Uppfödare lejonhuvade hoppkorsningar?
Har. Efter senaste tillskottet i familjen har jag blivit totalkär i lejonhuvade kaniner. Gillar samtidigt att hålla på med hoppning. Undrar därför om det finns någon som föder upp lejonhuvade hoppkorsningar (föräldrar minst msv-svår-klassade). Eller har någon sådan kull planerat till sommaren (då det isf skulle vara aktuellt för mig med ytterligare en kanin). Tacksam för svar!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Vår ena lejonblandis Hanny ska paras till hösten om det är av intresse🙂Lejon är tyvärr inte jättepoppis inom hoppaveln annars🤔
Hanny är enkelmanad, vilket innebär att ca 50% av hennes ungar också kommer bli det:
http://kaninhoppning.ifokus.se/discussions/52d17d768e0e746a9e002056-intressekoll-hanny-elias?discussions-1
(Hanny tävlar regelbundet, målet är att hon ska klassat upp sig till svår innan parningen görs😊)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#1 Låter spännande! Hade totalt missat tråden! Jag är intresserad av en hona/hane med man isåfall. Om det blir någon. :)
#2 Vi ska själva behålla en knodd ur kullen, men säger till syrran att du ev är intresserad😉Vi bor i Göteborg, men får väll "offra" oss och åka runt i landet och hopptävla ifall det skulle lösa transport😃
Förväntade färger är svart otter, svart otter mantlat/brokat och ev WT i ngn av dessa😊
#3 Gör så! Och skulle det vara så att det blir aktuellt har jag inga större problem att ta mig ner till Göteborg om så skulle vara fallet. Färg är för mig helt oviktigt, det är bara manen som jag är ute efter ;)
#4 Enkelman som sagt, men lite fluff blir det säkert😛
#5 Vet inte riktigt vilken skillnaden är, vet bara att den jag nu har han har lite fluff som dock inte kräver någon pälsvård alls. Det vore idealet.
#6 Enkelman är lite fluff😊
Blivande mamma Hanny i sitt praktfulla fluff😂

Hon är jättefin! Ungefär så ser min skrutt ut. Då borde han väl vara enkelmanad? Hur ser en dubbelmanad kanin ut förresten? Och enkelmanarna, kräver de generellt pälsvård eller har jag bara fått turen att få ett "exemplar" som det inte tovar sig på?
#8 Enda sättet att se ifall kaninen är dubbel/enkelman är när dem är nyfödda ifall dem har ett "v" över ryggen. Men generellt så har enkelmanade niner ganska lite fluff.
Här är ett dubbelmanat lejon:

(ganska OK med fluff, kan bli en del pälsvård)
Här är "V" jag pratade om, samma kanin som ovan vid 3 dagars ålder:
Enkelman kräver ingen vidare pälsvård, borstar aldrig Hanny, det behövs helt enkelt inte😃
Har sett enstaka individer med enkelman som fått jättelång päls på huvudet, men ganska lite i mängd.
Och eftersom Hanny blir mamma & pappan saknar fluff så lär de ungar med man inte få mer än Hanny😛
Jag personligen tycker det är supercharmigt med lite fluff vid öronen på hoppisar❤️
Det låter ju toppen, jag gillar som sagt fluffet men inte pälsvård, därför jag undrar. Men då vet jag, det är en enkelmanad jag vill ha. Och gärna ur er kull!
Från födsel vet man, annars så kan man inte veta 100%.
Tycker på vuxna djur att enkelmanade får mer långa "slingor", framför/bakom öronen, medan dubbelmanade har mer och kraftigare fluff som på bild #9.
Från födsel vet man, annars så kan man inte veta 100%.
Tycker på vuxna djur att enkelmanade får mer långa "slingor", framför/bakom öronen, medan dubbelmanade har mer och kraftigare fluff som på bild #9.
#1: Bara ett litet tillägg där, lejon är ett dominant anlag. Så tror att mer än 50% av ungarna ur eran kull kommer få de anlaget.
5 av 6 ungar ut min kull efter Bentley(enkelmanad) och Pixel(NP) blev lejonhuvade. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#13 Man-anlaget är ressesivt när det är enkelmanat.
Dubbelman ger alla ungar enkelman om 1 förälder saknar man-anlaget.
Enkelmanad mamma + pappa utan man-anlag ger ca 50% av ungarna enkelman.
Dubbelman: 2st man-gener.
Enkelman: 1st man-gen.
#14: Då är min kull väldigt underlig xD
Men fick lära mig att det var dominant när jag frågade.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#15 Dubbelman har koden MM
Enkelman har koden Mm
Ingen man har koden mm
Lägg upp det i ett korsningschema så blir det nog lättare🙂
Kan vara att din nin hade "dålig" dubbelman med😊
(ber om ursäkt för OT i tråden)
Har en lejonhuvad hoppkorsning till salu (länk), han är strax över 6 månader och har hunnit tävla 2 ggr i Lätt (och ska starta på lördag) Han är ett riktigt energiknippe och får man bara honom att fokusera på hindren så tror jag han kan bli riktigt duktig! :D
/ Angelica
#17 Tyvärr är det inte aktuellt förrän till våren/sommaren då jag får hem min nya bur. Men tack ändå och hoppas du hittar ett bra hem till din fina kanin!
jag har en kull nu med lejonhuvade :)
#19 Är de verkligen hoppkaniner?
yes det är det :)
#21 Klassning på föräldrarna?😃
(Ber om ursäkt för trådkapning, men nu blev jag nyfiken😊)
Jag har en hona och en hane som har lite lejon i sig!! ;)
Detta är honan.
Manen syns inte så mkt på bilden men när man ser hennes son så ser man att hon har man..
Hon ska ha kull i sommar + hon är obesläktad!! Och ska testa paras med en elitklassad obesläktad hane! :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.