Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikett: allmänt
Läst 518 ggr
[vigge_]
0

Selträning + hoppträna - hur tidigt?

Hej!

Kom på en sak denna skrivande stund! Nu har jag en liten kaninunge här hemma som kan snart börja tävla (är 4 mån om någon vecka). Jag har inte börjat ha honom i sele än och inte hopptränat än. Har dock satt ett nybörjarhinder i hagen på lägsta nivå så att han får lukta på det m.m. Kan tillägga att jag har beställt en sele till honom.

Ibland när jag går in på FB så ser jag +10 veckors kaninungar ha på sig sele och hoppträna hejvilt. När är det dags att hoppträna kaninungar? 10 veckor känns så otroligt tidigt för mig. En kaninunges outvecklade muskler mår väl inte bra av att hoppträna så tidigt i livet?

När anser ni att det är dags att hoppträna kaninungar?

Anoki
0

Man bör inte hoppträna före 3 månaders ålder, då dom precis som du säger fortfarande växer mycket vilket kan leda till skador. 

Det är lite individuellt när man kan börja hoppträna dom. Jag skulle säga att när du känner att han går bra och har en säkerhet i selen, och du känner att han är redo för hoppning är det bara att köra. Alla kaniner mognar olika fort och därmed kan vissa börja med hoppningen tidigare än andra, så det är helt upp till dig när du känner att han är redo. :)