Start avgifter
Någon mer än jag som tycker startavgifterna är höga?
Tänkte campa i Falsterbo och ha med 5-6 kaniner med mig och tävla de 2 dagarna tävlingen är och längtar fram till tävlingen. Nu kollade jag på Skånes Kaninhoppare:s hemsida och såg priset för startavgiften + att tälta.
300 spänn för att tävla 5 kaniner det 2 dagarna + 150kr/dag för att tälta!
Just nu får jag hålla in lite med pengarna för jag har andra aktiviteter under sommaren och får betala allt till kaninerna själv så det blir dyrt..
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Na… beror jopå vad man jämför med. Hästsporten är ju betydligt dyrare. Betalade 70kr/start på en klubbtävling. För det kan man ju nästan göra 4starter i kaninhoppning.
Blir dyrare så fort det är cuper man tävlar i, även om det oftast bara läggs på en tia på startavgiften på exempelvis två klasser.
I KAF har de ju oftast 25kr istället för 20kr, den där femman gör faktiskt skillnad. På 100kr får du 4starter i KAF, men 5starter i SKHRF.
Men jo…det är inte kul när summan rusar iväg. Ska också dit hade jag tänkt så!
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Har aldrig tävlat med häst men kan tänka mig att det är dyrt.
Jo, men man vill ju gärna kamma in lite pinnar på alla kaninerna=). Synd att de inte hade höjd och längd för då skulle Glader varit med i båda, Suffi och Sven i längd:) Han är duktig i det!
Men KAF har ju tävlingar typ 1 gång varannan månad, känns som det iallafall:P.
Då får du träffa lilla Sven. Han har faktiskt minskat lite sedan han kom hem. Han får bara hö och vatten, en och annan lucernring när han hoppat riktigt duktigt. Han börjar lära sig att han ska hoppa en bana och inte bara ett hinder.
Mvh Emma
Ja, ska bli kul å se honom^^
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Jo holler med dig, var gör de av alla pengar igentligen ? :P
Ska också till falsterbo tror jag. skulle bara behöva någon att dela tält med xD
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Han är superduktig när han väl gör det han ska. Mamma tänkte att hur ska den tjocka (alla kaniner blir tjocka när de bor hos anders^^) kaninen klara ett hinder på 35 cm? Men han hoppade det utan problem, han flög väldigt fin över hindert:)
Mvh Emma
jag tycker inte 20 kr ärmycket;) elr om man ska ha med 12 kaniner blir det ju mer men tävlar ju bara med mina 3 ensålänge;)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

#6 just för sekunden kanske det inte är mycket, men i längden blir det mycket.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Det är inte 20 kr/kanin utan 60kr/ kanin. Jag ska tävla 4 st egna och att betala 300kr är faktiskt ganska mycket när man betalar allting själv.
Mvh Emma

Det brukar ju kosta 20kr/klass om det inte är cup eller något speciellt, och då tycker jag det är ganska billigt. Givetvis blir det dyrare om man har många kaniner men då får man tänka på att man även har större chans att vinna något ;)
Cuper brukar ju kosta runt 40-70 kr och det blir lätt väldigt dyrt ifall man har många kaniner, å andra sidan kostar oftast priserna (pokaler t.ex) mer.
Tävlade förr-förra helgen, sex kaniner, två i cup, på två dar och fick betala 220kr, men med tanke på att jag fick starta tolv klasser så är det ett ganska bra pris.
EDIT: Någon som har koll på hur mycket av startavgifterna som ska gå till prisbordet? Har för mig att det är 40% men är liteo säker..
the vanity, it becomes insanity
Jo, 20 kr är inte så jätte mycket. Men när man har en massa kaniner, som du säger, så blir det mycket mer än med bara 1-2 st.
Reagerade inte på priset innan när jag bara tävlade 2 st men när man har dubbelt så många så tänker man efter. Nu har jag även lite problem med pengarna (får bara 500kr/månad) så jag får prioritera lite. Om jag fick egen lön och hade mer än 500/månad så hade jag inte sagt nägot men när man har 200kr över ifrån den månaden bara ifrån tävlingarna så är det ju en sak. Jag vet att det är mitt eget ''fel'' men man vill ju klassa upp kaninerna också:).
Jag vet inte vad pokaler ligger på, men borde inte vara så jätte mycket. Men tänk om alla tävlade 4-5 kaniner, tänk vad de faktiskt tjänar på det.
Jag tror det är runt 5-10 startavgifter/tävling:)
Mvh Emma

