Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 821 ggr
vemder
0

Hoppa i sand

Jag och 2 till har som flera vet, hoppträningar 2 dagar i veckan där folk får komma och hoppa. Nu ska dom delas upp i grupper och bestämma och planera och heltenkelt ha hand om ett hopptillfälle.

Den ena gruppen valde: att hoppa en bana i sand. Jag kan ju säga med en gång att mina inte kommer få hoppa där.

Men är det skadligt för kaninen? Jag vill gärna ha så mycket "bevis" som möjligt, då det är mindre barn som kan reagera väldigt på att jag inte låter dom fullfölja sin idé…

Trocaderos
0

Om jag inte är helt fel ute så tror jag inte att det är så bra då sanden "rör" på sig och kaninen lätt kan halka eller landa fel och göra illa sig. Inget som jag själv skulle göra.

EricaN
0

Det måste dessutom vara väldigt ansträngande för kaninen att opp a i sand, tänk själv att gå på sand.. jag har ialla fall väldigt svårt för det. men jag tror på ett sätt att om sanden är plan och inte allt för djup så kanske man kan hoppa max några (2-3st) språng för att kanske träna muskler?

Bara en teori men kom gärna med en disskision (stavning?)  Flört

Husberg
0

Jag tror nog att det inte är så smart att hoppa i sanden dels för att (som många nämner) sanden "rör på sig". Ett tips för dig som ska säga till de "yngre" barnen är att man inte kan hoppa på sand, gör saken till en rolig grej och berätta varför och vad som kan hända om kaninen hoppar på sand. Nämn även andra alternativ och gör dessa alternativ till roliga=)

Salish
0

Det funkar ju utmärkt för ridning, varför skulle de vara så skadligt för kaniner?

Husberg
0

#4: Kaniner är så mycket lättare en vad hästar är, när en häst trampar på sand blir den kompakt och det bildas stigar, medans kaniner halkar runt.

PrinzeZz
0

#4 fast man ska ju inte rida på sandbana heller, det sliter otroligt på senor och ligament

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

EricaN
0

#6 men då är frågan.. är det sand som i sand eller är det grus som i paddock?

en felaktig paddock är ju såklart inte pra att rida i men en häst som går på rätt underlag som tränas rätt klarar sig utan skador i "sand"/grus (Självklart utgår jag från rätt underlag)

PrinzeZz
0

#7 när jag läser "hoppa i sand" tänker jag mej samma sand såsom man har i sandlådor och på sandbanor man rider på

Sådan torr sand är väldigt "luftig" och blir då väldigt lös och tung, man sjunker liksom ner en bit och får med sej massa sand upp igen.

Jag skulle inte träna på en sandbana med min häst i alla fall.

Nu har det dock blivit rätt OT. frågan var om det var skadligt för kaniner att hoppa på sandbana, vi håller oss till ämnet!.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

vemder
0

Paddocksand är ju mycket mer kompakt och kollad så den är bra för hästen att gå på.

Men sanden dom vill hoppa i är vanlig lös sandlåde sand, den är mycket mer finkornig än paddocken!

kyrkeliden
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

På vintern är det ju många hopptävlingar i just ridhus, och det brukar inte vara några problem.

Man behöver ju inte se till att det är för tungt att gå i, dvs. för mycket sand, men ser man bara till att "platta till" samt efter ett tag kan jag lova att man fått ett mer kompakt lager och då är det ett alldeles utmärkt underlag enligt mig.

Ett exempel är Jozzes Nellie här -->

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

EricaN
0

om det är sandlåde sand så är det inte bra, alldeles fär djupt =)

vemder
0

#10 Ja, ridhuset fungerar bra!

Nu har jag bestämt att inte heller deltagarna får hoppa. Jag får helt enkelt säga att det är för kaninens bästa!

EricaN
0

Bra =)