Frågon ang hoppning?
Hej! jag är ny på detta forum och tänkte fråga lite grann^^
Jag undrar hur ni får era kaniner att hoppa jag har en DVV hemma som inte fattar. jag har vart på massa hemsidor och gjort exakt som de säger att man ska göra och har även byggt lite hinder här hemma. Han skuttar åt sidan eller sätter sig och äter :/ otroligt tacksam för svar! mvh fanny!

putt!

Går han att styra med kopplet eller handen?:)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
han går hur fint som helst i kopplet men de går tyvär ej att styra med de men om man puttar lite med handen så går han^^ men han vill inte hoppa :/ han stanar och äter, skuttar år sidan eller bara går rakt igenom hindret och orkar inte bry sig om att de är en pinne ivägen XD

#3 Hur högt är hindret??:)
Börja att ha jätte låga hidner, max 10cm :)

Som de andra säger, ha väldigt låga hinder tills han fattar. Men han kanske inte gillar att hoppa och då kan du inte tvinga honom.
jag har typ 5-7 cm höga hinder men när jag lägger ner hindret så hoppar han faktiskt öven men mista bit över marken är de ohoppbart. inga idér om hur man får han att hoppa?

Det är bra att börjatränahan lite i selen och kopplet till att börja med. Låt han skutta lite och lukta på olika saker, sedan testar du att styra han lite åt det håll du vill. Gör han som du vill berömmer du mycket:)
Testa att träna så varje tillfälle ni är ute i sele, så blir det enklare att styra honom när ni tränar på hinder och han blir mer uppmärksammad på dig.
När du sedan ska träna på hinder kan börja ha uppe ca 3 stycken hinder efter varandra, lägg en bom på marken bara och försök att leda honom mellan hindrerna. När han förstår att han ska gå mellan där utan att avvika så kan du sätta upp en bom i taget. Jag tror han bara inte förstår vad du vill att han ska göra. Alla kaniner kan hoppa, men alla tycker inte om det och det tar lång tid förvissa:) Så man får ha mycket tålamod och ta det långsamt.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Min första hade också ganska svårt att förstå. Men jag hoppade på hinder som var låga, men som man inte kunde se igenom (som tex. plank) Oh så fick han hoppa direkt efter sin kompis som hade förstått vad det var frågan om…
Lycka till!!

har du provat att lyfta över honom som om han själv hoppade? För vissa kaniner funkar det…:)
Har samma problem med en av mina. Fast det är borta så han är rädd.
Prova med att lyfta över hindret och säg ''Braa!'' och ge han en godis. Så fick jag göra med mina när de totalvägrade men nu hoppar nästan alla (vissa honor hoppar inte bara för att de är brunstiga).
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
ok tack ska prova de idag!