Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikett: kullplanering-make-maka-sökes
Läst 1897 ggr
kyrkeliden
0

oplanerad kull hos Kyrkeliden's

Dessa två träffades på tu man hand och nu tyder alla tecken på att det blir ungar…

Far: Skärbo's Hultsfred *Teddy*
Mor: Snöflingans SevenEleven *Tuva*

OBS! Dessa är besläktade med 2,7% enligt MATS. Skåningen förekommer 3ggr, Kasper & Mango 2ggr i ungarnas stam.

Denna kull var därför inte planerad pga. släktskapet men ödet ville visst annorlunda.
Då jag tror på kullen i sig då båda dessa är fantastiska hoppare kommer jag själv behålla en unge.

Teddy
Isabellabrokad kille med hjärtat på rätta stället

Klassad
Rak: Elit (1 cert på godkännande)
Krok: Elit, 1cert (tog på sin debut)
Höjd: Elit
Längd: Elit

Min nalle på alla de sätt. Snäll till tusen! En dröm både på och utanför banan med en härlig studs och framförallt glädje till hoppningen.

Tuva
En häftig donna med enorm kapacitet

_Klassad
_Rak: Elit (gjort 1start och blev placerad
Krok: Elit (ej startad)
Ej startad höjd/Längd då hon hitills varit för ung. Hoppat 70cm högt hemma.

En dam vars kapacitet ger mig rysningar… hon har ALLT! Snäll och go utanför banan, aldrig ett morr… på banan går det fort och säkert, och hon har aldrig brunstat. Meningen var att vi skulle tävla i sommar men nu så blev det som det blev. Hon har därför endast gjort en start i elit men jag lovar att det finns kapacitet för det!

Välkommen att visa intresse. Ungarna lär föddas i mitten av juli.

Mer info samt bilder på hemsidan =)
//Väl mött

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

kyrkeliden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite bilder…

Teddy

kyrkeliden
0

Teddy

kyrkeliden
0

Teddy <3

kyrkeliden
0

å igen… han klarade det <3

kyrkeliden
0

Tuva

kyrkeliden
0

igen..

kyrkeliden
0

…

kyrkeliden
0

denna och bilden ovan är från hennes elitdebut

Tarkie
0

Kommer bli häftiga ungar!

[chriistina]
0

Både Teddy och Tuva är så himmla grymma. Så ungarna lär ju inte kunna bli annat än det samma!

Jetaime
0

spännande :)! Teddy är så himla fin, verkar så snäll också. Du får lägga upp massa bilder sen så vi också kan följa ungarn :)

PaaatyPalm
0

Gaaah! Egentligen skulle jag ju vilja ha en bebis :$ lite rädd att dom är för mycket besläcktade bara ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

kyrkeliden
0

#12 jo är ju det…därför skulle den ju aldrig tas egentligen, men dessa två ville annorlunda =p

2.7% är det…kollade en extra gång å detta skall stämma.

Är ju egentligen inte mycket (kusiner = 6.25%) men hoppförbundet är ju livrädda för det. Risken som kan ske är bettfel men jag har pratat med Teddys uppfödare och hon vågar påstå med 99% att han iaf är ren från bettfel.

#11 Tack! Ja han är lika snäll som han ser ut <3
#9 # 10 TACK :d

Henni-Chan
0

Har ett Teddy många gånger ute på banan och han är en av de allra coolaste enligt mig ^^
Så han har alltså varit busis och kommit på hur man kan göra för att få matte att gå på tånaglarna :P
Lycka till med de små, tror de kommer bli fräna och framförallt drivande ungar :)

Hendrike "Pinkku" Palm 

~ Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

kyrkeliden
0

#14 ja, eller gjort som kaniner..höhö (som min pappa sa…)

Kan säga att det blev ett nervöst samtal till hans uppfödare om råd…hon lugnade mig ganska rejält! Skönt när man har någon att vända sig till :)

Rorosjons
0

Men va ja blev sugen på att skaffa hopp kanin igen sen Alma gick bort =O.
alma va grym hon med, 100cm längd, 70cm läng/höjd kombinerat.
80cm höjd. Tycker hon va otroligt duktig.

kyrkeliden
0

#16 inte illa :D

Rorosjons
0

#17 Tack =).

Jetaime
0

2,7% inavel är 'ingeting', men finns det defekter i släkten är det såklart större risk att dom kommer fram. Men kaniner är så pass tåliga djur för inavel att det sällan händer något, man kan ju till och med para helsyskon utan att det dyker upp något fel. Det kan också vara ett bra sätt att linjeavla/inavla just för att se OM kaninerna bär på någondefekt. 

Jag tror inte alls detta är någon fara, det kan ju vara bra också att du vet vilka kaniner som finns så långt bak för att undvika att man linjeavlar/inavlar vidare på avkommorna :)

Men förövrigt så är kusinparning 6,25% vilket inte heller är jätte mycket ingetligen, halvsyskon är 12,5%.. Helsyskon 25% om jag inte minns helt fel.

Lite OT så om du inte vill ha det kvar får du gärna ta bort det :).

kyrkeliden
0

#19 nej ingen fara :)
Jag själv tycker också den här hysterin är otroligt löjlig, men vet att det är såhär och därför vill jag skriva ut det :)

kyrkeliden
0

Kan också säga att tyvärr gör denna hysteri att toppkombinationer inte tas….vilket jag tycker är synd.

Vi vill väl ändå få fram duktigare hoppkaniner och ett sätt är ju att para två duktiga, även om det kanske är besläktade som i det här fallet på långt håll….men men, bara min åsikt

Jetaime
0

#21 Jo, jag har märkt det också, men enligt min åsikt så är inte inavel fel om man bara vet vad man göra och har något mål med kullen. Det är ofta man avnänder linjeavl för att komma någonstans i avel, om man är ute efter nått speciellt vill säga.

PrinzeZz
0

hoppsan, så kan det gå Oskyldig jag tror det blir toppenungar och jag kan faktiskt hålla med om att det är lite kinkigt med inavel m.m.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Rorosjons
0

Sen beror det väl också på hur pass tränad kaninen är?
Ja menar, Alma (min f.d hoppkanin som gick bort förra året )'= ), hon hade inga som helst hoppföräldrar. Båda hennes föräldrar kommer från djuraffär samt även hon kom från en djuraffär.
Köpte henne 7 månader gammal från en liten kille på 8år.
Hon hade inte burit sele eller någonting. Hon rev hinderna hon såg. Sen hoppade hon jättre bra efter mycket träning. Ni kan se i inlägg #16 hur hon hoppade.
Hon har lämnat super fina ungar med jätte stort hopp intresse. Då har jag tagit en egentränad hane och parat med. Alla ungar efter detta par har växt upp och blivit jätte duktiga agility/hopp kaniner.

Det jag vill komma fram till är att så länge kaninen har hoppintresse och är tränad rätt (utan puttar i rumpan osv) så kan den lämna fin fina hoppungar. Man behöver inte ha flera hoppkaniner i stammen för att få fram en bra. Hur skulle det gå till då med den första hoppkaninen som blivit till, alltså tränad hoppning osv? Han/hon hade ju knappast några hopplinjer.

kyrkeliden
0

#24 nej var inte så jag menade….jag menar bara att om aveln ska gå framåt så tror jag att en del linjeavel inte skadar…

Rorosjons
0

#25 Okej. Tog det lite som att man bara måste ha fina hopplinjer för att få fram bra hopp kaniner Oskyldig

Tarkie
0

Men hoppare är verkligen konstiga ibland. Om man gör ett ända som inte är "okej" av vissa så är skitsnacket igång.

Alltså 2,7% är inte ens mycket. Man kan säga att dom inte är släkt nästan.

Vet ni? Jag börjar tro att folk i hoppvärlden är kinkiga för att dom är rädda för att få defekter på dom kända linjerna eller något. För annars skulle dom inte vara såå kinkiga med inavel.
---------------------------------
Jag tror denna kull kommer bli otrolig bra :) Lycka till, verkligen.

Animalfriend
0

#22 Instämmer helt, all ras-avel är enligt min mening linjeavel. Alla djur av en ras är mera eller mindre långväga släkt efter lång tids avel.

Linjeavel är helt ok, enligt mig, när det jäller kaniner. :)

kyrkeliden
0

Uppdaterat klassning på Teddy, då han i helgen tog sitt första cert i rakbana :D

[Isa96]
0

Vad kul Glad. Guud vad Tuva är lik min kanin, ser lite kul ut med en kanin som är lik min Bonnie som hoppar, Bonnie kan inte ens gå i sele, hon är så busig och sprallig att hon nästan alltid lyckas trassla in sig Tungan ute, så hon får nöja sig med hagen ^^,