Bra hoppkaniner?
Hejsan, undrar om det finns speciella raser som är bra hoppkaniner eller om det sitter i generna, eller är det helt från kanin till kanin? Ska troligen ta hem en korsnings kanin, hermelin/dvärgvädur, brukar dom vara bra hoppkaniner? Sen undrar jag hur gammal kaninen ska vara när man kan börja hoppa små hinder och hur gamla dom max ska vara för hoppning, har nämligen en stor albino kille som hoppade mycket vid ett års åldern, nu är han 3,5 år, är han för gammal för att hoppa små hinder?
Mvh Isa96 :)
Bilder är på kaninen jag troligen ska ta hem, tyckte det var kul att lägga in en bild oxå :), Ps. Vet ni vad hon är för färg?

Det finns kaninuppfödare som föder upp kaniner speciellt för hoppning, de vanligaste raserna där brukar vara Vädur och hare korsningar. Men kaniner som inte alls är avlade för det kan vara lika duktiga som de framavlade. Din kanin kan vara jättebra på hoppning eller inte tycka om det. Så det är helt individuellt, det beror egentligen inte på rasen.
Kaniner som man avlar för hoppning har ett speciellt psyke som har fart och vilja i sig. Det ärvs då ner till sina avkommor.
Man får tidigast tävla med sin kanin när den är 4 månader. Och då tycker jag att man även kan börja träna kaninen. Man ska helst inte börja träna för tidigt.
Sedan har jag för mig att det inte finns någon maxålder på hur gammal kaninen får vara på tävling. Det avgör man själv. jag tävlar med min kanin som är 3 år och det fungerar jättebra.^^
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus