avlar på " hoppkaniner "
hejhej! Massa avlar på duktiga hoppkaniner som ska vara duktiga inom hoppningen. Men om man avlar på kaniner som ska vara duktiga på hoppningen BEHÖVER ju inte ungarna bli lika duktiga.. asså jag bara va tvungen att skriva av mig men hoppas någon haft samma tanke som mig.. :/ hare gött :)
Grejen är den att för att få en "perfekt" hoppkanin behövs flera faktorer som ska klicka, och genom duktiga föräldrar är det lättare att få fram dem, och mycket mer osannolikt att det blir fel.
Man kommer rätt långt på att bara ha en kanin med rätt inställning! MEN att kaninen har precis rätt huvud är en sådan chans på miljonen att det inte går att ärva ner varje egenskap till en kaninunge (speciellt inte om den andra föräldern inte har dem, och speciellt inte till varje kaninunge i en kull). Därför kommer man inte så långt om man avlar på kaniner med bara rätt huvud och inte utseende.
Att avla på rätt utseende kan ge kaninen rätt förutsättningar att LÄTT ta sig över hinder. Den kan få luftigare, längre steg vilket gör det mer naturligt för dem att ta sig över snarare än under. Men allt detta är totalt bortslösat om kaninen inte har den där viljan.
Vad man har gjort i SKHRF i 20 års tid är att avla fram kaniner med båda dessa egenskaperna. Och även fast man inte får den perfekta hoppkaninen så har man fortfarande en kanin som har alla förutsättningar att kunna hoppa. En kanin som har luft i stegen och som har många om än inte alla av de där psykiska egenskaperna som krävs. Därför är det mycket troligare att den kan bli en bra hoppkanin än en kanin du köpt i djuraffären.
Vissa har nedärvda egenskaper som gör att de har lättare för vissa saker och det gör dem mer troliga att ta sig till eliten. Det här är inte specifikt för kaniner utan det gäller varje elit-djur och idrottsperson du ser i tv. 
Det blev långt och flummigt men det är svart på vitt ren biologi & evolution egentligen.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
det man måste lära sig är att allt handlar om arv och miljö.
Arv - generna och de egenskaperen unge ärver från sina föräldrar.
Miljö - Allt det andra ^^ Träning, utfodring, uppväxt /yttre faktorer), upplevelser o.s.v. Ägare, alla kaniner passar inte med alla ägare, vana hos ägaren exempelvis.
Min egna åsikt är att det oftare brister i miljöbiten när en unge efter duktiga föräldrar inte "blev som man tänkt sig". Inte alla gånger, men ofta (är min åsikt).
Sen finns det absolut de som helt enkelt inte fick rätt egenskaper, eller inte fick just den egenskapen som ena föräldern har.
Men som Päpple säger, chansen är ju större att få en duktig hoppare om föräldrarna visat sig vara framgångsrika på banan.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus