Två frågor om hinder och träning
Har ett gäng ganska gamla hinder med en höjd på ca 20 cm och en bredd på ca 30 cm, alldeles för smala förstås. Min fråga är om de är okej att träna på tills jag har riktiga hinder (man kanske kan lägga dit typ 60 cm långa bommar på dem..?) eller om det i så fall är bättre med t.ex mjölkpaket?
Min andra fråga är när man ska börja hoppa. När kaninen förstås kommandon från diciplinträning hjälpligt, ja, men hur hjälpligt? Man kan väl inte begära av en kanin att den, när man tappat kopplet) tvärstannar på ett "stopp" och sen sitter och väntar tills matte kommer ifatt och säger "gå"!? Hur länge brukar ni hålla på med diciplinträning?
30 cm brett fungerar väl om du kanske inte tränar högre än 20 cm.
Men annars är det ju lätt att lägga på lite bredare bommar och voila.
Kommandon från diciplinsträninf?, ska jag vara ärlig har jag alrdig haft en tanke på att träna mina kaniner i kommandon. Tycker det är lättare om man lär sej varandras kroppspråk, då ser jag på kaninen vad den tänker göra och kaninen ser på mej vad jag tänker göra och vad jag vill att kaninen ska göra.
Visst, det skulle inte vara fel med en kanin som kunde gå och stanna på kommando :P men känner nog att jag håller mej till att tyda varandras kroppspråk.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
superbra förklaring nea! :)
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

En sak jag har tyckt lönat sig är att lära kaninen kommandot "Stanna" eller "Stopp". Jag föredrar "Stanna" eftersom det låter mjukare än "Stopp". När kaninen lärt sig kommandot blir det lättare att få stopp på den, så slipper man dra i kopplet.
När jag tränar inför tävlingar så hoppar mina max 3 bommar och hinderna är då ca 20 cm höga så det är inget fel på höjden.
Det med att träna ''stanna'' och ''stopp'' behövs inte. Skulle du tappa kopplet så gör det ingenting men bara du får tag på kaninen sen igen. Min kanin kan ''vänd'' och det är himla bra i krok. Sven är så pass seg så om jag skulle tappa kopplet så hinner jag ta det innan han hoppar ett hinder. Skulle jag tappa kopplet med Glader så hinner han vara i mål innan jag hinner ta upp det igen.
När du vill ta din kanin så ''vevar'' du in kopplet och tar kaninen istället för att ta kaninen direkt och den kanske blir rädd och slår sig på hinderna eller får panik och springer runt, runt, runt. Ibland när en kanin står framför ett hinder och står blickstilla så hinner man inte ta kaninen så att den inte river ett hinder i hoppet, utan den hoppar. Man ska även lära sig att gå med rak rygg och inte böja sig över kaninen för då blir den stressad. När jag hoppar Sven så böjer jag på benen istället för att böja på ryggen när jag ska putta på för annars river han hinderna istället och man ska ju riva så lite som möjligt. Vi går alltid på 1 fel i grundomgången för vi missförstår varandra. Jag tänker att jag ska ta upp honom och han tänker på att hoppa trots hindert är långt och högt för att hoppa stillastående så han brakar in i pinnarna.
En sak du ska tänka på, det är att aldrig dra i kopplet när du vill att kaninen ska ta sats. Då kommer dommaren säga till dig. Det värsta de vet är när en förare drar i kopplet. Då menar jag inte ''ta och släpp'' utan riktigt drar i det.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Min artikel om det var det mest svårsrivna och mycket är taget från boken "kaninhoppning2".
Det jag försöker förklara med den är just som Nea säger, att man lär sig varandras kroppspråk, å inget annat. Dock är där lite enkla tips på hur man får kaninen till en början att förstå vad man vill, och hur den ska förstå dig….
Är något som är jättesvårt att förklara, å ärlig talat vet jag inte hur jag gör alltid,… det man främst ska komma ihåg är iaf att ha långa pauser med lek & bus och träna in saker på ett för kaninen roligt sätt….
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Bra sagt!