Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettmin-hoppkanin
Läst 1927 ggr
pigelina
0

Vilket namn?

Vilket namn ska man skriva på tävlings boken?

På Pigelins skrev jag Pigelin, men Tequila och Aska har ju Uppfödarnamn innan,fast inte registrerat i skhrf utan i skaf, ska jag skriva Sagornas Tequila elr bara Tequila på tävlingsboken?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

hyltebarn
0

Putt.

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

pigelina
0

putt

// Hanna

hyltebarn
0

Ingen som vet ?

/Saralindh

Sashhi
0

Nej, du skriver inte in gårdsnamnen. Endast om de har gårdnamn som är registrerade i SKHRF, om du tävlar i SKHRF alltså. Vet inte hur det fungerar med KAF.

Not your mom, not your milk.

pigelina
0

ok så då skriver jag bara Tequila och Aska? inte Sagornas Tequila och Lindhults Aska?

// Hanna

hyltebarn
0

men asså dt är ju nt hennes.. Jag har INGEN aning men om jag hade fött upp en kanin så skulle jag ju gärna att mitt uppfödarnamn skulle visas på tävlingar, om dt var registrerat.

/Saralindh

Sashhi
0

#5 - Precis, inget uppfödarnamn före i ditt fall.

Not your mom, not your milk.

pigelina
0

ok tack:)

// Hanna

PrinzeZz
0

Det är lite olika i SKHRF och KAF.

I KAF är det fritt fram att använda gårdsnamn, även dom som inte är reggade.

I SKHRF däremot måste gårdsnamnet vara reggat i SKHRF för att det ska få användas.

Om man tar mitt gårdsnamn te.x. Jag får döpa kaninerna jag föder upp till Arrows Plutte te.x. och tävla under hela det namnet i KAF, men i SKHRF heter den bara Plutte.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

KyrkelidensJosefin
0

1# Du får självklart skriva ut uppfödarnamnet om du vill även fast det inte är registrerat. Så länge du inte anmäler i ett icke registrerat uppfödarnamn så är det lungt:)

//Josefin Svensson

Medarbetare Kaninhoppning iFokus

www.dangeroushk.weebly.com

Dangerous kaninuppfödning

thexclub
0

#10: Var väl det jag också tänkte, men blir det inte jobbigt då när tävlingsböckerna ska fyllas i om man t.ex anmält kaninen som Stampe men egentligen heter den, tja… Bambis huxfluxflax eller något liknande?

Förvisso att man kanske bara tar bort uppfödarnamnet i anmälan men om man får skriva ett annat namn på tävlingsboken borde man väl få skriva vilket namn som helst, hur olikt det än är?

the vanity, it becomes insanity

KyrkelidensJosefin
0

11#Jo visst kan det bli lite klöddigt för den som fyller i tävlingsböckerna men det är ju upp till var och en. Jag själv skriver inte ut oregistreerade gårdsnamn.

Så länge det oregistrerade gårdsnamnet inte står med i anmälan och på startlistorna så borde det vara ok.

Jag är inte 100 % säker på det här men kan inte tänka mig att man inte får skriva ut gårdsnamnet på sin tävlingsbok om man så skulle vilja. Det är ju trots allt kaninens tävlingbok:)

Och nej jag själv tycker det är stor skillnad på att skriva namnet på tävlingsboken som bara syns när man ska fylla i tävlingsböckerna.

I startlistorna och i anmälan skall det endast stå t.ex. Pluttis

//Josefin Svensson

Medarbetare Kaninhoppning iFokus

www.dangeroushk.weebly.com

Dangerous kaninuppfödning

thexclub
0

#12: Okej. Vad jag kan hitta står det ingenting i reglementet om att man inte får skriva ett annat namn på tävlingsboken så då borde det vara okej.

Tänkte mer att om man får skriva ett annat namn borde det inte spela någon roll vilket namn det är, ett helt annorlunda namn borde vara lika "fel" som ett namn där man endast lagt till gårdsnamn (som inte räknas som gårdsnamn inom SKHRF)

pigelina
0

Tack för svaren:) får se hur jag gör då;) eftersom jag köper mina kaniner från uppfödare registrerade i skaf så kommer nog aldrig mina kaniner ha godkänt uppfödarnamn^^ men om uppfödar namnet inte är registrerat i något ennu då? men man endå kallar sina uppföda kaniner tex tallkottens' Ruben ^^ får man skriva tallkottens då oxå?

// Hanna

EricaN
0

Jag förstår inte… Jag har en del saker att lära mig inom kaninsporten tror jag =P

thexclub
0

#15: Haha, vad är det du inte förstår? =)

EricaN
0

Haha det ni pratar om =P

"eftersom jag köper mina kaniner från uppfödare registrerade i skaf så kommer nog aldrig mina kaniner ha godkänt uppfödarnamn"

Jag trodde att ett namn var godkännt om man registrerar det? Jag får inte ihop det =P

pigelina
0

#17 uppfödarnamnet är inte godkänt i skaf(sverigeskaninavelsförbund) om man registrerar i skhrf(sverigeskaninhopparesriksförbund) och tvärt om, utan ,man måste registrera i båda om man vill att sina kaniner ska ha godkänt i båda^^

Jah suger på att förklara:/ ^^

// Hanna

thexclub
0

#18: Tycker att du förklarade bra =)

SKHRF och SKAF är olika förbund och därför måste man registrera i båda om man vill använda det i bådas sammanhang, dock är det inte allt för vanligt att någon föder upp till både hoppning och utställning.

Tisdus
0

Hm, de gånger jag har tävlat i SKHRF har jag använt mig av hela namnet, med uppfödarnamnet "Coconut's" trots att det bara är registrerat i KAF. Har inte stött på några problem med det.

Nu tävlar jag bara i KAF dock.

PrinzeZz
0

#19 fast i SKAF är det fritt fram att använda även oreggade gårdsnamn

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |