6 årig hoppkanin
Kan man börja tävla med en 6 årig kanin som verkligen älskar att hoppa och har bra kondition. Han är frisk och orkar med det mesta.
Så han är inte för gammal för att börja tävla?
Jag började tävla en utav mina förra kaniner när hon var 8 år, liten hermelin. Så tror inte att det är några problem! 😉
tror de går bra :)
Ja, det gör det. Fast då måste kaninen tävla i veteranklassen:)
~Don´t judge me, i was born to be AWESOME, not perfect~
Kaninen måste inte tävla i veteranklassen, du kan starta lätt med med honom om du vill, däremot har du möjlighet att tävla veteran om du häller vill det :)
Vad är veteran? #3 och #4
Fast, kom jag på nu, kaninen måste ha klassat upp sig till svår för att ha rätt att tävla i veteranklassen.
#7 Kaninen måste bara ha klassat upp sig till medelsvår innan hen får tävla veteran. Men precis som du säger så är ju veteran inte aktuellt för denna kanin då han inte klassat upp sig alls, jag glömde också bort det :)
Klart det går bra att börja tävla med en 6-åring! Så länge den tycker det är roligt och mår bra så finns det ingen övre åldersgräns. Har en grabb som blir 6 år till hösten, han har aldrig hoppat bättre än han gör just nu och har tävlat sedan han var något år gammal. Tror att de flesta kaniner mår bra av komma hemifrån ibland, oavsett ålder. :) Lycka till!
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
#8 klicka in på länken Ellen Alicia bifogade, där står det också att kaninen måste vara svårklassad i någon gren för att ha rätt att tävla i veteranklassen:)
#10 & #7 Utbildade mig till domare i år och det som står i artikeln som är länkad måste vara gammalt, står även att det är från februari 2012, nya regler som gäller nu.
Som en tidigare nämnt så måste kaninen ha fyllt 6 år och vara minst medel i någon gren, alltså kan kaninen fortfarande vara lätt i krok men kanske medel i rak och då veteranklassas :) Enda skillnaden mellan lätt och veteran är i princip att i veteran räknas även korrigeringar och enbart placeringar delas ut och inga pinnar ;)
#11 Jaha, ojdå!😛