Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikett: träning-tips-råd
Läst 335 ggr
Chinesecrestedlover
0

Funderar på att testa att hoppa lite "på kul"...

Hej alla "hopp-glada"! 😉

Jag har hoppat med kaniner för sådär…100 år sedan eller så (känns ärligt talat bokstavligen som det gått så lång tid). De senaste kaninerna var inte precis "hoppämnen" och så har jag dessutom haft en massa annat för mig (som ex. att min förra hund var en problemhund, som krävde massor med träning osv.). 

I verkligheten kanske det gått ca 15+ år sedan jag hopptränade någon kanin.  När jag hoppade med mina kaniner så var det mest för att det var roligt, men jag tävlade lite på några små tävlingar också (när jag var barn/ungdom). 

Funderar på att försöka hoppträna lite igen för skojs skull, jag har absolut inte något tävlingsintresse eller så (inte som det är nu i alla fall…och känns som jag skulle betraktas som uråldrig på tävlingsbanorna också, haha😂). 

Asher "Ash" <3 Angorakanin

I nuläget har jag en engelsk vädur och en angorakanin = inte precis lämpade för hoppning. Det känns inte så i alla fall…även om min vädur gärna hoppar över kompostgaller och upp på diskbänken (med förvånansvärd lätthet med tanke på hans öron). 

Dumbo <3 Engelsk vädur

Jag kommer dock snart få hem en tredje kanin, av en ras som jag tror kan fungera betydligt bättre för hoppning. Det är min första harkanin någonsin (så roligt😃). Det är en Belgisk hare på ca 1 år (en jättefin hane). 

Jag har några kaninhinder i förrådet…men om jag ska kunna hoppa lite mer (kunna ställa upp lite banor osv.) så lär jag behöva skaffa flera. Jag har kanske två hinder eller så kvar, sedan senaste gången jag tänkt börja hoppa igen…vilket var 2011 (men kaninen i fråga visade sig vara totalt olämplig att ens selträna, aggressiv osv. så han fick "bara" leva kaninliv). 

• Det fungerar ju bra med bara några få hinder i början, men tipsa gärna om bra ställen att inhandla flera fina och bra hinder ifrån?  
  • Ritningar på bra (och gärna enkla eftersom jag har tummen mitt i handen typ, haha) hinder att bygga? 
  • Vilka mått osv. ska man satsa på/är det som gäller (jag håller mig gärna runt det som är standard etc. även om jag inte tänkt tävla…just in case jag ändrar mig)? 
  • Var får man tag på bra selar som är godkända att hoppa med? Vill ha en sele som trycker så lite som möjligt på kaninens hals osv. en "snäll" sele helt enkelt, men som man får hoppa i (inte läder/mocka eftersom jag är vegan). 
  • Koppel - är det någon speciell längd eller så som är godkänd/standard? Tips på bra "hopp-koppel"? 
  • Naturligtvis kommer jag börja med att träna min grabb att ha sele på sig utan att få panik osv. (för mig den vanliga sele-/koppelträningen)…men är det något mer "hopp-tränings-specifikt" som är bra att träna på också? 
  • Sedan när det kommer till själva "hinderträningen/hoppträningen"…tips? Var så lääänge sedan nu, att jag säkert glömt väldigt mycket; så uppskattar alla råd och tips ni kan komma med. Länka gärna till bra hemsidor, tipsa om bra böcker osv. där jag kan läsa på mer om kaninhoppning…hög tid för en uppdatering av mina dammiga kunskaper, haha. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
0

Nu är min fina hare (hoppkanin?) äntligen hemma. Välkommen Duracell ❤️