Selar
Jag har några frågor om just selar. Vilken "sel typ" tycker ni är bäst? Vilket material rekommenderar ni? Är det någon som har paracord (från Melodys), och i så fall vad tycker ni om det? Sen funderar jag på det här med bogselar. hur fungerar dom att hoppa i? Många säger att dom är typ bäst, men när jag tittar på bilder känns det nästan som att dom borde "hämma" kaninens rörelse av framben/bog.
Jag gillar bröstsele bäst🙂
Jag har läder & paracord, de enda materialen jag tycker om & som håller.
Jag har 2 paracordselar & 1 lädersele(alla 3 kommer ifrån Melodys) & jag är väldigt nöjd med kvalitén😃
Min lejonkorsning har en bröstsele i svart läder.
Min hermelin & min dvärghare har var sin paracordsele i olika färger, båda bröstselar. Jag tycker dem sitter bra & är lätta att ta på/av, samt att dem inte smitit ur selarna🥳(både hermelinen & dvärgharen är otroliga när det gäller att smita ur & tugga sönder sina tidigare selar)
Nu hoppar jag inte längre, men brukar gå promenader hemmavid i sele med kaninerna.
Jag har prövat H-sele men min kanin fick panik när jag tog i kopplet, samma med bogselen. Det fungerade helt enkelt inte.
Bröstselen 'fångar upp' kaninen på ett annat sätt & avlastar halsen, vilket jag ser som mycket snällare för kaninen.
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
Sedan jag testade bröstselar första gången måste jag säga att dem är bäst! Därefter bogselar och sist H-selar, tycks även att kaninerna säger detsamma och det är ju det viktigaste att vi är överens om vad som är bäst.
Vilket material som är bäst beror på kaninen. Alla mina som jag testat paracordsele på verkar älska sina selar. Mitt lejon har vuxit ur sin paracordsele och blev paff när han fick på sig en bogsele i tyg istället, men han skuttade på som vanligt, om än lite missnöjd.
Ena dvärgväduren som har en bröstsele får lite panik när jag är och pillar på honom selen, men han är lite kittlig överlag så det är inte så konstigt tycker jag. Allt kompenseras utav att han trivs så bra i selen annars🙂
Det beror helt enkelt på vad kaniner gör, är van vid och beteer sig. Jag upplever att bogsele är bäst att använda. Jag har dock bröstsele till en kanin som panikerar över bog och h sele. Men för övrigt så är bogselar tryggast enligt mina kaniner. Jag syr för det mesta mina egna selar och upplever vissa tyg bättre än andra.
Vilken typ av sele beror lite på kaninen. Mina har använt både bog, H och bröstsele. Men jag måste allt säga att alla mina kaniner har trivts bäst i bröstselen.
Har både tyg och paracord till mina. Paracord är ett bra allternativ om kaninen känner sig tryggare av att "känna" selen, den är hårdaren än en tygsele, dock skaver den inte på något vis.
Jag har h på två av mina herrar som är lite speciella. Har bröst på min lilla busiga filur, märkte direkt att han blev lugnare och inte lika stressad och dragit när jag bytte till bröst. mina damer har Bog.
Enligt mig tycker jag dom olika selarna är bäst till olika kaniner men om jag måste välja en favorit blir det nog Bröst.
Jag har haft de mesta inom selväg, än så länge har jag inte hunnit testa paracordselarna. Vad gällande seltyperna finns det ju alltid plus och minus för alla tycker jag 😉
Bogsele tycker jag personligen är den allra enklaste att sätta på och det går snabbt. Har man många kaniner och det lätt blir lite stressigt är det en perfekt seltyp. Många tycker det är ett bra sele att börja träna sin kaninunge i eller att ha på heta kaniner. Jag anser väl inte att den är så jättebra på heta kaniner. Föredrar hellre selar med bröstband. Nackdelen är väl att kaninen lik lätt slingrar sig ur den, speciellt om man har små kaniner..
H-selen tror jag många ser som "standard-selen" och jag är mycket förtjust i den. Idag har jag nästan H-sele till samtliga kaniner som bor här hemma.
H-selen med ett band mellan frambenen "bröstsele", är jag riktigt förtjust i och har på många av mina lite mer hetare kaniner. Jag tycker att man får lite mer kontroll över kaninen när den har bandet mellan frambenen. Lättare att styra och känna av.
Sen har jag också haft den typ av sele som för mig kallas bröstsele. Det är en enkel konstruktion där man sänker ner kaninen framben i två hål.. hmm hur ska jag förklara. Mycket lik h-sele med bröstband. Dock har selen inget mag- eller bandband. Det är inte många som vågar ha denna typ av sele (eller som har den kvar). Man känner knappt att man har kaninen i någon sele men är otroligt bekväm att ha på kaniner som är självgående och som inte behöver mycket till hjälp.
Men som mycket annat handlar det om hur man själv är som person och vad man trivs med och känner sig bekväm med 🙂
Har nyligen bytt alla mina selar från H- till bröstselar och är hur nöjd som helst. Köper bara sådana i tyg eftersom jag känt på en paracord-sele och den var så himla stel. Lädersele har jag aldrig testat, men tror att tyg med snabbknäppe i både hals och magband är svårt att få till där.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Mina kaniner drar väldigt mycket så använder mest bröstsele men brukar använda bog och H-sele också för att få lite variation för annars reagerar dom inte när jg vill att dom ska stanna och drar bara ännu mer:(
Wille, Puffe, Doris
Visst handlar det mycket om hur kaninen är men även föraren skulle jag vilja säga! Själv är jag inte alls så förtjust i bogselar utan kör H-selar rakt igenom på alla mina men självklart testar jag annat om någon skulle verka ha problem med selen men då går jag först helst till bröstselen.
Efterssom jag tillverkar mockaselar själv och älskar att dom är så mjuka och lätta och dessutom går snabbt att sätta på så har alla det :)
Jag använder mig av bröstsele, Bogsele och h-sele i läder. Jag smörjer selarna två gånger i månaden med fett och lädren blir mjuka och behagliga för kaninen att ha på sig. Lädret är rätt tungt och när man tar i kaninen så kommer det inte som en chock utan kaninen vet att den har en sele på sig och att någon vill styra/stoppa. Mot vissa tygselar som kan vara så lätta att kaninen inte känner selen och då hoppar till i luften när man tar i den. H-sele använder jag på min tröga kanin som sköter sig själv på banan. Bogsele använder jag när jag har kaniner som gärna springer ut mellan hindren. Man kan ta stopp på kaninen rätt fort utan att få strypkännsla. Bröstselen använder jag på mina heta kaniner. Dom som springer och drar lixom. :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
http://johannasselar.weebly.com/ hänvisar jag direkt till, älskar selen jag har från henne :)
Jönssons gör också jättefina selar!
jag använder bröstsele då det är lättare att stoppa upp kaninen utan att dra i kopplet liksom :)
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -