjuvparningar och att kaninen stressas av hondofterna.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

#8 Du ska självklart göra det som känns rätt för dig och din kanin:)
Jag uttryckte bara min åsikt om att kastrera för hoppningens skull, och i här är det ju inte fallet.
Gör det som känns rätt för dig och din kanin:)
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning
Jag har en kastrerad hoppkanin(hane)
När han blivit kastrerad så var han trött ca 1½ dag sen var han lika pigg igen
Båda mina är det. När vi tog Sotis till vetten efter att ha hittat honom frågade vi om det och det var han tydligen. Stella kastrerades hos sina förra ägare för att hon höll på och försökte smita in till en annan hane hela tiden.
Min hanne är inte kastread och ingen jag känner har det också.

Har kastrerat min ena hane, och han blev mycket mesigare efter det, vågar inte chansa att hoppa längre, utan det måste vara så att han vet att han klarar det lixom. Han tar det också mycket lugnare på banan.. Men han är ju inte heller en riktig hoppkanin, utan jag har ju honom som kelkanin som får hoppa lite.. ;)

Jag har nu (Nästan) kommit fram till att det är bäst att kastrera honom i vilket fall.. Han "knorrar" väldigt mycket vissa stunder och ibland har han även börjat lukta illa.. sedan vill jag ju inte stå med problemet att få sålt ungar bara för att han inte är renrasig mm.. jag funderar ju även på att skaffa mig en till kanin och då skulle jag ju vilja ha den med honom inne lös, så det kommer nog att bli kastrering!
Jag kommer att tänka över detta en stund till så att jag verkligen är säker men som det ser ut nu så blir det nog bort med kulorna ;)
#12 kul att höra att det finns kastrerade honor också! vet du var Stella kastrerades? Jag bor i Göteborg och letar vetrinärer som utför det även på honor.
#7 - När jag menar snuskig, då är det riktigt snuskig. De mår ju inte bra av att hålla på så, och jag menade inte att för hoppningens skull, om du nu syftade lite på mig. Sedan tycker jag att bl.a man ska kastrera kaninen om: Denna mår dåligt/är slö av att smuska sig, aggressiv (det kan funka med att lugna ner den, men det är i viss gräns) m.m
Not your mom, not your milk.
Jag hoppade ett tag med min kastrerade hane. Han var inte hanig så märkte ingen skillnad på honom när han kastrerades, utan var samma kanin fortfarande.
Han kastrerades för han mådde dåligt av att bo själv. Han är så himmla sälskapssjuk och jag hade tyvärr inte den tiden då att kunna vara med han hela dagarna. Så han fick flytta ihop med sin dotter.