Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 740 ggr
pigelina
0

När börja hoppträna?

Min ena kanin Tequila har ett lågt hinder inne i sin rasthage på ca 10 cm. De hindret hoppar hon glatt över väldigt många gånger:P
Hon är 2,5 månad gammal och är sel van, när kna jag börja hoppträna med henne?

kommer ihåg att jag hoppträna med Pigge när hon var så stor så man kunde sätta på selet utan att de ramla av, men tycker jag kan börja lite senare med Tequila, Pigge börja jag lixom med när hon va 6-7 veckor.

Mne ifl, när tycker ni?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

kyrkeliden
0

Är så beroende på individen.
Min Tuva började jag med vid 3½månads ålder och hon debuterade när hon var 4månader gammal.

Teddy däremot var nog nästan 5månader innan jag började träna på hinder med honom. Vi började tävla senare också så…

Yngre än 3månaders ungar tycker jag inte man ska träna "ordentligt", dvs. hoppa en bana med flera hinder på lätthöjd. Att kaninen har ett hinder inne i hagen är ju en annan sak, då väljer den ju själv. Vet att uppfödaren till Teddy hade ett lågt hinder i hagen till dem när de var 5-6veckor, som du har på bilden. Men som sagt en anan sak.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Sashhi
0

Jag brukar börja träna de i sele vid 3 månader, och lär de att bli ledda osv. När de lärt sig det riktigt ordentligt brukar jag börja hoppa vid kanske 3,5 månader. Första starten blir runt 4-5 månader oftast. Men beror på individen.

Not your mom, not your milk.

pigelina
0

ok tack:)

// Hanna

PandaFish
0

Jag brukar selträna vid 2,5 månad och sen blir det hoppträning när dom är runt 3 månader :) Första start blir när kaninen är redo men runt 4-5 månader :)

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

thexclub
0

Som de innan sagt, beror på individen. Däremot tycker jag att man heller ska vänta för länge än att försöka komma ut och tävla så snabbt som möjligt.

the vanity, it becomes insanity

pigelina
0

ok:)
tack så mkt:)

// Hanna