Vill inte hoppa!
Hej!
Jag har försökt hoppa lite för skoj skull med mina kaniner. Men när dom kommer till hindret tar dom bara ner bommen med nosen och går över. Jag vet att dom kan hoppa efterssom min hona hoppade upp till buren som är 30cm. Har ni något tips på hur jag kan lära dom hoppa? Jag skulle jätte gärna vilja kunna hoppa med dom.

Den kastrerade hanen är snart 2år
Honan är 1år.
Alla kaniner kan hoppa mer eller mindre, men motivationen måste man ju hitta. Att hoppa upp på en pall som är 50 cm hög är ingen match för de flesta kaniner, men däremot är ett hinder på samma höjd mycket svårare. Vissa tycker helt enkelt inte att det är kul och vissa fattar inte poängen direrkt i början.
Not your mom, not your milk.

Tips är att läsa kaninhoppning 2, om du inte har den så finns den förmodligen att låna på biblioteket… Lyft kaninerna över hindret, upprepa, det stog iaf i kaninhop. 2

Tack! Ska kolla på bibloteket.
Någon mer?

Håll fast bommen och flytta bak kaninen lite när hon/han försöker putta ner den, hade samma problem med mina kaniner i början :)
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

*putt* Vill så gärna ha mera tips.

Jag hade exakt samma problem, varje gång hon puttade ner den blev jag arg och sa till henne på skarpen, i två-tre månader hade jag det så utan vidare resltat förutom att hon hoppade när jag satt på andra sidan av hindret.
Slut resultat: Kör en rak bana med 9 hinder, varav från 10 cm till 30 cm max. Nu hoppar hon en rak bana mellan 5.0 sekunder ocg 6.50 sekunder, ibland över 8.0 då hon inte vill som jag vill ;D
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

Börja med en rakbana och ha bara en bom på varje hinder så att kaninen får ett flyt och förstår lite mer hur den ska göra:)
När kaninen väl har förstått konceptet så kan du höja lite mera för varje gång.
Det viktigaste är att kaninen tycker det är kul och hittar motivationen.
Var positiv och beröm så fort kaninen gör rätt, det gör att hela konceptet blir mer roligt både för dig och din kanin.
ta det gradvis, det tar lite längre tid för vissa kaniner och behöver kanske verkligen börja på en bom för att förstå.
Om de känner att hinderna är höga och att de river för jämnan tycker de inte att det är kul till sist.
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning

Tack!
Har tyvärr bara 2 hinder men jag får väll bygga lite mer (:

det räcker bra med två hinder:) så länge kanin springer på lite granna och får flyt:)
sätt dem efter varandra med 2 meters mellan rum så ska det nog räcka:)
//Josefin Svensson

Men när jag satt dom framför hindren så sprang dom bara vid sidan av hindren /:

tålamod tålamod:) går inte på en dag.
Bara lyft tillbaka kaninen lungt
//Josefin Svensson

Min kanin var också så i början, han sprang alltid åt sidan. Försök att lugna ner kaninen och sätt den en bit framför hindret och prata med den :) går det inte första dagen kanske det går bättre någon annan dag.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus