Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettmin-hoppkanin
Läst 1536 ggr
[japptravare]
0

Behöver lite hjälp med hoppningen....

Min kanin Napoleon (Nappe) är ganska duktig på att hoppa och han hart lärt sig läskigt fort. Men där finns några enstaka "fel" eller vad man ska kalla det som jag behöver tips och hjälp med.

1. Han gillar inte att hoppa i sele. Han kan lätt springa omkring i sele, men när man kommer till hoppningen så hoppar han endast väldigt låga hinder med sele. Jag har försökt spänna ut och in selen så det inte är som den sitter för hårt eller för löst, men inte ens det hjälper. Han kan pftast hoppa en mindre bana när han är helt lös, men det slutar alltid med att han sticker iväg. Vad ska jag göra?

2. Och en annan sak som är tt STORT problem är berömet. Man vill ju ge sin kanin beröm när det t.ex hoppat ett hinder så den förstår att den är duktig som hoppade t.ex. Men Nappe är väldigt kräsen med det med. Han äter INGENTING utanför buren. Varken mat eller godis eller någonting. Och klappar bryr han sig inte så mycket om. Jag har alltid problem för jag vet inte hur jag ska göra så han förstår han är duktig. jag har försökt på många sätt att han t.ex får bli lös efteråt osv, men det hjälper inte.

3. Ett annat problem är när man kommer till dom lite högre hinderna. Han VET att han ska över, men det är liksom som om han inte orkar eller vad man ska säga. Han brukar peta ner någon bom med nosen så han kan hoppa igenom eller så ställer han sig precis brevid hindret och hoppar stillastående så han river prektisk taget hela hindret.

4. Och en sista sak som hade varit bra är hopptekniken. När man kommer till högre hinder så har Nappe ingen snygg hoppteknik kan jag säga. Det ser ut som ett högt jämfotahopp över och det brukar han endast göra en gång, sen skiter han i att hoppa högre hinder för dagen precis som om han får ont när han landar med sina jämfotahopp.

Ge mig en massa tips och ideer nu! :D

Neptunuz
0

Har inga direkta svar men:

2. Mina kaniner är också sådär, försöker man ge något gott så vill dom inte ha. Fast de brukar få tugga lite gräs efter en runda. Äter han inte heller gräs ?

3. Hm, sådär var en av mina kaniner förut. Hon hoppade igenom hela tiden. Men jag hade ofta låga hinder, och lyfte henne över för att hon skulle lära sig. En gång har jag även haft en av mina mer hoppvana kanin som fick vara 'dragkanin'. Då hoppade hon riktigt snyggt.
Nu har detta dock gått över, och jag ska snart ut och tävla med henne. Men jag tycker att du ska prova dig fram och träna! :D

Lycka till! ^^

PrinzeZz
0

1. jag tror det är en fråga om träning. Hoppa låga hinder väldigt länge tills det verkligen funkar, höj inte förrens han går flytande och hoppar. Gå även mycket i sele de dagar du inte tränar

2. istället för att försöka ge godis, beröm med rösten!. Om du ger godis finns det risk att han helt slutar hoppa när du ska försöka vänja av vid godis. Att berömma med rösten är faktiskt väldigt effektivt. Ha ett glatt och mjukt tonläge och säg typ "Braaa!". Det är uppmuntrande.

3. Så fort han tänker putta ner bommarna tar du tag i kopplet, dra inte utan bara håll så han inte når bommarna. Sen lyfter du upp honom och backar för att ge ny sats, en lite putt i rumpan kan även falla på sin plats då, så han förstår att han inte ska stanna. Samma sak gör du när han stannar och tänker hoppa från stillastående, var lite snabb och lägg handen på huvudet också så han inte försöker hoppa trots att du håller i kopplet.

4. som jag skrev förut, hoppa lägre hinder tills det går flytande. Det kan vara så att han tycker det är lite småläskigt med stora hinder och därför tar det säkra framför det osäkra, dvs hoppa för högt(?) och kura ihop sej(?). Då får du vara noga med att inte alls höja för fort och för högt. om han gör så igen när du testar att hoppa lite högre, gå tillbaka ett steg! Skynda långsamt Glad

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[japptravare]
0

Tack för tipsen =) #1 Han äter gräs ibland, men aldrig när han går i koppel ^^

damparu
0

#3 jag har aldrig gett min kanin godis som berömm och hon kan endå vadra på bak benen och göra gime five mm, använd rösten det går lika bra (enligt mig)

// Ludde

minkaninester
0

1. -

2. Min kanin är exakt likadan, jag berömer med rösten istället :)

3. Det är bara att träna på det låga hinderna länge, gå inte för fort fram, låt din kanin lära sig hoppa en bana med låga hinder flytande, och efter det när det går perfekt, då kan du höja ett hinder i taget :)

4. -||-

Lycka till! ;)

'

//Kramar Louise

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Zabbio
0

Jag tog tillbaka min ninis när han petade ner. Inte hårt eller bryskt men inte med massa kel heller; lyfte tillbaka, satte upp pinnen och bad honom hopa igen. Efter ett tag kunde han hoppa 45cm höga hinder med bara en pinne överst ;) Jag saknar min kaninis.. :( Älskade Zplit!

Han gillade kel och kunde vara lös, så jag hade inga problem med berömmet.. men när han gjorde fel (och jag visste tt han kunde det) fick han göra om tills det blev bra, sen fick han kel och slapp träning. Om han ev på högre hinder som jag visste var kanske lite svåra ifall han kanske var trött eller hade huvudvärk eller vad som nu kan vara fel utan att man vet det, så sänkte jag hindret och lät honom hoppa det lägre, bara han klarade utan att riva innan jag lät honom gå fri.

Men han var en dröm, riktigt lykokast, så jag har aldrig haft några direkta problem och vet inte riktigt hur man löser dem heller :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.