Hermelin hopp?
Tänkte bara fråga om någon här har lust att dela med sig lite om sina erfarenheter om hermelinkaniners hoppförmåga! Ska snart ta hand om dn liten dam som behöver ett ntt hem.
Brukar hoppa med två stycken renrasiga och en halv Hermelin/Löwen. Själv tycker jag att dom renrasig väldigt hackiga båda två men ena hoppat 40 cm ock andra 30. Den som är hal hermelin hoppa 60 cm över ett staket och 50 cm på riktigt hinder inte riktigt färdiglärd så lite hackig ibland men jätteduktig på krok alla tre har tävlat en gång.

Om jag inte mins fel fins det typ 4-5 Hermeliner som är svår/elit klassade. Men det är ju ingen ras man sådär rekomenderar tror jag :P
Tror att Hermeliner är väldigt, som bebba sa "hackiga". Och det är inte så kul att hoppa då.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Jag har 2 hermelin korsningar som hoppar :P Fast en av dem suger:P höhö^^
Jag hade en renrasig hermlin som jag hoppa med innan. De dagar han ville hoppa, kunde han hoppa en medelbana utan problem. Men han föredrog de lätta banorna, vilket han hade noll problem med.
Var klassad medel i rak och lätt i krok.

Hermeliner duger utmärkt till hoppning. Är en ras jag definitivt skulle rekomendera till hoppning, men inte om du är nybörjare.:) Då de KAN vara lite svå tränade i början. men som tur var inte min kanin det.:) Men jag hade tur och fick mycket hjälp med min *Hermelin när jag var så got som nybörjare. :) Kan bara tillägga att min Hermelin kanin hoppar 50 cm utan problem och första gången hon hoppade längd hoppade hon ca 100-120 cm *minns inte riktigt*
Tack för alla svar! Jag har just nu 10 hoppisar varav 6 tävlande. Höll på med hoppning på 80 och 90-talet som tonåring, så jätteny är jag väl inte. Jag är mest bara nyfiken på om dom klarar det kroppsligt. Jag satsar inte på elitklassade kaniner, utan stortrivs bara med att träna och leka med mina ninusar, och det i sällskap av fantastiska människor med samma intresse! (Kaninhoppning är en träningsform som passar mig perfekt eftersom jag lider av pälsabstinens så fort jag åker hemifrån). Men summan av kardemumman, jag kan i alla fall träna lilla TjollaHoppSanSa! Kul!
Hermelinerna har ju kroppen och storleken emot sig, men finns viljan så kan dom nog komma en bit inom hoppningen.
Mina egna hermeliner har ganska precis fått lära sig att hoppa. Hanen rör sig riktigt bra på banan medan honan kan vara lite segare. Jag upplever hermelinerna som pigga och lättlärda, men envisa.