För mycket spring i benen
Jag var tidigare idag ute och hoppade med lille haren. Man behöver aldrig säga till honom att gå framåt utan sätter man ner honom på backen framför banan så tar han alla hindren snabbt och säkert. Problemet är att han ser sig inte för om hindren är höjda utan hoppar i tron om att bommarna ligger på samma höjd. Dessutom är han så snabb att jag inte hinner med och jag springer efter så gott jag kan med mitt 2,5m koppel. Men när kopplet tar stopp (vilket händer ganska snabbt) flyger han i luften, han tycker det är jätteobehagligt när han springer på som bare den och sedan blir det bara stopp. Jag har en tofs som länk mellan sele och koppel för att stoppet inte ska bli så abrupt, och det går ju bra när han skuttar i normal fart, men när han kommer upp i sådanna hastigheter räcker ju varken koppel eller snoddar till. Han hoppar hindren utav sig själv, släpper jag honom söker han upp dem och hoppar. Jag undrar nu hur jag kan få honom i ett behagligare tempo, och hur jag får honom att se sig för? Vi har hunnit iväg på en tävling och i omhoppningen rev han just de två hindren som var höjda sedan grundomgången. Jag har ett 5m koppel liggandes i stallet, men jag kan inte hålla reda på långa koppel, det bara trasslar sig och när kaniner tar sina knäppa glädjeskutt trasslas han också in och det blir bara en enda röra. Snälla kom med lite hjälp nu så att hoppningen blir lite lugnare i framtiden :P
(Bild från idag när han faktiskt fattade att det låg en bom längre bak också :P)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
jag skulle köpa 3,5 m koppel, det är ju lite längre men inte riktigt för långt.
springer han för att han tycker det är roligt bör han ju få göra det, då får du koncentrera dej på att hänga med
.
Att han river dom höjda hindren kan bero på att det går för fort?, testa att stanna honom och korrigera innan det höjda hindret så han får tid att tänka lite och titta på hindret.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Jo jag får försöka inskaffa det. Tyvärr kommer jag nog få jobbigt att hålla allt utan trassel, men det är ju värt att lära sig så han kan få springa. ^^ Jag använder vanlig H-sele på honom, bogsele uppskattas inte.
Jag har nu ca 2,30-2,50m mellan hindren men ska jag prova att använda längre avstånd så att han hinner/känner att han kan stanna upp? För som det är just nu så hinner han knappt landa förän han är över nästa hinder.
//Emma
Ta 3m mellan hindren och prova att lugna ner honom med din röst :)
T ex säg "braaa" med lugn röst när han klarar ett hinder, funkar bra på min grabb. I och för sig är han ganska förarkänslig :)
Igår kväll gick jag ut på en promenad med honom och avslutade med att hoppa ett hinder på typ 12cm - ca 3,5m avstånd - högre "tänka" hinder. och det funkade. Med "tänka-hinder" menar jag X:et som finns på bild ovan. Han klarade hindret maxat, det hade han ju inte gjort om han inte tänkt sig för. :) Det gick mycket lugnare till med längre avstånd mellan hindren och sprången blev bättre. Hur är avstånden i de olikaklasserna i SKHRF? Har tidigare tävlat i KAF och bara en tävling i SKHRF så jag har inte så bra koll på det :P
//Emma
Vi brukar ha 3m mellan hindren(GKHT, SKHRF). Tänk på att inte träna högre än kaninen är klassad, för den kan börja slarva på lägre höjder och få svårt att klassa upp sig.
#5 3m låter ju rätt bra. :) Är det en längd som de flesta klubbar brukar använda sig av? Det är ytterst sällan som han får hoppa så högt (första gången han gjorde det faktiskt) så jag tror inte det är någon fara. :) Han hoppar allt, oavsett vad jag ställer fram, om han får rätt förutsättningar, uppenbarligen.^^ Sen så är alla mina hinder lägre än de som är på tävling, då jag inte utgått från de måtten när jag byggt dom. :P Så X:et ligger runt 40-43cm på det högsta.
//Emma

Jag har liite samma problem men har lyckats lösa det :P Först och främst, köp ett längre koppel :)
Låt honom värma upp en längre tid, så att han springer av sig det värsta, och när ni sen hoppar så gör du som #1 säger; vid de hindren som är höjda på omhoppningen stannar du honom, tar tillbaka och låter honom bara titta på hindret en stund. Sen låter du honom hoppa.
Min kanin brukar nämligen inte heller fokusera på den översta bommen, så det tränar vi väldigt ofta på och på tävlingar stannar jag upp henne så att hon hinner titta igenom hindret innan hon slänger sig över det :P
Annars kan du öva hemma med hinder i olika höjder, allt från jättelågt till den klass ni är klassade i. Så att han hela tiden måste se vad det är för hinder han ska ta sig över och vilken hastighet han ska välja. Typ varannat hinder lågt, varannat hinder lite högre.
Hoppas att det var förståeligt :P

Jag har samma problem och förstår hur du menar :P
Jag ska köpa ett 3,5 m koppel och ska se om det funkar bättre, sen håller jag på mycket med henne att hon måste titta på hinderna så jag tar hinderna nära så hon får ta ett skutt emellen och höjer till max 30 cm. Hon lär så då att det går inte bara att springa!
Lycka till med din nin!
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
#8 Hur nära har du hindren då? Jag är inte säker på att det hade funkat till min kanin, då hade han nog bara kraschat in i allt :O Han tar väldigt långa skutt så istället för att han ska känna sig trängd längde jag. Jag tror det funkade bra. :)
//Emma

#9 Jag brukar ha 1 m eller 50 cm mellan varje hinder då till ock börja med när jag tränar med henne så hon lugnar ner sig lite, sen gör jag en bana med rätta avstånden på 2,5 m :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "