Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 1603 ggr
Metinia
2009-05-26 22:00
0

Lite problem med hoppning

Jag har en liten lejonhuvad löwen-hona som nu är två år. Jag har hoppat lite med henne, ganska låga hinder och lite då och då. (Någon gång i veckan, ibland bara varannan vecka). Jag tycker är att det är väldigt roligt att hoppa med henne och jag hoppas på att någon gång kunna komma ut och tävla lite smått. Men jag har några problem som jag behöver hjälp med.

1. Vi brukar hoppa små raka banor på mellan tre till fem hinder. När hon hoppat klart brukar hon få mycket beröm och en liten godisbit. Men det är sällan hon äter när hon är utanför buren (tror att det finns för mycket annat intressant så hon har inte tid med maten). Så ibland när jag ska belöna henne med en godis vill hon inte ta den, hon är inte intresserad av den. Har ni något förslag på hur jag kan belöna henne på annat sätt?

2. Ibland när vi hoppar så verkar hon inte riktigt vara på humör och springer bara fram och biter tag i bommarna och slänger iväg dem eller så knuffar hon helt enkelt bara ner dem. Hur ska jag göra då för att hon ska förstå att hon ska hoppa över dem?

3. Oftast när vi hoppar kortare banor tar hon hela direkt utan att stanna emellan hindrerna. Men ibland när hon inte riktigt är på humör/inte förstår eller blir lite misstänksam (eller något åt det hållet) så stannar hon framför hindrerna. När hon gör det är det nästan omöjligt att få igång henne igen att hoppa. Hur ska jag göra för att få henne att hoppa igen när hon har stannat? 

Hoppas att ni kan hjälpa mig, vore så bra om jag kunde lösa de här problemen, :).

Kaniinjohaanna
2009-05-26 23:32
0

Hej! Glad

Ska försöka svara så gott jag kan på dina frågor, hoppas det hjälper!

1. Det är väldigt bra att berömma kaninen när den har hoppat klart, för det är klart att då känner den ju att den har gjort rätt och varit duktig! Enligt mig så räcker det kanske med att låta glad på rösten och säga "duktig du var" o.s.v samtidigt som man klappar och gosar med den. Och visst kan man ju ge en liten godbit också någon gång ibland efter att man har tränat, men om din kanin inte är så intresserad utav godbitar utanför buren så kan du ju lägga in en bit godis i buren efteråt. Banan brukar oftast vara uppskattat som både godis och lite extra energitillskott av kaninerna.

2. Kaniner kan ju också ha dåliga dagar, precis som oss människor. Men det du kan testa är att stryka kaninen lite lätt under hakan när den puffar och nosar på bommen. Men om hon absolut inte är på humör kan du kanske prova att hoppa lite senare på dagen, eller prova lyfta henne över hindret en gång för att visa att det är över hindret hon ska. Sedan kan du lyfta henne till start igen och prova banan på nytt och se om hon vill bättre då.

3. Det du kan göra är tex. att putta henne lite lätt i baken, eller att lyfta tillbaka henne en bit och se om hon hoppar om hon får bättre sats och fart.

Lycka till!

/mvh Johanna

Metinia
2009-05-26 23:41
0

#1: Tack för väldigt bra svar.

3 (och lite 2). Glömde dock kanske att skriva det men har testat med att putta lite i rumpan på henne, men det bryr hon sig inte om. Har även testat att flytta tillbaka henne, men det brukar inte hjälpa. Ska jag vänta tills hon hoppar över (visa att över hindret är den enda vägen att gå) eller ska jag lyfta över henne? Eller finns det något ännu bättre sätt?

Metinia
2009-05-27 12:10
0

Idag hoppade jag lite med henne, försökte träna på ett hinder (ett vanligt kryss mellan två mjölpaket) som hon har haft lite svårt för. Hon har itne verkat förstå att hon ska hoppa över det så jag tänkte träna lite extra på det idag. (Hindret är inte högt eller så, kanske runt 10 cm bara och hon har hoppat hinder tidigare som är högre än så, även om hon inte hoppar jättehögt någon gång.)

