Stress problem.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en tjej hemma som är lugn hemma i buren och i hagen samt i all hantering. Men så fort hon har fått kopplet på sig och blir ner satt på marken (kvittar om det är framför ett hinder eller inte) så blir hon jätte stressad, drar och springer på för fullt. Hon kan hoppa och har fina luftiga hopp men pga av all stress så river hon mer än vad hon behöver. Jag gör verkligen allt jag kan för att lugna ner henne, ta upp henne klappa och lugna ner. Men när jag sätter ner henne blir det samma visa igen…. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att det ska bli bättre. Har ni några tips på hur jag kan göra för att få henne lugnare i sele? Tack på förhand🏆
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Hurdan är hon om hon får springa fritt t ex i rasthage (under uppsikt naturligtvis!!) med bara selen på sig? Är det samma där eller är det kopplet hon inte gillar?
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Om du satte på henne sele i hagen och höll koll på henne, tror du hon skulle bli lika stressad då?
Mina som är stressade är ett arbete som tar mycket tid, det är allt jag kan säga. Det finns inga genvägar och allt eftersom gör man framsteg om än små. Selträna är mitt tips och hopp lågt eller inget i början. Risken för skador är större när man har en stressad kanin.
Hur långt koppel har du? ycker mina ibland blivit lugnare då jag hållit mig långt bak.
Lycka till!
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
#1 det har jag faktiskt inte provat, men ska göra det :)
#2 Jo jag är beräd på att lägga den tiden för jag vet att om hon bara tar det lugnt så kommer hon komma långt. Nej jag vill att hon ska hålla sig på lätt tills hon lugnar ner sig för att precis som du säger så är skaderisken större på ett stressat djur, det är jag väldigt medveten om. Jag har 3m koppel på henne, jag brukar försöka att ha henne i långt koppel på tävlingar också…men som man ser i videon så styr hon inte sig själv direkt :(
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna