Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettallmänt
Läst 442 ggr
Twinklys
0

Hur snart?

Hej! Vill först bara säga att jag tycker det är väldigt kul med ett forum på iFokus om kaninhoppning, så jag som inte kan något om hoppning kan börja lära mig lite mer ^^,

Jag har en hona jag gärna skulle vilja börja hoppa med, men hon är dräktig just nu (efter tjuvparning) och jag undrar hur snart jag kan börja träna med henne efter förlossningen (som är nu till helgen ev. måndag)?

Brukar ställa fram ett hinder när hon skuttar i rummet och då hoppar hon självmant över, trots att hon är på dag 26 nu! (Är helt 100 på att hon ÄR dräktig) Kan jag fortsätta så när hon fått ungarna, eller kan jag börja träna direkt med sele? Eller ska jag helt enkelt låta henne vara tills ungarna blivit större/flyttat?

Tack på förhand :)

(Vet inte riktigt vilken grupp jag ska sätta detta i så sätter det i allmänt)

kyrkeliden
0

Beroende på individ och hur många ungar din hona får lär hon kunna få väldigt stora juver, fyllda med mjölk. Jag skulle inte sätta på en sele de första veckorna då ungarna diar som mest då denna kan trycka.

Du får tävla kaninhonan två veckor efter att hon skilts från ungarna, dvs. skiljer du mamman från ungarna när ungarna är 8veckor får man börja tävla honan när ungarna är 10veckor, alltså två veckor senare.

Jag brukar låta mina honor få ha ledigt från hoppningen då de har ungar, låta de ha en mysig tid med dem ;O)

Men ja.. sele kan man väl börja gå med henne i så snart hon inte har så mycket mjölk och hon inte känner obehag av den. En del honor är ju duktiga på att lägga på sig lite å då kan ju motion vara bra.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Twinklys
0

#1 Tack för ett väldigt bra svar! Har absolut inte bråttom eller så, skulle bara vara kul att börja hoppa lite med en hona som faktiskt lyssnar på en, fniss ^^, Får väl försöka med de mer envisa hanarna och se om det blir något av det, tills min söta tjej återhämtat sig fint efter sin kull ;)