Men det gick inte alls, hon hoppade inte över en enda gång. Jag gjorde så att jag satte henne framför hindret och hoppade hon inte så lyfte jag över henne och berömde henne lite med rösten och några klappar. Sedan började jag om igen, satte henne framför och lyfta sedan över. Tror att jag gjorde det kanske 10-15 gånger, men hon verkade ändå inte förstå vad hon skulle göra. När jag satte henne framför hindret igen efter varje gång jag lyft över henne bara satt hon där. Efter några gånger började hon gny och gnälla, typ. Har ingen aning om varför, någon gissning någon?

Det hela slutade med att vi hoppade tre gånger på ett annat hinder (hennes favorit, som hon har lättast för att hoppa över). Då hoppade vi bara ca 7 cm och gjorde det mest för att sluta när det gick bra. 

Vad ska jag göra när det blir så här, för idag funkade det verkligen inte, jag kunde inte få henne över det första hindret (och det sista var lite problem med också, fast det gick). Hur ska jag göra?

Metinia
2009-06-03 11:32
0
DonnaDolly
2009-06-04 12:28
0

1. Mina kaniner är nästan lika dana. jag brukar ta upp min kanin och kela med den i ca 1 minut och sedan hoppa igen. Mina kaniner tycker inrte heller om att äta utanför buren.

TIPS: Locka ALDRIG kaninen med morot eller något liknande.

2. Om din kanin biter i bomarna så kan du hålla i dem. ( det är brao m man är två) Så fort hon vill börja bita så håll i bomen på sidan och säg "nej!" Det funkar efter ett tag på mina två busar.

3. När du känner på dig att hon ska stanna så håll en hand där bak hela tiden. Om det itne funkar så lyft tillbaka henne enbit eller så kan du sätta henneframför hindret. Så fort hon vill tvätta sig eller äta gräs så kan du putta lite lät på huvidet. Till sist hoppar hon!

Lycka till!Glad

torpetskaniner
2009-06-04 16:14
0

3: Brukar hon stanna framför hindret första gången ni hoppar? Eller händer det efter några gånger? Isånnafall kan hon vara trött, några av mina kaniner brukar göra så när de inte vill hoppa mer.

Om det inte är det har jag bara 1 tips: Var väldigt envis, men lugn och bestämd mot henne. Prova att sänka hindret eller ta bort alla bommar och låt henne gå igenom hindret bara.

Sen kan du lägga en bom på marken, sen höjer du lite efter varje gång.

Mvh Linnéa

www.torpetskaniner.webs.com

Metinia
2009-06-04 18:15
0

#6: Hon stannar direkt, på kanske första eller andra hindret oftast, så tror inte att de berör på att hon är trött. Tack för tipset!

Tisdus
2009-06-21 21:35
0

1. Muntlig beröm och beröring ger precis lika mycket, om inte mer, än godis. Det räcker med att berömma, vara glad på rösten när man berömmer och ge mycket beröring och pussar för att kaninen ska känna att den har gjort rätt :) En annan typ av beröm är även att låta henne skutta omkring fritt ett tag efter en fin runda på banan.

2. Hon har kanske tröttnat på höjden? Då ska man inte ge sig. Om hon gör så, lägg upp bommen igen och ta tillbaka henne, börja om. Sen när hon hoppar som hon ska - beröm! Var envis! :)

3. Låt det aldrig gå så långt. Så kan min kanin också göra ibland - därför måste man hitta den perfekta balansen i träningen. Sluta när det går som bäst, om hon t.ex. har gjort en otroligt fin runda, oavsett hur gärna du vill fortsätta med henne, sluta. Det kanske känns som "en runda till klarar hon", men försök att låta bli.

Om hon däremot stannar innan ni kommit igång ordentligt låter du bara henne springa runt lite som hon själv vill innan du provar igen. Det brukar funka :)

Lycka till :)

Metinia
2009-06-22 12:58
0

#8: tack för riktigt bra tips. Ska prova dem nästa gång! Glad