Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 584 ggr
hyltebarn
0

Svårt för rättuppstående?

Har ett litet problem.
Min kanin har JÄTTE svårt för att hoppa rätt uppstående!
Hon springer bara igenom, eller så sitter hon bara still.

Om jag sätter upp ett hinder på 30cm, rättuppstående så klarar hon det aldrig.. oftast vägran.. Men om jag sätter ett 15cm hinder framför det rätt uppstående så klarar hon det lätt! jag har försökt att lära henne och hoppa tidigare, men det har inte hjälpt!

Någon som vet hur man ska göra? :S

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Sashhi
0

Rättuppstående är faktiskt svårare än att hoppa långt för en kanin. Har du provat med att ha 30 cm högt och sedan öka längden bakom lite? Kan funka.

Not your mom, not your milk.

hyltebarn
0

Nej, men ska testa nästa träning!
Tack för tipset, hoppas det funkar :'

/Saralindh

thexclub
0

Åh, jag fattar vad du menar. Min Amilo lärde sig att hoppa 30 cm idag efter att jag tränat det jättelänge. Trodde inte alls han fattade någonting men uppenbarligen gjorde han det då han hoppade jättefint idag :)
Jag lät honom helt enkelt gå fram till hindret, korrigerade honom ifall han försökte putta ner bommarna/gå igenom och ifall han stannade framför så lyfte jag helt enkelt över honom. Det gäller nog bara att träna och träna tills kaninen förstår.

Lycka till, hoppas det går bra!

the vanity, it becomes insanity

hyltebarn
0

#3 tack för tipset!

Har också korrigerat vid fel,

men istället för att försöka putta ner bommarna och gå igenom hindret lika mycket som hon brukar har hon börjat lägga sig ner på marken -.-' x'd

/Saralindh

Mickis1994
0

Kanske även testa att ha ett hinder framför, med bara en bom. Så att man mer markerar det rättuppstående hindret.

Så att det blir som tvåan, den första "raden" är ändast på en bom och andra "raden" är på 30 cm.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

pigelina
0

vet inte riktigt hur du ska göra vet bara att Pigge hade det lättare med dom rätupstående på tävlingen(dom rev hon inte) medans dom som var längre och höga kracha hon in i för hon trode det va rätupstående.

Lycka till ifl:D

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

hyltebarn
0

#5 det är precis så jag gör, men det funkar inte ;(

#6 okej, Zelda har superlätt för dom långa ^^

/Saralindh

pigelina
0

#7 hon kanske kan visa pigge hur man gör?;D

// Hanna

hyltebarn
0

#7 haha, aa också får pigge visa Zelda hur man hoppar rätt uppstående ^^

/Saralindh

pigelina
0

#9 haha det kan hon nog^^ kommer du på nästa tävling?

// Hanna

hyltebarn
0

#10 vi tar dt i PM? :)<3

/Saralindh

pigelina
0

#11 ok ok;D

// Hanna

sotlynx
0

Iris har haft samma problem, eller attityd kanske man kan kalla det när det gäller henne. Beroende på humör antingan lägger hon sig på tvären framför, kastar bort översta pinnen eller puttar ner pinnar mitt i hindret. Men om man lägger en hinderpinne 1 dm framför hindret hoppar hon över direkt. Hon har inte problem med andra hinder. Lycka till.

adelinerokaniner
0

Mina kaniner sitter oftast och funderar eller går rakt igenom rättuppståenden om dom kommer alderles för fort mot hindet. På tävlingar där man kan välja långa och korta vägar till rättuppståenden väljer jag alltid den långa- vi kommer då oftast felfritt efter denna "taktik" och vinner ofta. haha! Tungan ute