Vad skulle ni gjort ?
Vad skulle ni gjort ?
Nu i agusti börjar jag på gymnasie och kommer vara bosat på ett internat.
Det är även denna hösten det är sista chansen att ta mina mycket efterlängtade kullar på Lingon & Bella.
Och då har jag två alternativ, ta med Lingon & Bella till gymnasiet och sen hem igen på helgen. Och detta alternativ är överstruket då det mycket troligen blir för stressigt för dom. Fast det är ju bra för då kan jag hantera bebisarna.
Det andra alternativet är att Både Lingon & Bella bor kvar här hemma och att mamma/systrarna tar hand om kullarna (dom ska ändå mata, vattna & klappa de andra kaninerna på vardagarna).
Detta är ju bra för då får dem bo här hemma där det e lugnt och sånt. Jag kommer ju hem på helgerna så då blir det ju massa mys med dom! Jag kan även äka hem någon dag i veckan fram och tillbaka för att se hur dom mår mm. Dock är det ju synd för jag missar ju uppväxten lite gran vilket skulle vara skoj att se =/
Men hur skulle ni gjort ? Skulle ni skitit i att ta kullarna överhuvudetaget eller skulle ni gjort det då ni vet att dom är i goda händer under den tiden ni inte är här?
Jag ska även försöka fixa så att iallfall Bellas kull är "hanter stora" när det är jul lovet.
Sen är det ju Halloween lovet så det får jag ju tillbringa med dom. Och när dom e någon vecka sådär holler man ju inte på med dom så mycket precis.
Förlåt för en sådan lång text. Men vill ha någon som bekreftar att det jag kommer göra kommer bli okej, eller att det kommer gå rent ut i helvetet.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
jag skulle inte tagit kullarna faktiskt, att ta med dom till internatet är ju för stressigt precis som du säger. Att låta dom vara hemma blir ju lite knas det också, eftersom du inte kommer kunna hålla på med bebisarna så ofta som det behövs för att dom ska bli hanterbara och tama.
Varför inte lämna ut honorna på foder til någon som har möjligheten att ta kullarna om det nu är så nödvändigt?
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
De är ju bara ett år gamla så det finns ju tid för dom att få lite senare ;O)
Vad gäller kaninerna skulle jag ta med dem till internatet. Att de åker fram å tillbaka på helgerna tror jag inte kommer vara några problem (det gör mina också). Förutsatt att det bara är dem, inga kullar/ungar.
Ett alternativ är ju annars att para nu så är ungarna relativt gamla tills du börjar skolan (runt 4v) och du får iaf lite tid med dem.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Kaninerna kommer bli lika tama som om att jag skulle vara hemma. Dock kommer det vara mamma som gjort det.
Men har pratat med han ägarna och dom tycker det är ok. Och ska åka hem om flera dagar i veckan för att hantera bebisarna.
Sen ska jag även matcha så att dom är så stora att dom behöver mycket hantering när det är lov.
#2 njo Bella är ju 1, så henne skulle man ju kunna vänta med. Men vill bara inte att dom ska vara för gammla så att det blir farligt för dom :$
20 årig djurgalen moder*

Skulle väntat ja.
Vore tråkigt att missa deras uppväxt..
#3 Min 2;åriga hona fick en kull, hon klarade dt bra.. Men hon fick bara 1 unge och den bet hon ihjäl.
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Ok, men tycker ni att jag ska vänta till våren då ? det är ju massa olika lov då, påsk,sport och ja massor..
För vill hälst inte ha någon kull under sommaren :P det e ju då man vill tävla (A)
20 årig djurgalen moder*

Eller ska jag para Lingon nu ? och Bella sen till våren tycker ni ?
Detta blir mina första kullar så behöver/vill gärna ha lite hjälp :P
20 årig djurgalen moder*

Jag planerade lite.. Öm Ni får säga vad ni tycker :$
Lingon
Paras: 22 oktober
Föds: 22 november
Lev: 22 Januari
39 Lediga dagar som det ser ut nu.
60 dagar totalt
21 "hela" skoldagar - men då har jag inte räknat med att jag ska åka hem om några gånger i veckan. Så det blir kanske 10 "ensamma" dagar. Men då fixar mamma sysselsättningen.
Bella
Paras: 1 januari
Föds: 1 Februari
Lev: 1 Aprill
35 Lediga dagar som det ser ut nu.
60 dagar totalt antar jag
25 "hela" skoldagar - men då har jag inte räknat med att jag ska åka hem om några gånger i veckan. Så det blir kanske 10 "ensamma" dagar där med. Men då fixar mamma sysselsättningen.
Va tycks? Tycker ni ändå jag ska avstå från kullarna?
Och detta är uträknat på ett ungefär, jag vet ju inte exakt när ungarna kommer födas :P
Sen så jag kommer ju åka till internatet på månda morgon, så varge månda skulle jag ju kunna gå upp tidigare och pyssla om dom lite.
20 årig djurgalen moder*
Jag skulle hellre låta kaninerna klassa upp sig mer innan, men det beror ju på.
Not your mom, not your milk.
Jag har en jäättte bra ide:P Du kan ge kaninerna+de kommande ungarna till mej:D framför allt om det blir fler blåa som "lilla" bella:P

#8 Förstår inte det där riktigt. För mig är det inte viktigt hur dem e klassade. Visst e det kul att dom är bra uppklassade, men men..
#9 haha naaat :D!
Har halft om halft bestämt att ta Lingons kull nu och vänta lite med Bellas. Ska bara höra lite med hanen och sånt. Isåfall kommer Lingon paras runt det datumet jag skrev tidigare & Bella kommer paras någon gång i sommar eller höst troligen.
20 årig djurgalen moder*