Höjdhopp
Hej! Jag har undrat ett tag nu,altså när man hoppar höjd hopp så hoppar man ju högt.Men om kaninen är tex lätt klassad,Man ska ju inte tärna högre än vad man tävlar,men då hoppar man ju högre!Får man träna högre då?
Jag tycker inte att man ska börja tävla höjd förrens kaninen åtminstonde kommit ur lättklassen, medelsvår får de gärna komma förbi också. Sedan ska kaninen kännas mogen nog för det. Dessutom ska kaninen vara minst ett år innan man börjar tävla höjd/längd.
Not your mom, not your milk.

Om man tränar bara på ett rättuppstående alltså för att träna höjd så är går det ju bra

Man får inte vara med på höjdhopp förrän kaninen är ett år (Gäller inom KAF!) och bör därför inte träna höjdhopp förrän kaninen blir ett år. Har en kanin på tre år som jag ännu inte har börjat träna höjdhopp med, vill inte att det ska bli en dålig erfarenhet, men nu är hon snart svårklassad så det börjar närma sig höjdträning.
#3 - Gäller samma i SKHRF. :)
Not your mom, not your milk.

#4, Misstänkte det men var inte säker :) Bra att få det bekräftat iaf :)

Skulle också vänta tills kaninen blivit ett år, men sen är det ju bara att börja träna. Märker du att kaninen tycker det är kul så tycker jag absolut att du ska pröva att tävla, trots att kaninen bara är lättklassad. Även om kaninen är elit i alla grenar kommer ju ändå höjdhindret vara högre än hinderna i rak/krok-klass, ellerhur?
the vanity, it becomes insanity

Om jag inte minns helt fel så är hennes kanin minst ett år så åldern är ingen fara :)

joo,han är 2år
och jag har provat hoppa det några gånger.och han verkar ha gillat det ;)

Okej :)
Men jag såg att du ska tävla i Boden till helgen, testa längd ej elit :)
bara kom ihåg att registrera kaninen först ;) (om det nu är i SKHRF du tävlar)
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

#9 Jo,jag tänkte kanske göra det,men jag kan inte anmäla mej för jag har inte fått reg nummert ännu,men kanske kan göra det på plats ;)

#11: Om du inte fått något nummer ännu går det nog bra att bara skriva "nyreg" i anmälan
the vanity, it becomes insanity