Harkorsning
Hej! :)
Då jag till nästa år ev. ska få en ny kanin så är jag grymt sugen på en harkorsning.
Men då jag endast hittat en kull som är planerad till nästa år vill jag ha lite fler valmöjligheter.
Någon som vet någon uppfödning förutom Glädjens & Silverados?
Kanske svårt med just harkorsningar jag vet inte.
Kanske bra att skriva också att den är tänkt till hopp! :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Söderskogens finns ju, Belgiska harar och lite korsningar
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

#1: Vet du om belgiska harar klarar av de högre höjderna i med att deras ben verkar vara så smala? Tycker att de är så vackra.. Men i med att den kommer användas dels inom hoppning så vill jag vara säker på att den inte får ont! :)
MVH.
Louise T

Elin (Husberg på khif) vet jag har en fin kull på G som kommer tas någon gång i Mars 2009. Ungarna kommer bli 50% Beligsk Hare och 50% Dvärgvädur. Föräldrarna är inte så bra klassade än men har god chans och klassa upp sig rejält. Ungarna kommer nog bli väldigt harlika i en mindre storlek. Sen vet jag inte så mycket mer om kullen men du kan väl läsa mer på Elins sida: www.elsjalens.tk
Mvh Maia

#3: Jag har mejlat lite med Elin om den kullen! :) Funderar på att ta en unge därifrån! :D
MVH.
Louise T

#4 Du gör rätt i att ta en därifrån (A)
Mvh Maia

#5: haha :D
MVH.
Louise T
#2 det tror jag väl att dom ska klara, har dock aldrig sett en BH hoppa höga klasser så jag kan inte ge något bättre svar på det.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Jag har sett belgisk hare hoppa svår. Hindrena var ju inga problem, men det där emellan var ju väldigt envist av den kaninen jag såg. Ställde sig på bakfötterna och framtassarna på bommarna. Har även sett flera harar göra så, men inget som ska avskräcka dig tycker jag. Men om du bara ska ha till hoppning tycker jag harkorsning ifall du vill ha hare i.
Jag har ju själv en med ännu lite mindre hare för att hon ska räknas som har korsning. Denna dam är 25 % hare. Ändå märks det tydligt, men jag tycker det är absolut perfekt med 25 %. Lite mer sting i sådana kaniner tycker jag. ;) En liten extra krydda alltså.
Not your mom, not your milk.

#8: Det lät ju jätte bra! :) Du som verkar veta mycket, så dem klarar hoppa hinder som är höga utan att förstöra lederna? (belgisk hare)
Och menar du att en harkorsning som ex. 50% hare och 50% vädur eller det kan lika gärna vara belgisk hare? :)
(lite trögfattad idag)
:)
MVH.
Louise T
#9: 50% Belgisk hare och 50% Dvärgvädur blir en mindre sort av den Belgiska haren. I den planerade kullen jag har nu kommer ungarna bli viltgrå ev rödförstärkta, flygplans öron ev ett uppe och ett nere. Kroppsformen kan jag inte ge mig på nu, men har en aning om att dem blir en smula högresta, smala fram, mage rund. Stabila ben och glada hoppkaniner

#10: Låter som en jätte trevlig kull! :) Funderar verkligen på att ta en unge ur denna kull, men vill som sagt ha lite valmöjligheter! ;)
MVH.
Louise T

Om du är intresserad av små harar så ska Hendrike, Misspinky´s ha en renrasig dvärghare kull!
Själv ska jag få en kull om ca 1 månad. 50%dvärghare och 50% lejonhuvad =)
// Ludde

#12: Jag vill ha lite större haha ;)
MVH.
Louise T
#9 - Beror nog på vad för en belgisk hare du har. Finns olika modeller av dem. Robusta, med lite mer "kött" på, olika lite större också men ändå lika slanka och högresta som de ska vara. Sedan finns de smäckrare med kännetecknet att ha väldigt smala ben, åtminstonde frambenen. Tror att en robustare hare har större chans att tåla mer, trots att jag själv inte äger en belgisk hare.
Harkorsning finns ju i olika definitioner. Men vanligast innebär det 50/50. :)

#14: Tack! Som det ser ut nu blir det nog att hitta en mer "biffig" belgisk hare :)
MVH.
Louise T
Jag har en helt underbar harkorsning ifrån Tina Larsson Grenens hoppkaniner :)
Grenens Ch Pacifica heter hon alias Pia :)
Hon är hela 80% hare och kan vara riktigt envis sometimes:P
Dock tror jag inte Tina kommer föda upp fler harkorsningar då hon bara har en harhona som jag tror har fått sin sista kull?
Men det finns ju så många andra som föder upp fina harkorsningar:)
Jag tycker du gör rätt i att köpa en harkorsning för dom är verkligen speciella :D

#16: Jo dem verkar vara helt underbara! :) Söderskogens kaniner, (Malin) ska hjälpa mig att hitta en bra hare när det är dags då det inte är helt säkert hon ska ta en kull på sin belgisk hare. :)
MVH.
Louise T

Sen finns ju pippiadolf's.
// Ludde

#18: Ah super tack, ska titta in där! :))
MVH.
Louise T

#19 fast de har bara renrasiga belgiska harar har jag för mig ^^
// Ludde
#16 - Det där är en kull bara att rekommendera! Får nästan lust att köpa en själv, men jag har ju Pias halvsyster. :)
Sen så i harkullar så varierar det kraftig på avkommorna! Kolla bara Pia.. Hennes syskon är vissa bara lätt… (#16s kanin då)
Samma med Sashhis hona som är 25% det är bara en hona i danmark och Sashhis som hoppar bra ;)
Sen upplever jag harkorsningarna, så att i lätten går det segt. Men sen när dom är uppe i medelsvår, så tycker dom det är kul och går mycket bättre..