Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 654 ggr
Kaninisen
0

Sele - när och hur?

Min lilla flicka fyller snart 9 veckor och jag tänkte gå till affären och köpa ett sele. Men jag minns inte, när börjar man med sele? Och hur börjar man? Det enda jag minns var att jag sprang som en dåre när jag var liten efter min kanin, sprang han lös var han dock annorlunda för då var han en liten efterhängsen hund. ;)

Eftersom jag hade tänkt att testa på hoppning, eller först tänkte jag köpte några hinder att lägga i hennes hage så får jag se om hon verkar intresserad. Så vad tror ni, när börjar man oc hhur gör man? Låter henne springa fritt väl?

kyrkeliden
0

Jag har börjat med någon av mina när de varit runt 9-20veckor. Då har jag satt på enb sele sedan har de fått springa lösa i lägenheten med sele på.

När jag ser att de inte har något obehag av den har jag börjat gå med dem med koppel och sele. De första veckorna låter jag kaninungen göra precis som den vill i selen och gå vart den vill. Jag går bara efter. Kaninen ska vänja sig vid ljudet av mina fotsteg bakom sig och inte bli rädd.

När jag känner att bebisen är såpass tuff och van vid både selen och mig lär jag den så smått att så fort jag närmar mig ska den gå framåt i selen.
Därefter börjar jag så smått träna att styra, men allt handlar om att få kaninen att röra sig framåt i början, styra kan du först göra när kaninen har fart/går framåt  :)

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Zessan
0

fyra månader tror jag man börjar seltäna, vana kan börja vid 3 månaders ålder. Läste att om har mjukt skellet när dom e små, därför ska man helst inte börja så tidigt.

hyltebarn
0

Runt 3 månader tycker jag (:

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

damparu
0

#2 men om man ska tävla med kaninén och vill börja tidigt får man ju som tifigast börja vid 4 månader, då kan det ju vara bra att träna innan ;)

// Ludde

Kaninisen
0

Jag testade med selet idag, det gick jättebra. Hon sprattlade till lite när jag skulle göra det mindre, hon är väl inte helt van än med nytt folk med tanke på att hon inte självmant går fram till en.

Men allt gå jättebra, hon är världens underbaraste och anledningen till att vi var tvunga att ta in henne igen var för att hon åt för mycket gräs. Tack alla!