Ev. kull mellan Benjamin o Maran
Jag har länge velat para min ena hermelinhona Mareld (Maran) men har inte haft tillgång till någon annan hane utom hennes pappa eller andra som varit olämpliga. Hon har aldrig haft kull innan och det börjar bli bråttom nu. Anledningen är att jag skulle vilja behålla en unge i framtiden då Maran är barnbarn till min första kanin och det hade varit roligt att kunne fortsätta ha en liten ättling i framtiden till min lilla Sussie. :) Maran är inte hopptränad så mycket men är otroligt lättlärd. Hon är framåt och lite blygare än Benjamin, men väldigt nyfiken.
I vintras fick jag dock tag på en harkorsning som hittats med 11 andra kaniner lössläppta i skogen. Han döpte jag till Benjamin Breeg (Benjamin) och jag vet egentligen inte mer om honom än att han är född ca Nov 2008. Jag trodde att han skulle bli mycket större och han växte mycket ett tag, men nu har storleken stått stilla en tid och han har växt i sin kropp ordentligt. Benjamin har visat sig ha en otrolig hopptalang och han tvekar aldrig. Han söker hindren själv och engagerar sig i hoppningen. Dock är han bara startad en gång då jag inte hunnit komma igång med hoppningen så mycket ännu (började nyss efter 3 års uppehåll). Han är framåt och koppelkänslig, därmed väldigt lätt att styra. Liksom Maran är han otroligt lättlärd och han fattade snabbt vad hindren var till för. Benjamin är social, men ingen kelkanin, det är egentligen inte Maran heller. De gillar att klappas och få uppmärksamhet men ligga i knät och bara gulla är inte deras grej. De vill ut och springa och framförallt Benjamin är nyfiken på allt och alla.
Jag tror att de eventuella avkommorna, om allt går som det ska, kan bli riktigt trevliga hoppkaniner. Hur långt de kan gå är dock svårt att veta då föräldrarna inte kommit så långt ännu. De blir säkert väldigt lättlärda och framåt. Ingen av de ev. föräldrarna har visat några agressiva tendenser varken mot människor eller andra kaniner oavsett kön. Maran bor tex med 2 andra obesläktade honor hela tiden utan några problem.
Så nu undrar jag om en sådan korsning kan vara av intresse? Nu menar jag inte att bara sådanna som är intresserade (om dem finns) ska svara ( ni får gärna m ni vill :P), utan svara gärna allmänt om ni tror att det finns någon som vill köpa dessa eventuella ungar. Jag tänker inte sälja dem till totala nybörjare och de får gärna komma till några som vill hoppa och som har tid att gå ut och gå med dem eller på annat sätt aktivera dem. Om det blir något så kommer ungarna att finnas i Uddevalla. Jag kommer inte att släppa ihop de nu med en gång då jag har en annan hon som förhoppningsvis ska få ungar, men det är iaf på planeringsstadiet om intresse finns.
Nedan kommer en liten bildbomb, och på bilden här ovan har vi Benjamin under en av sina första hoppträningar. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Ursäkta det långa meddelandet ovan 
Bild på Maran, insåg just att jag inte har några nya bilder på henne utan här är hon ca ett halvår bara. Hon är inte så jätteliksig här. Får se om jag kan få lite nya foton snart :O
//Emma
Benjamin under sommarens första hoppträning hemma
//Emma
Benjamin
Jag har fler bilder om det är någon som vill se, men laddar inte upp fler just nu. Säg bara till. :)
//Emma
*putt* 
//Emma