Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettallmänt
Läst 309 ggr
LeaHumlan
0

Aggresiv kanin

hej jag har en kanin som heter Lea, hon är väldigt aggressiv, väldigt hon är lite över 2 år gammal, från en djuraffär så jag vet inget om hennes föreldrar. Lea är väldigt aggressiv. i buren när jag ska ta upp henne eller ge henne mat så attackrar hon mig, gör utfall mot mina händer och bits. när jag ska ta upp henne gör hon också utfall mot mina händer och armar och bara springer runt och morrar. jag försöker klappa henne och prata lugnande och sedan ta upp henne, men de går oftast inte. Ibland stoppar jag bara ner händerna och försöker ta henne, ibland har det gått, men oftast gör det inte det. hon är lika dan i koppel, när jag ska ta upp henne sätter jag mig ner och tar fram händerna och ska ta henne börjar hon morra och gör utfall mot mig och hugger, idag högg hon tag i min jack ärm när jag skulle ta upp henne, och värkligen bet sig fast och hängde där runt 5 sekunder kanske, hon bet mig även i fingret. när man väl har fått upp henne i famnen är hon snäll, sprattlar inte i famnen, eller bits :) men har ni några tips? de är ju väldigt jobbigt när jag inte kan hantera henne, vad ska jag göra??? Med vänlig hälsning Emelie tacksam för alla svar

Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

Henni-Chan
1

Först och främst upplever jag det som att honor har en tendens att vara mer revirhävdande och ha lite mer humör än hanarna. Att komma in i buren framifrån eller ovanifrån kan absolut vara lite av en hotfylld situation från kaninens synsätt.

Kanske kan handskar vara ett alternativ när du ska plocka ut henne från bur. Jag har lyckats reducera hetsen kring reviret i buren på ett par kaniner genom att göra det så. Men det finns ingen garanti att det upphör eller minskas.

Kastrering kan man även göra av honor och precis som hanar kan det reducera de hormoner som skapar de mer heta eller aggressiva beteendet.

Det kan ju också vara så att Lea är en kanin som har lite mer temperament och som är lite mer på sin vakt. Kanske får acceptera att hon är sån :)

Hoppas att du kommer till någon lösning som underlättar vardagen för dig och Lea :)

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF