Hur vet man vilka som passar?
Tänkte börja hoppträna med ett par av mina kaniner, men kan man gissa från början vilka som kommer bli hoppare?
Ingen av mina kaniner har stamtavla, så hoppgener har de knappast.
Hur börjar man på bästa sätt?
Kan man gå med i en förening och åka dit och få hjälp?
Ingen kanin med stamtavla har några hoppgener om man ska vara korrekt, då de allra flesta hoppisar är korsningar som man dock ofta skriver ut härstamningsbevis på eftersom det vid avel kan vara bra att veta vad som ligger bakom ens egen kanin för att hitta en bra (så obesläktad som möjligt) partner till kaninen. Både här på sajten och på Kanimagazinet.se finns en hel rad nyttiga artiklar om hur man börjar träns sin kanin, läs dem! Även boken Kaninhoppning 2 är att rekommendera, finns på typ Adlibris för en spottstyver. En sak jag verkligen vill slå ett slag för att du ska göra är att åka på nybörjarkurs med din kanin. Där får du råd och tips av erfarna kaninhoppare, testa på att hoppa med din egen kanin samt känna på dina egna tävlingsnerver då man i slutet av dagen oftast anordnar en liten inofficiell tävling för de deltagande ekipagen. Kan varmt rekommenderas!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Tack så mycket!
Ja, jag menade härstamningsbevis, och inte stamtavla. Mycket prat om vilka hoppkaniner är besläktade med och inte, och vad de har för hoppare i släkten. Men mina kaniner har alltså inga sådana släktingar (vad jag vet i alla fall)
Är det någon särskild ras eller korsning som brukar bli bättre än andra på att hoppa, eller beror det på annat?
De flesta kaniner som är duktiga på att hoppa är kaniner som är avlade just för hoppning. De har förutsättningar för att hoppa högt etc eftersom man avlar på kaniner med slank kropp, lite större kaniner med stora baktassar som hjälper dem att hoppa. Men alla hoppavlade kaniner tycker inte heller att det är roligt med hoppning, men de har rätt förutsättningar.
Kaniner som inte är avlade till hoppning kan också bli väldigt duktiga, men då gäller de att de har rätt typ av temprament och tycker att det är roligt att hoppa. De kaniner som blir duktiga på hoppning är ofta de som är orädda och ganska "tuffa" av sig, just för att de ska våga hoppa över höga och långa hinder. Men alla kaniner kan lära sig att hoppa och tycka om hoppning, men alla kan inte klara av maxade elithinder. Vissa klarar av minihinder och vissa högre.
Clara Nordquist, 08 kaninhopparteam 
# 3 Ok, tack! 🙂
Mina två som jag tänkte på är dvv/dvvkorsning och de är slanka med stora baktassar och särskilt den ena är mycket aktiv och framåt.
Kan ju prova för skojs skull, gäller att komma i gång bara.
#4 Jag hoppar mini/lätt med mina dvärgvädurar här hemma. Har precis börjat med dom men det går ändå hyfsat bra. Ska tävla ena nu i helgen. Jag tycker absolut du ska testa att hoppa med dom! Ha inga stora förväntningar så kommer du snart att bli glatt överraskad. 😉