Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 1237 ggr
minkaninester
0

Jag hinner inte med...

Hej :)

Det är både posetivt och negativt. Min kanin är alldeles för snabb för att jag ska hinna med när vi hoppar för hon tycker det är jätte kul!

Så ibland råkar jag rycka till i kopplet, så mina frågor är:

1. Ska jag skaffa ett 3 m koppel? (har nu 2 m.)
  2. Är det bättre att ha en bröst eller bogsele än h-selen jag nu?
  3. Finns det något jag kan göra för att hon ska springa lite långsamare?

// Kramar Louise

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Nickel
0

Ett längre koppel är väl bra då? Då kan du ju bara släppa efter när du inte hinner med. Jaja, så måste jag göra med min ena kanin. =) Vi får väl börja träna? x)

minkaninester
0

#1 Haha jo det får vi x)

MVH.
Louise T

damparu
0

håller med #1 =) det känns fel att behöva få Henne/Honom att springa saktare, sen kanske h*n hoppar bätre med fart? tycker  du ska skaffa ett längre koppel ^^

// Ludde

minkaninester
0

#3 Okey tack :D

MVH.
Louise T

Sashhi
0

Drar kaninen mycket ska du köpa börstsele, men det är inget för nybörjare.

Bogselen är det nästa alternativet för de kaniner som inte än jättekänsliga och lyder minsta vink, utan behöver ltie stöd. Funakr på de flesta.

Not your mom, not your milk.

DonnaDolly
0

Det är ju bra att han/hon springer snabbt, men Hon/han får ju iinte slarva med hoppnigen och du måste hänga med. Min kanin var så i början, sen köpte jag längre koppel då blev det bättre:)

thexclub
0

1. Det beror lite på hur det fungerar för dig, en del har svårt att hålla koll på kopplet ifall det är långt. Själv använder jag bara koppel som är 3 eller 3,5 m då jag tycker det känns bättre för mig. Du kan ju köpa/låna ett längre koppel och pröva.

2. Bröstsele och Bogsele brukar vara bättre för kaniner som drar mycket, nackdelen med bogsele är väl att vissa kaniner snabbt lär sig hur de kan ta sig ur selet. Samma sak här, enklast är att testa lite olika selen för att se vad som passar dig och din kanin bäst.

3. Det första du kan göra är att försäkra dig om att kaninen inte är stressad och därför springer snabbt. Ifall du tror att hon är väldigt uppjagad så får du försöka lugna ner henne när hon börjar springa och ta det väldigt försiktigt.
Sen finns det ju kaniner som helt enkelt springer väldigt snabbt på banan och då får du nog snarare träna på att försöka hänga med =)

Lycka till!

the vanity, it becomes insanity

minkaninester
0

#6 Hon klarar alla hinder fin fint. Hon hoppar en bana som logger på 40-45 cm lätt ^^ Men jag hinner bara inte med x)

#7 Tack :D

MVH.
Louise T

Trocaderos
0

Mitt tips är som de andras, köp ett 3 meterskoppel och sedan en annan sele, vissa kaniner är med bekväma i bogsele och vissa i bröstsele så det får man prova sig fram lite med. Men om kaninen tidigare haft h-sele så kan nog bröstsele vara ett bra alternativ då den lite liknande.

minkaninester
0

#9 Okej! :)

vet ni något ställe där de säljer både 3 m koppel och bröst/bog selar? Då jag tänkte testa allt :P

MVH.
Louise T

Trocaderos
0

Jag säljer 3 meterskoppel, bogselar och -selar :)

www.tsk_kaniner.3w.se

minkaninester
0

#11 Jag får gå in där och kolla då :D rabb-it  har verkat blivit lite dåligt…?

MVH.
Louise T

Tisdus
0

Börja med längre koppel, köp eventuellt en bogsele. Tänk dock på att kaninen kan smita ur den om den inte sitter som den ska. Och om du vill att hon ska springa lugnare på banan så är det bara att springa fram henne mer innan (dvs skutta på gräset en längre stund innan ni hoppar).

Ha även hoppövningar som tvingar kaninen att tänka efter när hon hoppar, typ ett lågt hinder, ett högre, ett lågt, ett högre så måste de hela tiden fokusera och titta på översta bommen för att komma över hindret utan att riva.

minkaninester
0

#13 Det var ju smart :O Tack :D

MVH.
Louise T

hjartelyckanskaniner
0

Min kanin är likadan, fast ibland så bara han stannar för att han blir trött så vi ska träna lite kondition. Det är snarare lättare när en kanin springer på än när en kanin springer på och stannar mellan två hinder, då har man ju fått upp varten och har själv svårt att stanna så snabbt som en kanin gör det.

Du får väl träna lite själv utan kanin så att du hinner med din kanin:)

Träna lite krok så att kaninen inte bara får springa på utan får tänka på vart h*n ska.

Lycka till!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/