Bästa hoppkaninfodret?
Hej!
Undrar helt enkelt vilket som är det bästa hoppkaninfodret? Vilken är bästa kosten? Vad ger du din hoppkanin?
PUTT undrar samma sak

# 0 +#1 jag anväder Oxbow som jag tycker är suveränt men jag ska gå över till lottie snart igen..
// Ludde
Men Littie är inte bra. Fel sammansättning.
Jag använder Rabbit Royal+Bello, funkar utmärkt!
Not your mom, not your milk.
#4 Okej, var köper du de? Har nog inte sett de i mina djuraffärer.
#3 Ops, menade Lottie. :)
Ingen som blandar Lottie med något? Har Lottie annars blir min kaninspäls knasig.
#5 - Rabbit Royal finns i Foderboden, Haninge. Bello finns i en djuraffär i Haningen, jättenära Foderboden. Vet dock inte vad den heter.
Okej. Kan kanske be en djuraffär att beställa hem det. :) Supermycket tack för tipset! :)
Jag ger mina hö + grönsaker.
Ytterst sällan får de pellets, och i väldigt liten mängd. Har en del med lite känslig mage å så.
Men pelletsen jag har är tackfor - alltså fårfoder som finns att köpa hos lantmännen. Billigt jmf med många kaninfoder och så är det väldigt drygt. Aldrig haft några problem med det, kanon"
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

#8 det kanske jag skulle prova (a)
// Ludde
Mina kaniner får Edel och det vet jag att fler kaninhoppare ger sina kaniner :) Jag är jätte nöjd med det:) Sen så har jag också ett jätte fint hö . Jag ger dem även grönsaker varje dag också. Vilket pellets man har spelar ingen större roll så länge man har ett riktigt bra hö det är min åsikt.
#12 Okej. :) Tack för tipset. :)

Det jag tycker är viktigt med pellets är att det inte får va för smuligt!.. det är riktigt störande ._.
// Ludde

Mina kaniner har mer energi när jag ger Lottie, jag gav carrier ett tag för att testa, men jag tycker bara att de blev latare av det.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#15 OKej, jag har nu börjat blanda mitt eget foder, helt. :)
Köper alla fåvaror själv, torkar, och blandar i hop. :)

Bara jag som ger mina en Kraft groov xD ?
Just nu har jag en blendning mellan Kg & Carrier, funderar på att skaffa Stampe igen.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
#17 - Krafft Groov tycker jag blir lite för "tungt" för mina hoppare. :P
Tycker det går toppen att göra eget foder. Baljväxter, örter, blad/grönt, grönsaker, spannmål: tex. havre, vete korn eller råg solrosfrön mf., sedan rotfrukter.
De får färskt också så klart! :)
Klart att det tar lite tid att torka allt som torkas ska. Men jag tycker det är värt det! 
Jag vet exakt vad mina kaniner får i sina magar (kan tom. se till att det är ekologiskt till 100%), och jag kan utforma fodret så det passar just de, utefter hur mycket kraft och energi de behöver, mina är ju hoppare, så då ser jag till att det finns lite mera energi och potatis (kolhydrater) i fodret, exakt lagom. :)
#19 oj du verkar ha koll :D
#19 - Ja, då kanske du inte behöver våran hjälp om du hittat ditt foder eller? :)
#21 Nej, jag hittade en artikel på internett, och så testade jag att göra foder själv. :)
Så om ingen annan vill diskutera detta vidare, så kan denna tråd låsas.

#21 men det är ju bättre att vi har en tråd med foder än att massa nya medlemar börjar fråga. Ser dom denna tråden kommer dom inte göra någon ny juh.. Och häldre 1 Foder tråd än 5 :P?
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

#10 Kör likadant som dig.. Men när jag ger pellets ger jag carrier :)
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
För tillfället utfodrar jag med Lottie, eftersom det var det ända kaninfodret som fanns på "vår" Granngården förrut. Nu har dem kommit med ett nytt foder kommer inte ihåg exakt vilkt foder. Men ett helt klart bättre. Så ska snart börja en "övergång process" som jag kallar det ;)
Hur mycket kostar dom olika fodren som finns på granngården?

Utfodrar främst med grönsaker, frukt och hö. Jag använder edel pellets som tillskott, särskilt nu efter vintern eftersom de tappat en del hull.
the vanity, it becomes insanity
#26 På KIF finns enna, kanske är vad du söker ;O)
Krafft groov 90 finns på grangården! Jätte bra!
#29 Känns lite för kraftigt för mina hoppisar. :)
Jag ger mina en väldig blandning. Basen är ett foder från Danmark vars namn jag inte minns. Det blandar jag med "Stampe-pellets" och i det blandar jag också en "zooblandning" vilken innehåller endast torkade grönsaker m.m.
Mvh. Nathalie Andersson
Silvergläntans kaniner reg. gårdsnamn sedan 2011nakaniner.weebly.com
#31 Låter bra. :)
#32, Hur går det med ditt hemmablandade foder? :) Gilalr kaninerna det? :)
Mvh. Nathalie Andersson
Silvergläntans kaniner reg. gårdsnamn sedan 2011nakaniner.weebly.com
Oja, de är knasiga i det. :) Har tänkt börja mala det, och forma till kuber eller något.

Har också börjat göra mitt eget foder. Kaninerna älskar det! =)
#35 Ja, visst gör de. :) Glupska, och jag tycker mina fått mera energi sedan de började få mitt hemmablandade foder. :)

Jag ger min kanin Edel pellets + grönsaker och hö. Men jag just nu håller jag på att gå över till Bello pellets istället för Edel p.g.a att Edel inte säljs i någon butik nära där jag bor.
Jag ger mina Rabbit Royal. Inte gett det så länge så kan inte uttala mig om det än, mer än att kaninerna gillar det.
Lottie har jag testat. Men mina kaniner kan inte hålla vikten på det och får mer energi än de redan har, vilket de inte behöver.
Carrier och Stampe tycker jag är snarlika och är helt okej.
Letar dock än efter ett foder att blanda med Rabbit Royal som får mina att lägga på sig mer vikt.
Jag ger mina kaniner ett bra hö. Grönsaker och pyttelite pellets, oftast inte ens en tesked!
Kraftfodret är mindre viktigt än själva höet, allt för många fokuserar på kaninens kraftfoder när dom borde fokusera på BASfodret som ju faktiskt är hö :)
Mina kaniner får tackfor och till vintern blandar jag även in lite hästmüsli.
#38 Du kan ju blanda det med havre. Det älskar mina kaniner, samt att de håller perfect vikt (det ingår i mitt hemma tillverkade foder). :)
#39 Det är helt rätt, kaninens kost ska bestå av ca 70-80% hö, sedan resten pellets/foder och vatten. Höets kvalitè är extreemt viktig. :)
Tänk på att man ska vara försiktig när det gäller att blanda foder, för då ändrar man det totala näringsinnehållet. Det bästa är att hitta en bra sort och hålla sig till den. Alternativet är att räkna ut vad det totala näringsinnehållet blir innan man börjar experimentera med sina djur :)
Har man inga problem med sitt foder, kaninerna håller bra vikt, musklar sig som dom ska och eventuella ungar växer bra så ska man inte byta oavsett om det finns ett "bättre" foder. Man ska tänka på att fodret endast är ett tillskott till höet. Får man problem med vassa ryggar m.m så är det oftast pga att höet har en annan kvalitet än kaninen är van vid/behöver.
Ett tips för att verkligen förstå vad kaninen behöver är att gå SKAFs kurs om kaniner som är godkänd av jordbruksverket, där får man lära sig massor med intressanta saker som man ibland inte tänkte på tidigare :)
Jag ger mina hoppkaniner racing prix, bello, cuni fit, hobby plus och lottie. En del får racing+bello, andra hobby blandat med lite lottie, cuni fit & bello.
Mina kaniner är i alla fall knasiga och växer bar och som de ska, med det fodret jag ger dem. :)
Jag använder Djur&Natur pellets. Vet inte om det är bra, men kaninerna har energi och hoppar i alla fall ;)
/ Emma
#42 Du vet väll att Hobby plus innehåller antibiotika?
#40 Min fick havre ett tag men det är svårt för dem att använda det till att bygga upp sig ordentligt, eller hur man ska säga.
Det ger mer runda magar och fett på lite olika ställen än att lägga sig där det behövs.

