Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etiketthinder-selar-andra-tillbehör
Läst 738 ggr
fuzzie
0

Fråga om hinder ^^

Hejsan! 

Jag är helt nybörjare på det här med kaninhoppning och kommer säkert att komma med en massa fler frågor när det väl är dags att börja testa att hoppa hehe 🤪 

Jag skall äntligen hämta hem min lilla tös imorgon! Men innan det så skall vi åka och köpa material för att bygga hinder så att jag har något kul att pyssla med i väntan på att hon växer till sig. Och jag har läst någonstans att de absolut inte skall börja med hoppning förens de är tidigast 3 månader. Stämmer detta eller bör hon vara äldre än det för att inte slita så mycket på den lilla kroppen? 🙂 

Sedan funderar jag på det där med hinderna, vilka är de minsta/längsta tillåtna måtten på hinder? För jag vill ju bygga dem rätt från början så det inte blir fel och man måste göra helt nya hehe 😉

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

[SophD]
0

Jag brukade vänta till 4 månader innan jag började hopträna, eller tills de känns "mogna". :) Tänk på att inte använda spik på hinderna! Lycka till 🙂

fuzzie
0

Ok, då väntar jag tills hon är minst 4 månader då eftersom jag självklart vill det bästa för henne. + att hon ska tycka att det är kul också för annars är det ju inte kul för mig heller. 🙂 

Nää, jag kommer inte använda spik där bommarna skall sitta, utan jag kommer köpa märlor att lägga dem på. 👍 

Men vet du hur långa/höga hindren minst måste vara för att vara godkända? För jag vill som sagt inte råka göra för korta hinder som jag ändå kommer måsta rata senare. Utan jag vill ju göra rätt från början. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

[SophD]
0

För att börja tävla måste de minst vara 4månader, om jag minns rätt! 

Hmm, du det har jag väldigt dålig koll på. Tror det finns någon artikel här på sidan om att bygga egna hinder 👍

fuzzie
0

Ok, men betyder det då att det är ok att börja småträna med henne när hon är lite över 3 månader för att se om hon gillar det? Eller skall jag vänta till 4 månader? Vet att jag ställt samma fråga typ 1000 gånger, men jag är så rädd att det skall bli fel… 😞 

Hehe ok, men då tar jag en titt på artiklarna och ser vad jag kan hitta. 👍

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

fossingen
1

#4 Många tränar vid tre månader eftersom de är tävlingsklara vid 4. :)

Dock så mognar vissa kaniner inom hoppning först vid högre ålder 8-12 månader. Helt olika dock. Men brunst, hormoner osv ställer till en hel del när de är ungdjur eller vad man vill kalla det. :)

Ska du köpa virke så rekomenderar jag att du frågar träfirman om förslag på billigt men passande material. Ett material jag använd för 10 år sedan kostade 30 kr m nu , ungefär samma som då. Men jag såg och trodde inte de hade andra fyrkantigaktiga stolpar men han drog fram perfekta för 4 kr m :D

Sedan om du vill slippa såga mycket i plywood så rekommenderar jag tunna brädor som hinderplattor, de däremot brukar kosta 15-25 kr m (värt det dock).

Funkar även att använda krampor som märlor, om du spikar fast 2 brevid varandra lite V/U aktigt. Men då är det lika bra att köpa dessa mindre lådor med några 100 st 250 kr låda? Annars blir det ganska dyrt.

Märlhöjden är väl typ 8, 18, 28, 36, 43, 48 ? Eftersom bommarna är typ 2 cm när de ligger på märlorna.

Alvirpo
0

Själv brukar jag börja selräna strax innan 3 månader, och börja hoppa när de känns redo! :)

Minsta klassen att tävla i är Mini, där hindrena är max 20 cm höga och 30 cm långa. Men i högsta klassen (Elit) så är hindren  max 50 cm höga och 80 cm långa. Så du kan göra dina hinder i vilken storlek du vill, beroende på hur högt du tror du kommer hppa med din kanin! :) Men som #5 skrivit, så sätt märlorna ca 2 cm "under" den höjden du vill ha, då bommarna är ca 2 cm tjocka. och glöm inte att räckna in bottenplattan i höjden!🙂

rabzzit
0

Kan då tillägga som #6 sa att Mini(den lägsta klassen) brukar vara två bommar upp så som #5 sa att första  märlan är 8cm upp, sen 18, 28,38,48 :)

Men du får såklart hoppa höge med din kanin. Värdsrekordet i höjd inom kaninhoppning är 1m :)

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.