Fotografera hoppande kaniner
Att kunna ta skarpa hoppbilder ställer en del krav på både fotografen och kameran. Vad använder ni för kameror och objektiv när ni fotograferar hoppande kaniner? Är ni nöjd med kameran/kamerorna och objektiven?

Jag har en Canon EOS 400D som jag fotar med. Den funkar bra och Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6 är objektivet jag brukar använda mest när jag fotar tex. hoppande kaniner. :) Ibland använder jag även Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM om jag vill ta en lite annorlunda hoppbild där man kanske tex. bara ser vissa detaljer.
jag har en Nikon D40 med kitobjektivet, ska dock köpa lite fler objektiv.
Ganska nöjd med kamera. kunde varit bättre
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
öööö…vet ej, pappa tar mina bilder XD Men nogon nikon troro jag
Nu har jag inte fotat kanin som hoppar över riktiga hinder, så det kanske inte räknas.
Brukar dock ta kort på när kaninerna hoppar över grenar i hagen.
Använder en Nikon D40 med kitobjektiv.
Visst duger den, men vill gärna uppgradera mig.
Dock inte pga hur den är att ta hoppbilder med. =)
har Nikon D40 med kitobjectiv, ska köpa nytt objectiv men kameran är bra lätt att hålla ifl;) Men min zoom räker inte så nära som jag vill;)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Jag har endast fotat en gång på tävlingar.. och då använde jag min canon EOS 400D med canon 18-200 (IS) objektiv.´Är otroligt nöjd med detta objektivet, (och kameran också för den delen, har haft den runt två år, så visst skulle man kunna haft bättre men det duger) då det funkar till det mesta, man kan zooma en del, men ändå ta hyffsat nära bilder. Sen beror det ju lite på vad man har för inställningar också.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag har någon Canon systemkamera, rätt så ny. men jag fattar NADA! Ställer in den på sport (dvs. rörelse) men då blir allt bara suddigt, närbild funkar bättre. x)
Sen önskar jag att jag hade världens snabbaste händer så jag kan ta kort när lillan gär sina fina glädjeskutt, haha!
#7 har du på auto eller manuell?
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#7 ha den på barn? det har jag och kaninerna brukar inte bli suddiga:)
// Hanna
#8 Ingen aning! Haha, alltså man kan snurrap å någon grej uppe på kameran, sen kan man ändra lite inställningar och sådant, får ta och lära mig det.
#9 Inga barn, bara en väldigt snabb kanin. ;)
Har en Nikon D60. Med autofokus på så är det ingen större konst. Då kan till och med jag få hoppbilder som man ser vad det är iaf ^^
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
#10 altså det finns ju en vrid ratt typ;) där finns det typ en blomma mm och så på min ifl en symbol av ett barn;)
// Hanna
#12 Ja isf har den auto, sen kan man såklart fixa manuellt men om fokuset sätts på typ altanen bakom kaninen vet jag inte hur man ändrar. Men tror jag förstår att det handlar mycket om att säta fokus på kaninen INNAN man fotar , typ,,, ^^
#13 jo men så ere:P
// Hanna
Jag har en Nikon D40x. Objektiven jag oftast använder är 18-55 och 55-200. Båda från Nikkor.
Jag är nöjd och får oftast bra bilder, skulle inte tro jag kan få bättre med någon annan kamera, möjligare ett ljuskänsligare objektiv med större brännvid.
#15 55-200 vad heter det objectivet? har en nikon d40 så det skulle nog fuka med ett sånt:) ska nämligen köpa nyt obejektiv
// Hanna
#16 Märket är Nikkor, Nikons eget märke på objektiv
#17jo men när man söker på prisruner tex så lättare om man har med alt annat oxå;)
// Hanna
Antar att det är detta:
Nikon Nikon 70-300mm,F4.5-5.6G, IF-ED AF-S VR Zoom for Nikon
#19 Tack:)
// Hanna
nej, nu blev det fel =P
Ska vara 200, inte 300…så detta är det:
Nikon Nikkor AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED Zoom for Nikon
#21 ok:P ska nog köpa ett sådant:)
// Hanna
#21 Tack :) Det är precis det jag har och mena.
Bara lite lat för att skriva ut all info (a)
#22 Funkar bra även till D40:n och jag gillar det mkt.
Använder en Canon EOS 400D med kitobketiv ska inskaffa mig ett 70-300 inom kort.
Fotar även med en en Canon DIGITAL IXUS 85 IS som är lättare att ta med :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Jag fotar med Nikon D40 och objektivet Nikkor 55-200
Fungerar jättebra!:)
här är en gammal sida jag hade förut:
www.kaninfoto.piczo.com
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Jag fotar med en Nikon D40! Själva kamerahuset tycker jag är jätte bra men jag skulle behöva ett nytt objektiv. Nu har jag det objektivet som ingick i paketet när jag köpte kamerna.
(Nikkor 18-55)
Har endast fotat en hopptävling men kan skriva vad jag använder för utrustning iaf. ^^
Kamerahus: Olympus E-500
Objektiv: Zuiko 50/1.8 & Zuiko 75-150/4 - båda analoga objektiv.
Är supernöjd med både kameran och objektiven, dock måste jag fokusera manuellt så just i t.ex. kaninhoppning får inte alla bilder bra skärpa.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Jag har en Advent 5,2. Ingen jättebra kamera, men den får ganska bra hoppbilder.

#29 shit…klara färger…

#30 Ja, jag är riktigt nöjd =) eller vad tycker du?

hmm de e nog bara jag som använder vanliga digital kamera 
Men det e iaf en samsung nånting den e ganska bra iaf. men jag ska ta och skffa en system.

En helt vanlig digital kamera, men bilderna blir bäst med en långzoomare/system.:)

#29 vilken fin bild! Kan du inte lägga in fler bilder (nyfiken)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Nu fotar jag inte så ofta just kaniner som hoppar, men jag använder en Canon eos 350d med ett Sigma 70-200mm/2.8. Objektivet köpte jag för ett par månader sen, och har verkligen inte ångrat mig! Rätt så ljuskänsligt och bra af.
Jag använder mig av min trofasta vän, Canon EOS 400D och itll hoppningen används objektivet med Canons egna märke 55-200mm 1:4-5.6 IS.
Not your mom, not your milk.