jag bytte till kraft 90 ^^ suveränt ^^
// Ludde
Jag ger mina Hö, Hobby plus+ solrosfrön.
Ska gå över till bara hö + Hobby plus och örter och torkade maskrosblad:) Känns som om det är nyttigare än att bara ge en massa hö och runt 1 dl pellets (ger det till min minsta kanin som är ganska liten för sin ålder).
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Nu klarar sig kaniner iofs på ett bra hö och pellets ska ges som komplement. Dessutom är det ju ingen arbetande häst vi pratar om, eller en ko som ger massor av mjölk per dag…
MEN…
Jag vill ändå att ni som vill börja göra eget foder tänker en extra gång. Man ska ha kunskap om kaninens näringsbehov. Har man inte detta kan man lätt missa något vilket i värsta fall kan leda till bristsjukdomar.
Jag har gått en foderkurs och är efter den övertygad om att en färdig pelletsblandning dels är det bästa, och dels det enklaste för att ens djur ska få i sig all det behöver.
Självklart gör man som man själv vill. Men såhär tycker och tror jag!
#49 Har läst på, annarst tycker jag precis som dig. :)
Jag tycker dock det känns lite bättre att blanda själv, för i Hobby Plus till exempel, så finns det ju antibiotika, och det vill i alla fall inte jag att mina kaniner ska få i sig i onödan. Det känns "renare" att blanda själv, så man vet vad de får i sig (förutsättningen är så klart att man vet vad man gör).
Grönsaker och fri tillgång på hö och vatten anser jag faktiskt viktigast, kraftfodret är bara ett tillägg.
Självklart ska man även ge ett bra kraftfoder men ser ändå grönsaker och hö som viktigast, får dom det behöver dom heller inte ha så mycker kraftfoder.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
I Hobby Plus - står det rent ut antibiotika??
Tycker det är konstigt. Dels behöver foderföretaget särskilda regler om antibiotika och sådant som klassas som läkemedel ska få användas i foder.
Sverige är ju ett av de få länder som inte använder det i fodret till sina produktionsdjur (ko,gris). Bra hygien är A och O, skulle man få antibiotikaresistens så har man ett stort problem.
(undantag slaktkyckling - som man ger coccidostatika)
Jag skulle inte rekommendera ett foder innehållande antibiotika, just för risken att kaninen kan bli resistent. Håller man en god hygien är det bästa försvaret mot bakterier och infektioner
#52 Har inte använt det fodret själv, har dock sett det tas upp i en annan tråd, och det var en som kunde sin sak som jag förstod det.
Nä, jag håller med dig, just för att undvika sådana onödiga tillskått så tycker jag det känns bäst att blanda kraftfodret till de själv.
har nästan alltid kört med hobby plus vilket verkar vara det bästa för mina kaniner, ibland blir det dock en pellets från meeldgard eller vad det heter, iaf alltid belgiskt, holländskt eller tyskt foder x) Köper det av en bekant så beroende på vad han har fått hem så blir det ibland lite olika, dock ser pelletsen exakt likadan ut, luktar likadant osv. men hobby plus är favoriten. provade nyligen lite rabbit royal som jag hittade i lösvikt och kaninerna älskade det. så ska köpa rabbit royal och blanda ut med hobby plus.
har provat stampe vilket kaninerna knappt vill äta.
Förresten vart kommer informationen om antibiotika i hobby plus ifrån? står ju inget sånt på säcken och jag har då aldrig hört talas om nåt sånt….
#55 det är det jag vill veta, vart någonstans står det på säcken, och hur står det…antar att det inte bara står "antibiotika"
Du har inte möjlighet och kolla och skriva in näringsvärdena och vad det innehåller? Skulle vara kul å se :)
#55 Du har väll Hobby Pluss, kanske du kan skriva av innehållsförteckningen?
Har inte hobby plus för tillfället och har inte haft detta året, men ska köpa kaninmat nästa helg tror jag och ska då försöka få hobby plus. om jag nu får hem en säck så kan jag absolut kolla och skriva upp här =)
#58 Toppen. :) Undersöker, och är väldigt intresserad av kaninfoder och kaniners kostbehov m.m. Så jag är väldigt nyfiken också. :)
Jag ger alla mina kraft groov 90. tycker de fungerar suveränt på alla mina kaniner oavsett om de väger 0,7 kg eller 4 kg :)
jag har tidigare haft både lottie, edel och rosa 111 samt oxbow.
det enda som jag var riktigt nöjd med men som tyvärr är ganska dyrt, oxbow.
Köper mitt foder på fodeboden haninge för ett hyfsat bra pris. Men de går att få tag på i de flesta butiker som säljer hästfoder.
Har enligt en kompisfoderstudie fått se/höra att kraft groov har de innehållsvärden som kaninerna behöver i tillräcklig mängd. =)
Finns det någon stans någon lista över alla (eller flera) foders innehåll?
Det finns en artikel om foder här på kif om jag inte har fel, http://kanin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=ada2f89b-15ef-449b-a9e2-c69a28838159 vet dock inte vilka foder som är med.

