Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 451 ggr
frijoh
0

Första tävlingen

Jag tänkte börja tävla med mina kaniner, om dom gillar det dvs. Men hur gjorde ni första gångerna? Hur regerade kaninen/kaninerna? :-) Här hemma vill dom hoppa 8 av 10 gånger. Händer det ofta att kaninen vägrar på tävling?

Evelina!
0

Ha extremt låga krav i början, eftersom det för de flesta är stor skillnad på att hoppa hemma och på tävling. Var nöjd och stolt även om ni bara tar er över ett hinder. Tänk på att miljön är helt okänd och där finns en hel massa nya lukter.

Angående "vägran" tycker jag det är ganska vanligt, särskilt i de lägre klasserna så det behöver du inte vara orolig för.

Jag vill också slå ett slag för att gå en nybörjarkurs innan du börjar tävla. Förutom massa kunskap om kaniner, hoppning, regler och banetikett får du en superrolig dag med många nya bekantskaper!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

frijoh
0

#1 jag ska tävla den 23 mars och se hur det går! Sen kanske jag går en sån där kurs om jag känner att det behövs tror jag! Men tack för råden. Hur lång tid brukar det ungefär ta tills kaninen vant sig vid att åka och tävla och så? Förstår att det är väldigt individuellt men för dina tex! ?:)

Mickis1994
0

#2 En del kaniner har inga problem alls och hoppar som kungar nästan från fösta start med andra kaniner tar flera månader på sig. Det beror så mycket på kanin, föraren och hur mycket man tävlar. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Evelina!
0

#2 Säger som #3 att det beror på. Men min ena kanin har gått som en klocka från första start, den andra tävlar sin fjärde tävling nu och henne är jag glad ifall hon bara kommer igenom banan i miniklassen ;) Den tredje kaninen har tävlat massor förut (msv-klassad m. pinnar) men haft ett uppehåll på ett år ca, och ej heller hoppat med mig som förare. Vi har startat på mini-nivå och tävlat tre tävlingar och det är först nu som jag får honom att gå över lätthinder. Nummer fyra är debutant (startar första gången på lördag) och där är jag glad bara han tar sig över ett hinder :)

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Nallemillan
0

mina kaniner har tagit det olika. 

Skriver nummer istället för namn:

1) hon reagerade väldigt lugnt och gick som en klocka direkt. första starten van hon mini klassen

2) Reagerade inte lika bra. Han var stressad. Men efter en mängd starter så har han lyckas plocka sin första pinne i rak lätt.

3) reagerade också lugnt

4) var helt lugn och hoppade snyggt

5) började med ett missförstånd på framhoppningen med trassel i kopplet. Sen vägrade han att hoppa. Hoppade dock start hindret och andra hindret. Tror han blev rädd efter trasslingen

litenvovve
0

En del utav mina kaniner blev lite paffa när dom kom in på banan under en tävling. Mycket folk, många kaniner, många lukter och annorlunda hinder.

Vissa kaniner hoppar utan att bry sig ett smack.

Men efter ett tag vänjer sig både kanin och förare. Kaninen känner ju också om föraren är lite nervös vid starten.

Stort lycka till!