Nybörjare
Hej jag heter Lovisa och jag äger en kanin på 4 månader (på ett ungefär).
Han är en Hermelin/Lejonhuvad Dvärgvädur blandning och jag undrar hur man startar en kanin i hoppning? Jag har byggt små hinder av saker vi har i huset och haft honom i sele (van vid selen och omgivningen) på trädgården, jag har ställt honom framför hindret, lockat med godis och fått honom till att lukta på det. Men det har tydligen inte varit intressant för honom.
Jag hoppas på att jag kan få några tips och är hans blanding bra för hoppning eller åt den sämre sidan?
Och om det finns en annan tråd om det här så länka gärna!
(Förlåt om jag inte får skriva om det här, försökte komma in på skrivreglerna men stod att jag inte hade tillstånd till sidan.)
Dessutom: Färgen på honom?
Är ingen expert, men jag vet hur man lär kaninen att hoppa iallafall, så här kommer några tips: Locka inte med godis, kaninen lär sig att den får godis när den hoppar. Det kanske går bra hemma, men ska du ut och tävla får du inte använda godis. Då kommer du troligtvis inte få kaninen genom banan. Därför är det bra att lära kaninen från början. Beröm genom att säga bra och kanske ge den en klapp. Putta på rumpan. Funkar inte det kan du behöva lyfta kaninen över några gånger och sedan berömma. Då förstår den att det är kul att komma över hindret och få beröm. Något du bör tänka på är att ha flera hinder i rad redan från början. Kaninen ska lära sig att det inte bara är att hoppa ett hinder och sedan stanna, utan istället vänta sig att hoppa några hinder i rad och sedan stanna. Annars kan kaninen få en ful ovana som är svår att träna bort. En till sak du bör tänka på för att inte ge kaninen en ful ovana är att aldrig hoppa några hinder, sedan vända om och hoppa tillbaka. Då kan kaninen lära sig att det är okej att vända om mitt i banan och hoppa tillbaka. Då blir man diskad. (Vet inte om du är intresserad av att tävla, men det är lika bra att lära kaninen rätt oavsett) Vissa kaniner kan vara lättare att lära hoppa, andra svårare. Endel kaniner är helt enkelt inte sugna på att lära sig hoppa, respektera då det och håll på med något annat istället. Men de flesta kaniner går att lära hoppa. Din kanin är säkert en bra ras för de lägre klasserna i hoppning, men den kommer nog aldrig upp på elithöjd. Då ska man ha hoppkorsningar. Är asdålig på färger, men skulle gissa på att din kanin är svart, gul japantecknad/brokad. Men jag kan inte säga att jag vet, för jag är asdålig på färger.
Svart/gul japanbrokad skulla jag säga🙂
Finns några artiklar här på KhIF om hur ma lär en kanin att hoppa (länk nedan), annars var ovanstående beskrivning ganska bra!🙂
/ Angelica
Skulle säga att färgen är Japan brokad svart/gul, som #2 :)
Kaninmagazinet har det mesta om kaniner. ;) http://kaninmagazinet.se/2012/february/sa-borjar-du-med-kaninhoppning.html
Vänliga hälsningar Ellen 

Tack allihopa!