Jag köper det säckvis på samma ställe som jag köper hästmat. Tror bara att det heter kaninpellets. Fungerar bra tycker jag!
Informationen om antibiotika i hobby+ har tarkan fått ifrån en kaninhoppare i stockholmsklubb som har gjort en foderstudie.
Hon heter Ellinor Rydhamn och har vintervikens hoppkaniner.
Ni kan mejla henne och fråga hur hon vet det.
(Om jag minns rätt)
Tack för artikeln. :) Den hade jag missat. :)
Jag tror Carrier är det bästa fodret för mina kaniner, det har vissa brister enligt min mening, men det tillförs på annat vis till mina kaniner (saltsten och mineralsten främst), så jag tror att det fodret är bäst för mina, ska försöka få tag på det. :)
Kollade på Stampe också, har sett det i en butik här i närheten nämligen, men det hade för lågt energi-innehåll, och såg inte ut att vara något för mina ninisar. :)
Den där artikeln ställer upp olika foder…MEN jag hittar inte kaniners näringsbehov någonstans. Har man inte det att utgå ifrån så kan man varken säga vilket som är bättre elelr sämre genom att bara kolla på fodret.
Jo det är klart, men hittade ingen förutom den.. kanske man kan söka på google?
vet att pippiadolfs hade en tabell förut, men kommer tyvärr inte in på deras hemsida för tillfället :(
#66 Jag har en bok i min hand. :) Annars kräver artikeln att man är väl påläst, och har allt i huvudet. Lite knasigt. :) Den artikeln var före min Ifokus-tid. :)
Sedan har jag personligen snappat upp en del under tiden jag tillverkat/blandat eget foder åt de. Mina småttingar har olika behov, har hittat ett foder som passar till några, och kollar just nu efter ett som ska passa några andra av de andra.
#67 Ja, det vore bra om man kunde hitta, jag har letat också, men hittar ingen. Pippiadolfs hemsida ser ut att ligga nere, de har tydligen bytt adrress till den, och adressen funkade inte.
pellets, hö och grönsaker ^^
♥
vilken pellets vet jag inte.. men de är någon i säck från granngården!
♥

