Han har slutat hoppa?
Min ena hane på snart 6 månader har slutat hoppa, han har både tävlats och tränats utan problem innan. Men nu vill han inte alls längre, hur kan det komma sig? Ibland går det men oftast inte. Han verkar inte ha ont eftersom han beter sig som vanligt annars och jag har kollat igenom honom och hittar inga sår eller liknande som skulle kunna orsaka smärta? Kan det vara att han bara börjat tröttna? Jag behöver tips på hur jag kan motivera honom men även era synpunkter på vad det kan vara som gör att han inte vill längre.
edit: han är hoppavlad.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Testa att börjar om helt från början med bara 1 bom och se om han vill hoppa. Sedan är de bara att när han verkar tycka det är kul - höja upp lite i taget. Träna en/två ggr i veckan men väldigt korta pass
Clara Nordquist, 08 kaninhopparteam 
Ta en paus helt enkelt och träna sällan, typ max 2 ggr månad för han har nog helt enkelt tröttnat.
#1 inte ens en bom funkar… han vägrar helt enkelt..😕
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Jag tog en paus med min hona då hon ledsnade, bara att inse att ibland vill man göra annat liksom, precis så känner väl djuren också.
Och nu tränar jag hon bara 1-2 ggr månad max och då presterar hon också som bäst.
Sitter han bara där, springer undan osv? Eller nosar han och är för upptagen med annat? Kan ju vara så att han kommit in i tonåren och vill trotsa dig lite. Jag hade låtit bli hoppningen i en månad ungefär, och sen testa igen och se ifall suget har kommit tillbaka :)
// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner
Var ute och gå promenader lägg bort hindren en- två månader ! :)Låt han skutta mycket i hagen och var ute och gå med honom långa sträckor och korta sträckor. Gå i backar och hoppa över grenar och diken i skogen. Sen när du känner att han har riktigt bra kondis och lixom haft "lov" så kan du börja igen på mini/lätt höjd! :)hoppa max en gång i månaden. Träna inte på hinder innan tävling (bara om han går upp i klass)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.