Började hoppa?
Hur det kom det sig att ni började med kaninhoppning, och hur länge har ni hållt på?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

Min kompis var medlem i Stkh och jag hade ingen kanin då men sen när jag fick en så blev jag medlem derekt sen gick jag på nybörjar kurs osv (: sen tog jag modet och tävlade,, men jag har bara tävlat 2 gånger en så länge ;)
// Ludde
Hahah, ja en rolig fråga =P
Minns det nästan som igår ;O)
En kväll i december 2004 ringer min f.d. assistent som jag hade i skolan och undrar om jag ville hänga med på kaninhoppning. Gissa om jag garvade =D Sa "kul skämt" men hon var fullt allvarlig.
Hade just då ingen kanin men fick låna en när jag kom dit. En rexhona vid namn Furry Legs och hon lärde mig mycket. Kan säga att det bästa sättet att lära sig är att få föra en kanin som redan kan det här med att hoppa hinder.
På den vägen är det. Detta var då i KAF, gick med i SKHRF 2005 men var först bara medlem ett år då jag inte riktigt trivdes. Gick med igen 2007 i samband med att jag köpte min första "riktiga" hoppkanin, vid namn Teddy…å så har det bara fluttit på :)
Idag är jag otroligt glad över det där samtalet kan jag tillägga ;O)
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Allt började med att jag gick en nybörjarkurs i KAF år 2006 :) Men jag blev inte medlem i något förbund förens juni 2007. Jag gjorde min första start i SKHRF 15 Augusti 2007 och sedan dess har det barat rullat på:) Tävlar aktivt och nästan varenda helg :)
För min del började det med att en kompis tvingade med mig ^^.
Började med att jag skulle låna hennes kaninhane till ev an mina honor, och då tog jag även med en av mina andra kaniner för att vi skulle hoppa lite, sen tvingade hon med mig till falsterbo typ två månader senare ^^. Eller ja jag åkte ju med frivilligt, men hade hon inte sagt nått hade jag nog heller aldrig börjat hoppa med mina kaniner. Till falsterbo i juli har jag tävlat ett år med min första "hopp"kanin :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Det började 2003 om jag inte minns fel, då hade jag en kanin som hete Gråis, en blå zobel hermelin hona, min lillebror hade en hermelinhona som hete vitis(gissa färgen?^^) Det var en uts där vi bor och då hade dom en hopptävling samtidigt som jag och min lillebror skulle vara med i och hoppa med våra knainer:) jag var 7 tror jag;D(orkar inte räkna^^) Men ifl. det var 12 styckna som var med och jag hoppade med min gråis och min lillebror hoppade. och så satte vi in dom i transport buren. vi gick runt och tita lite och så roppa dom upp mitt ´namn^^ jag skulle ha omhoppning med Gråis(a) det gick la sådär men kom 5a presis innan min lillebror som kom 6a:P efter det har jag tränat med mina kaniner jag haft och nu april 2009 blev jag medlem i trestads kh i skhrf. och jag och Pigge ska gö tävlings debut 17 maj:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Jag fick en kanin, den som jag har nu :) Min enda och första. Min kompis har också en kanin och hon hoppade, självklart blev jag lite nyfiken och började när min kanin var 30 veckor gammal att låta henne ta några små skutt över lite hinder på 5 - 10 cm.
Och jag har inte tävlat än men det kommer strax, iaf under detta eller nästa år :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
2001 gick jag och en kompis en nybörjarkurs, veckan efter startade vi våran första tävling. Sen blev det ett uppehåll till år 2006 då jag tävlade igen. sedan gick jag en nybörjarkurs igen tillsammans med PandaFish sent året 2006. Sedan jag igång med tävlandet i juni/juli år 2007 och sen dess har jag tävlat aktivt.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

För två år sedan precis efter jag köpt Summer fick jag i julklapp ett litet hinder ett sådant som man köper i djuraffären som ser ut som kaniner. Efter det var jag i Jämtland på någon kanindag i Jamtli och lärde mig lite mera och sen ett halvår efter blev jag medlem i stkh och då hade jag samlat på mig lite fler hinder och snart ska jag göra debut!:)
Mvh Maia

Jag fick bara ett flipp tror jag och ville börja. Hade ju också tingat en hoppkanin, Ville.
Faktist så vet jag inte xD. Blev medlem förra våren typ mars eller något :P Fast var inte alls aktiv förra året =/ Är nu detta året jag blivit väldigt aktiv tävlare, tycker jag själv iallfall (i skåne endast dock) (A)
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

Jag vet inte riktigt,jag bara började lite med att hoppa,sen gick det bättre och bättre,då fick jag mer sug att börja tävla,så nu gör jag det ;D

Kommer inte riktigt ihåg det,
Jag har väl helt enkelt alltid vetat om kaninhoppningen,
Så jag började kolla det på nätet och sen var jag fast ;)
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
Jag åkte och tittade på en utställning och där hade de hopptävling också. :) Jag blev sugen och blev medlem i den klubben och åkte på kaninläger och tävlade 3 gånger och efter det betalade jag av någon anledning inte in medlemsavgiften. Kaninen blev äldre och slöare och inte så taggad på hoppning längre. Fick tag i en harkornsing nu 3 år efter sista hopptävlingen och min nya "debut" blir med honom blir nu på söndag! :D
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Hmm.. Har ju alltid vart intresserad av kaniner och kaninhoppning, så redan för sju-åtta år sen (om inte mer) kollade jag och min kompis på SKHRF's hemsida, men vi vågade aldrig anmäla hennes kanin till någon tävling (trots att hon var jätteduktig). Sen skaffade min andra kompis två kaniner, och då, när ena kaninen var något eller några år gammal vågade vi äntligen anmäla oss till en tävling. Jag följde med som "coach".
Ungefär ett år (kanske mer tillochmed) senare fick jag beskedet om att jag skulle få kanin och då var det bara en självklarhet att vi skulle tävla (om kaninen ville hoppa såklart). :)

Såg kaninhoppning "på riktigt" för första gången på sollentuna mässan 2005, och efter det så började jag träna och såsmåningom tävla :) Har hållit på till och från sen dess.
the vanity, it becomes insanity

jag kommer inte ihåg hur det började:P men jag hade ju sett på sollentinamässan där de hade kaninhoppning, sedan började jag träna med Tjoffsen och debuterade med honom, det spöregnade och så hade han brytit av en klo så det blödde precis när jag skulle in på framhoppning. Han fick 6 fel;)
Men det hela började väl på riktigt när jag kom i kontakt med en uppfödare som skulle få en kull med ungar. Hon frågade om jag ville köpa en unge. och så övertalade jag mammsen, å några månader senare hade jag en riktig hoppkanin här:D Efter det tävlade jag ett år, men sedan dess har jag haft uppehåll.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Tävlat 1 år den 23 maj (som du vet) annars har jag hopptränat i 5 år;D
Vet inte när jag började riktigt men ett tag mådde jag jättedåligt och var riktigt deprimerad så kollade jag lite på youtube och tänkte bara nu j*vlar ska jag börja träna kanin i hoppning och hon älskar det och det har gjort så jag mår mycket bättre jag med, blir en helt annan person när jag är ute och hoppar.
Ska börja tävla när jag tränat upp Chili mera, hon har börjat bli lite stel eftersom jag inte orkat träna henne en period
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Har länge velat börja med kaninhoppning, men det har inte blivit av förut bara. Hade en underbar liten hermelinhona som jag tänkte börja hoppa med, men hon dog plötsligt en kort tid efter att vi fått hem henne. :/
Försökte selträna min dvärgvädurhane, han fick panik och drog med mig runt huset så det blev inte av. ^^
Sedan ville jag testa hoppa med min dvvhona, Saga. En kompis och jag satte upp ett hinder, Saga hoppade första bommen men vägrade så fort jag höjde hindret.
Och nu i vår fick jag för mig att börja hoppa med resten av kaninerna. :) Hoppar med mina korsningshonor och min teddyvädurhane. Har inte tävlat något ännu, dock. Testade att hoppa med Saga för ett tag sedan (hon har haft "sel-paus" över huvudtaget ett tag p.g.a kull) och hon hoppade lätt 20 centimeter. ^^
Kanske blir någon tävling ännu i år, vem vet. 
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#17 Vad roligt att kaninhoppningen har betytt så mycket för dig! =)
Kastanjegårdens Kaniner
Jag började med kaninhoppning -02 om jag inte minns fel. Vet inte varifrån jag fick idén, men det verkade iallafall kul så jag beslöt mig för att testa.
#19 Jo det är jätte kul, bara få sätta på henne selet och bygga hindrerna gör mig jätte pepp!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

"22 finns artiklar på kanin.ifokus.se
#23 Så det finns inga artiklar om hur man börjar hoppa med sina kaniner på kaninhoppning.ifokus?
Kastanjegårdens Kaniner
#24 nej inte än…lovar att vi håller på med artikelsök å sådant för fullt!
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
#25 Okej, bara undrade. Förstår att det är mycket att fixa med!
Kastanjegårdens Kaniner
#4 Det där lät rätt illa… ^^ Så många tvinga va det väl inte (a)
Allt börja med att jag tjata på mina föräldrar om en kanin. När jag leta fakta om sköttsel m.m. kom jag även in på olika sidor där folk skrivigt om kaninhoppning. Så när jag äntligen fick köpa min första kanin var det nästan självklart att även börja hoppträna den.
Hant bara träna lite hemma innan den gick bort. När jag skaffat min andra kanin så börja jag leta lite efter klubbar.
Min mamma fick kontakt med en på sitt jobb som ledde hoppning i en förening ansluten till skaf. Så börja träna där när min kanin var 4 månader. Träna där rätt länge och var med på någon mindre tävling. Blev även medlem i skhrf. Men vi hant aldrig starta där innan min kanin fick avlivas.
Efter ett tag skaffa jag en ny. Tävla lite inoff på skafs tävlingar parallelt med skhrfs tävlingar. När även skaf bestämde sig för att inför ett måste med tävlingsbok bestämde jag mig för att ändast tävla hoss skhrf då min kanin redan var så pass högt klassad där. Fortsatte ställa ut lite inom skaf men med tiden avsluta jag mitt medlemskap där och var bara medlem i hoppförbundet.
Tävlat mer eller mindre aktivt i skhrf sen sommaren 04.
allt började när jag hade fått min allra första kanin. Hade en kompis i min klass som också hade kaniner. hon berättade att man kunde hoppa med kaniner men hade aldrig lyckats lära sina (hon behandlade även sina kaniner väldigt dåligt så jag fattar ju varför de inte ville hoppa med henne….). Jag satte upp vedträn som hinder åt min lilla Kotte som hoppade ALLT. Helt fantastisk kanin. Jag köpte en hona i samma ras och färg som Kotte för att få ungar efter honom innan det var för sent, men tyvärr så dog han exakt en vecka innan honan var redo att paras…
Sen en dag var jag, mamma och grannen på nån mässa i malmö där kaninhoppare från lund hade en tävling eller uppvisning eller nåt, kaninhoppning iaf. Det var först då jag fick reda på att man kunde TÄVLA i det också, men fick dock inte för mamma eftersom hon tyckte att det var för långt att köra och att det tog för mycket tid med tävlingar.
Sen fortsatte jag att träna alla kaniner jag fick hem (mest stackare som skulle avlivas, nån vanvårdad som hade blivit övergiven, nån som va upphittad osv. då ringer folk till oss och vi kan aldrig säga nej ;P)
Fick äntligen tävla efter mycket tjat och blev medlem i skånes kaninhoppare i april 2006. Jag har haft många kaniner med stor kapacitet men som inte har fått chansen att visa vad de gick för eftersom de tyvärr har dött pga rovdjur, troligen rvhd osv. så det längsta jag har hunnit komma är 2 pinnar i rak lätt med en kanin och 1 pinne i rak lätt med hans son.
nu har jag nya kaniner som jag försöker träna och tävla så mycket jag hinner. Hoppas att naturen tillåter oss att komma längre med hoppningen den här gången =) Och framförallt att jag får ha kvar mina kaniner i mååånga år.
Jag är så glad att kaninhoppningen finns och att jag fick lov att börja tävla, det har betytt så himla mycket för mig trots alla mina motgångar med kaninerna. mina kaniner har rent ut sagt gjort mitt liv värt att leva. Ingenting utan er mina små långöron och kaninhoppningen <3
#27 fast kaninen kan ju inte vara högre klassad i skhrf än skaf, alla pinnar kaninen tar i skhrf ska registreras i skaf, är kaninen då alltså svår i krok i skhrf ska den vara minst svår i krok i skaf också. dock inte tvärtom.
#29 Men det var inte så innan. Det har kommigt nu de sista åren.
Sommaren 2008 satt jag en regning dag inne vid datorn och letade lite tips på kanin mat m.m, då kom jag in på kif och av ren slump kom jag in på en hoppartikel och tyckte det verkade intressant. Jag visste om att kaninhoppning fanns innan men har aldrig riktigt fått intresset för det. Men då den sommaren testade jag och både jag och kaninerna tyckte att det var jätteroligt och jag med så vi fortsatte att träna :D

Jag hade precis fått min första kanin. Jag och mamma var och kollade på kaninhoppning i trollhättan där det var stor utställning och hoppning. Tyckte det såg kul ut, men alderles för höga hinder för Snurre som kaninen hette. Tog kontakt med Blå stjärnan och fastnade totalt.. synd bara att Snurre inte tyckte att det var så roligt…

Mina kompisar hoppade när vi var små och dom hade kaniner, jag fick aldrig ha kanin men nu i våras köpte jag två och blev sugen på att börja, träffade en tjej som är medlem i sörmlands kaninhoppare så jag åkte dit och provade. har hittils bara hopptränat med mina 2 gånger men dom har redan hoppar en liten bana på 7 hinder och en sväng där hindrena låg mellan 10-? (dom sa att det var lätt ny nivå men jag vet inte vad det är för höjd =()
Men mina är riktigt duktiga! =D
"/