*Kl*
Någon mer som har Djur och natur fodret man köper i blå säckar? Senaste jag köpte var bitarna alderles brända, och kaninerna äter dom inte. Är det bara min eller flera?
Sorry TS för trådkap… 
#71 Inga problem. :)
Jag har nu bestämt mig för att ge mina kaniner kraft groov 60 och Kraft Sport Spec.
Sport spec. är bra för kännsliga magar, och det innehåller mera av det som hoppisarna behöver. :) De av mina som har svårt att hålla vikt ska få Sport spec. De andra ska få groov 60. :)
Är Stampe bra för hoppare, och för dom som har lite svårt att hålla vikt? :)
Det blev kraft groov 90 och kraft groov sport. 90 hade lite bättre värden under närmare granskning, och sport var i princip lika bra om sport spec. men något billigare.
#73 Beror på hur mycket man tränar de, och hur mycket energi de gör åt. Stampe är ett okej foder. Men det finns samtidigt bättre enligt min mening.
#74 Men Stampe är bättre än Lottie?
Jo det är klart att det finns bättre foder, helt klart!
#75 Oo ja! :) Lottie räknar jag knapt som foder ens. Det är inget bra att ge de, inte som heltäckande foder i alla fall.
Tja, tråden kan nog låsas nu, jag har fått ut vad jag ville med den. :)
#76 Det jag menade! =P Hade det nu, då djurmagazinets foder inte är bra, det är ju bara gnagarblandningar. (Dock hade jag det då jag inte var lika kunnig, alltså på min första kanin, och den äldsta kanin jag har nu, men när jag då köpte min andra och förstod att det var dåligare och allt så visste jag att det inte fanns så mkt foder till kaniner, bara Lottie visste jag.) Så nu har jag haft det och nu vet jag ju också andra sorter, bla Stampe som jag såg på Grangården för någon vecka sen! Så jag kommer verkligen byta. 2 av mina klarar inte av att hålla så bra vikt heller. Märkte det mest i går då ena kaninen har gått ner riktigt mkt :( Vägde dom igår alltså.
Men ska absolut byta!
Tycker igentligen att denna tråd kan vara kvar? Nya medlemar kanske vill läsa och ev fråga om det, då har vi redan en här? :)
#77 Jo visst kan den vara kvar om så önskas. :)
Animalfriend: I vilken affär hade du sett Stampe? :)

Stampe är ett super foder!
#79 Stampe finns på granngården! :)
#81 Vet du var den närmaste ligger Kristianstad?

Nej det gör jag nog inte!
#82 tyvärr. bor i umeå så!
Men jag tror det finns n¨got sök där man kan kolla vilken butik ligger närmast dej! gå in på deras hemsida, www.granngarden.se :D
#84 Tack :D
#85, så lite så! :D Hittade du?
Lottie är en av de bättre foder som man ändå får billigt, jag hade det förut men nu har jag rabbit royal som är rek. av många uppfödare.
Jag tycker Lottie är ganska dyrt, 120 kr för 7kg.
#84 Bor du med i Kristianstad. :) Jag också. :)
I Viby, på Vibypotatis, där har de en liten foderbutik, med bland annat Stampe. :)
#89 Ah, tack :D
#90 Vasego. =)

Är det viktigt att de har ett speciellt hoppfoder? :)
#92, Ganska, det är viktigt att hoppkaniner får i sig tillräkligt med olika beståndsdelar av kosten, för att kunna årka hoppa, och hålla god kondition. Hoppkaninerna behåver något fetare och "kraftigare" foder än en sälskapskanin som inte rör sig så mycket.

#93 Ok,tack! ;)

Havre blandat med ett häst foder som heter Racing Prix.:D

Stampe e vel de bässta fodret skulle jag tro :)
#96 Nix.
#96 Nix.
Jag låser nu denna tråd då den börjar bli lång. Vill ni fortsätta diskutera ämnet så är det bara att starta en ny ;)
Jag låser nu denna tråd då den börjar bli lång. Vill ni fortsätta diskutera ämnet så är det bara att starta en ny ;)