hur många hinder?
Hej!
Min kanin blir 13 veckor om några dagar och vad jag förstått så kan man smått börja hoppa med den.
Hon är redan van vid sele mm, frågan är då:
Ska jag börja med 1 hinder? när ökar jag hinder och hur många ökar jag med? Än så länge kommer de ju bara vara 5-10 cm höga…

När jag började träna mina hade jag ett hinder som var en låg "plank pinne" ute i rast hagen. Dom blev genast nyfikna och skuttade dit. När dom sedan busade runt och skuttade blev det hopp över hindret. På så sätt lärde dom sig det första.
När kan man börja med fler hinder och hur många fler?

Jag skulle säga då de är vana vid att hoppa nått hinder i hagen skulle jag försöka mig på 2, och sen 3 osv.
Hur många vet jag inte, de är väl upp till hur mkt h*n orkar :D

När kaninen är van vid att bli styrd i selen osv så kan du börja med ett hinder på 10 cm. När hon känner sig säker på det så kan du lägga till ett hinder på samma höjd och så fortsätter du så ända tills du har 4-6 hinder, sen kan du höja ett hinder till 20 cm, se ett till och så håller du på så.:)

Glömde tillägga att påp tävling så är det ju 6 hinder i Lätt klass sen i alla andra är det väl 8 hinder. + start och mål då.:)
#5 - I lättklass är det minst 8 hinder, sedan blir det fler och fler för varje klass. :)
När du inte bara hoppar ett litet hinder i rasthagen, utan i sele ska man alltid ha minst två hinder eftersom att kaninen ska förstå att den ska söka själv efter hinderna och springa på där emellan.
Not your mom, not your milk.
förlåt om jag avbryter elr vad man ska säga .. me vf skriver vissa H*n ?
#7 för att man ibland inte vet vad kaninen är för kön, då lägger man till * i mitten av h och n efterson han och hon har h i början av ordet och n i slutet :)
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
okeej tack =)