#10: Jo precis, när jag tävlade för ett par år sen hade jag bara två-tre kaniner och då blev det ju runt 80 spänn per tävling. Har precis som du lite tight med pengar så nu när jag har 6 kaniner får man ju prioritera och ibland hoppa över tävlingar, ganska synd egentligen..
the vanity, it becomes insanity
Det är ju iaf inte lika dyrt som att ställa ut.
Där kostar det allt ifrån 45-75kr/kanin beroende på klass.
Så jag är glad att jag bara har 1 (snart 2) som kommer ställas ut någon gång ibland.
Jag vill ju tävla de 3 tävlingarna innan Falsterbo, men kan inte pga pengarna.
Mvh Emma
Lite skillnad på hoppning och utställning:)
Du får din kanin bedömd pga utseendet, vi är inne på banan i ca 2 min ibland mindre (finns de som hoppat på några sekunder) och får betala så pass mycket.
Mvh Emma
#14 men vi tycker ju det är kul att hoppa med dom annars skulle man väll aldrig betala elr?;) däremot har man ju roligt med sina kaniner:) För hoppning brukar ju kaninen tycka e jätte kul och om man själv inte tycker det e kul skulle man ju inte tävla;) elr?:D
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Jag tycker inte att det är så dyrt. Det finns ju en massa sporter som är mycket dyrare.
Mina kaniner tycker även det är mycket roligare med hoppningen än med utställning. Det gör även jag. Så därför ser jag inga problem med att betala den summan för att tävla.
Om man tycker det är dyrt får man ju välja ut kaniner som man ska tävla med. Man behöver ju inte ta med alla. Så kanske man kan komma iväg på lite fler tävlingar.
jag tycker inte heller det är dyrt, man väljer ju själv hur många kaniner man vill ha med sej, vill man ta med sej tio kaniner får man vara beredd att punga ut 200:- också, annars får väl hälften stanna hemma. Värre än så är det inte. Att det sen läggs på lite på cuper får man räkna med.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Jag tycker inte heller att det var farligt dyrt. När jag hopptävlar hästarna är det ungefär 160 kr/start och för det mesta så hoppar man 2 klasser "när man ändå är här…"
tänk ändå hur mycket det kostar för klubben att köpa in hinder, saker till prisbordet, tävlingsböcker(vet inte om det kostar eller om de får det från förbundet) osv…..där är ju faktiskt en del saker som pengarna behövs till. och dessutom är det ju människor som tar sig tid att sätta upp hinder till dig osv. så allt handlar ju om samarbete och intresse (och pengar). inom skånes kaninhoppare kan man ju åka med till bakken….så på ett sätt får man ju "tillbaks" de pengar man har betalt för att få starta och dessutom ut det ju himla roligt att tävla och träffa alla kaninhoppare =) man kan ju inte begära att det ska vara gratis, då måste ju nån annan betala för en….
Vet inte heller hur mycket de betalar för hinder m.m men de kanske har rabatt för att de är en klubb.
Åker man inte till Lisseberg? det var iallafall förra året=) åker dock aldrig med (har även bara varit medlem i 1 år).
Mvh Emma
#20 Klubbar har inga rabbater direkt. De betalar samma pris som vilken annan människa som hälst för hindrena.
Förra året va det Liseberg, i år Bakken :)