Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettallmänt
Läst 624 ggr
Papaya
0

Rädd att kaninerna rymmer

Hej! Jag har inte tänkt på det så mycket förut förän nu, men jag har under hela mitt liv tillsammans med kaniner (haft kanin sedan 5års ålder) varit livrädd för att kaninerna ska smita. Det är väl klart, alla är väl rädda för det egentligen, men jag är inte så säker på att mina nuvarande kaniner hade kunnat ta sig hem levande om de försvann. Här finns hundar, massa skog, bilväg runt halva tomten (bor på hörnet vid en mindre "korsning") mm. Dessutom har vi en senil granne, som började bli senil redan för flera år sedan, och hade tydligen försökt mata mina kaniner med omogna äpplen och glömt att stänga buren. 1 hona med 6 ungar var lösa på tomten…. Som tur var gömde de sig under friggeboden tills vi fick tag på dem, så inga fåglar kunde komma åt dem. Nuförtiden har jag 3 hermeliner, en löwen och en harkorsning som går hemma och varesig jag öppnar buren för att ge mat eller är ute på promenad i koppel eller ska klippa klorna, så är jag alltid rädd för att kaninerna ska lyckas smita och springa bort. Inte blev det bättre nu när min kompis hoppkanin bara varit borta på morgonen häromdan och vad jag vet så har hon inte kommit tillbaka. Jag älskar mina kaniner och vill inte att de blir påkörda va bilar, jagade av hundar eller tagna av fåglar, eller att de spårlöst fösvinner. :(

Någon mer än jag som har "fobi" för att kaninerna ska rymma eller försvinna? Hur hanterar ni det, har ni några knep eller hoppas ni bara att de inte ska rymma? Några egna erfarenheter av rymmlingar?

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

jahadu
0

jadu….känner igen mig lite där. vågar knappt hålla i mina kaniner utan att de har sele+koppel på sig som en liten "säkring" om ifall att jag skulle tappa nån. Många av mina kaniner har försvunnit/rymt/kommit lös på ett eller annat sätt och blivit tagna av rovdjur. Har förlorat jättemånga älsklingar och visst sätter det sig. Jag har aldrig mina kaniner ute i någon hage längre, oavsett hur säker den är. De får komma ut i sele istället och då håller jag i kopplet med båda händerna. Har dock varit med om koppel som har gått sönder nere där man knäpper men kaninen sprang som tur var inte iväg. Men visst är man rädd. Jag vet att om en kanin försvinner från sin bur här så överlever den MAX en vecka lös i området…

men man får försöka att inte tänka på det. jag har alltid sele på mina kaniner när de är utanför buren eller så sätter jag de på ett högt bord som de vet att de inte får hoppa ner ifrån innan selen är på (tar alltid på selen när de sitter på det bordet). Olyckor händer så lätt så det är bäst att vara på den säkra sidan.

Papaya
0

#1 Samma här, sele och koppel åker på så fort jag ska hantera dem på något sätt nu när de bor utomhus.

Som tur är har jag inte någon av mina kaniner försvunnit, och jag hoppas att jag slipper det. men rädslan finns ju ändå där, framförallt sommartid när mina kaniner bor i betesburar på gräsmattan. All hantering sker ju då utomhus och om kaninen tex sprattlar till och kommer loss innan selen är på så skulle jag ju aldrig kunna få tag på kaninen om inte den själv väljer att komma/inte springa. Däremot hade vi alltid våra stallkaniner utomhus förr och det slutade med att någon släppt ut dem ur sina burar och bussat hundarna på dem, flera låg söndertrasade på gräsmattan och två hittade vi skadade men levande uppe i skogen. (sjuka människor finns det gott om) De två klarade sig iaf. Efter det har alla kaniner fått bo i ett "kaninhus" där även mina bor vintertid.

Jag tycker så synd om min kompis nu när hennes ena kanin är borta, hoppas hon kommer tillbaka :'[<3

//Emma

Henni-Chan
0

Lås på burarna!
När det är ute har jag botten/tak galler

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Papaya
0

#3 Menar du lås som i hänglås då eller? :) Eller lås som i haspliknande anordningar?

//Emma

Henni-Chan
0

Hänglås & haspar tillsammans

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

hyltebarn
0

Känner mig elak när jag skrivet detta men.. Nej.
Mina kaniner rymmer tp dagligen.. Vissa dagar har två rymt varsin gång och visa dagar har inga kaniner rymt.

Mina håller sig på tomten och är oftast enkla att fånga.

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

ssandraa
0

Visst är jag rädd för om dom skulle fara iväg om dom blivit skrämda t.ex och försvinner ut på vägen osv.
Jag har ju mina lösa ute på gården när jag är ute med dem, och dom är inte så svåra att fånga, och dom håller sej på gården.

En gång när jag riktigt var rädd var när jag hade min kanin Silver inne och han hade jag lös innomhus, men vi fick alltid ha dörren stängd så han inte skulle hoppa ut, och en gång glömde vi att stänga den och när jag skulle ta ut han i koppel så var han inte någonstans innomhus, och då började vi leta ute, men som tur var så var han bara runt huset och om man klappar med händerna så visste han att han skulle in i buren, så när jag klappade så hoppade han in igen! :)

[Bolten]
0

Haha känner igen mig liite i #6:P Mina går hella dagarna i hagarna. Och de rymmer typ 2-5 gånger om dagen och de går inte att stoppa dem:P Hon gräver och biter sig igenom ALLT!

Men även om det låter hämskt så tycker jag att om dom fått gå i hagarna nästan varje dag i sitt liv, och sedan rymmer och inte kommer tillbaka. Så tkr jag personligen att dom nog varit gladare så, än sutit i sina burar hela dagarna och levt lite längre.

Men det är bara vad jag tkr:P