Vad innehåller pellets?
jo att vi ger inte våra kaniner hö för att pappa säjer att pelets har torkat gräs i sej de e Stampe pelets jag blir riktit förbannad på han o säjer att han har pratat me en kaninexpert som säjer att dom inte behöver hö…
dom får gräs varje dag då dom har flyttat till en hage som e ca 100kvadratmeter och full me högt gräs (vi har odlat potatis o så där förut…)
Vem är det för en som kallar sig kaninexpert när man säger att kaniner inte behöver hö?! Hö är basfödan, nr 1 alltid! Vare sig om de har gräs eller inte ska hö alltid finnas till hands. 80 % av kosten ska bestå av hö!
Not your mom, not your milk.

tack:D…ska visa detta till han
Hö och gräs är inte samma sak att ge heller. Mera vatten i gräs. De blir dessutom lättare dåliga i magen av det. De mår helt enkelt inte lika bra av bara gräs i sttället för hö.
Säjer som jag sa i samma inlägg på kanin iFokus i övrigt.

Hö och vatten ska kaninen alltid ha tillgång till. Pellets är bara något man ger till. Så jag tycker att ni ska ta och köpa er en säck med fint och väldoftande hö.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#4 Jag kör med balar i stället. :)
#4 Jag kör med balar i stället. :)
hö tycker jag är ett måste !
#7 Det är ett måste!
aa ddet har du rätt i xD
Det är dessutom lag på att kaniner ska ha fri tillgång till hö eller gräs, året om.
På vintern blir det problem att ge gräs, så då måste kaninen ha hö.
Kan man inte heller ge kaninen fri tillgång till gräs under sommaren, ska hö finnas tillgängligt.
Samt att man, som du nog redan vet, vänja in gräs långsamt för att inte riskera att kaninen blir dålig (med ex trumsjuka som följd).
Citerar L80, sid 21:
"Kaniner, marsvin, chinchillor och degusråttor ska ha fri tillgång till grovfoder såsom hö eller gräs"