Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettköp-sälj
Läst 1904 ggr
Moppie
0

(K) HoppDvv

Hej! Söker en hoppkanin som är rasen Dvv, Om någon har en sån till salu.

Ska helst finnas inom Västra Götaland, Helst en hane men hona funkar fint.

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Evelina!
0

Ett hett tips om du vill ha en hoppkorsning (renrasiga dvv brukar inte lyckas särdeles bra på banorna) är att kolla SKHRF:s forum (http://skhrf.com/forum/) där många hoppuppfödare annonserar. Jag själv har hittat båda mina hoppare (har- resp dvvkorsning) där.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Vincent...
2

http://queenskaniner.weebly.com & http://empis.weebly.com, några planerade kullar, kolla in hemsidan för mer info :)

HAHAHAHAHAHA…..

LeaHumlan
0

hej jag har en renrasig dvv som är 7 månader gamal och har färgen blå, helt renrasig med H-BEVIS, han hoppar bra och har precis börjat hoppträna vilket går jätte bra, pma för videor/bilder om du är intresserad :) finns i Stockholm men transport brukar gå att lösa :)

Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

Moppie
0

#1 tack, Men vil satsa på min dvv-avel nu :) Kanske skaffar en hoppkorsning som tävlingskompis senare :)

#2 Ska kolla in där :D

#3 har du bild :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Anoki
11

Inte för att vara taskig. Men, du borde sätta dig ner och fundera både en och två gånger om vad du vill ha för kanin. Jag tycker det är väldigt oseriöst att du skrivit i de flesta köp- och säljtrådar, både på kaniner som är tillsalu, kommer bli eller på planerade kullar. 

Bara ett tips, för man måste inte köpa den första sötaste kanin man hittar.

Moppie
0

#5 Om du säger till mig är det precis det jag gjort, Har bestämt mig för rasen Dvv nu som jag skrivit innan. Ps heter inte moa

LeaHumlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla Emil på hoppträning :)

www.minkaninblogg.blo.gg

Moppie
0

#7 PM.a mig :)

LeaHumlan
0

okej :)

www.minkaninblogg.blo.gg

LeaHumlan
0

Har pm:at dig nu :)

www.minkaninblogg.blo.gg

Cilia.Teddytöserna
1

#6 vart fick du moa ifrån? 🤔

Jag känner samma som Anoki, hur ska du kunna satsa på dvv när du bara har 1 just nu. Jo jag fattar att du gjorde denna tråden för att du vill köpa fler. Men jag förstår inte riktigt, du vill inte ha en hoppblandning för du vill satsa på dina dvvs, så du ska föda upp "renrasiga" dvvs som ska nå högt inom hoppningen? Det finns inte många renrasiga som når högt, och hoppande dvvs är inte så eftertraktande då man vill ha slanka högresta kaniner till hoppning (dvvhoppblanding är en annan sak) för att dom ska fungera så effektivt som möjligt till hoppning.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Moppie
0

#11 Nej, Det är inte så att jag vill föda upp dvv till hoppning, Jag vill köpa en ddvhoppkanin för att kunna hoppa och avla med den då jag börjat med hoppning och tycker det är kul :)

Moppie
0

#11 och att jag bara har 1 betyder väl ingeting, Du började väl med en sen 2 med antar jag ;)

Anoki
0

#12 Visst kan du skaffa en dvv som du även hoppar med. Men då föreslår jag dig att du mailar en uppfödare. För jag vet ingen som har dvv med stam som även hopptävlar i höga klasser. Då får du helt enkelt köpa ett stamtavledjur och hoppa för att se hur det går. Inga garantier med andra ord.

Cilia.Teddytöserna
2

#13 jag började inte avla för ens jag hade ett ut vall av kaniner (5 st), man kan inte bara ta den första bästa och sen ta en kull.. så funkar det inte.

Moppie
0

#14 javisst om det inte skulle dyka upp nåt här, Men det kom ju upp en till salu nu så kanske blir han

Anoki
4

#16 Visst, första bästa?

Moppie
0

#17 Nej absolut inte, Skrev KANSKE

Cilia.Teddytöserna
1

#16 bygg på dig ett ordentligt stall först, innan du kallar dig för uppfödare. Hur gick det med den honan som blev tjuvparad förresten 🤫

Moppie
0

#19 Har ett kaninstall! Inget boande än

Anoki
1

#19 Hahah lite lustigt med alla kaniner som tjuvparas lite hej vilt, man börjar ju fundera 😕

#20 Bild?

Cilia.Teddytöserna
0

320 köpte du inte den "honan" av en här på kif? :P

#21 ja dom blir tjuvprade hej vilt, nästan som planerat det går inte en dag utan  ny tråd om det😃

Moppie
0

Kan admin låsa tack

Alla ska ju jämt hacka på mig så fort jag skriver nåt! Tänk er själva!

Moppie
0

#22 Ja, den som var en hane. Det var lite konstigt för 2 uppfödare hade kollat könet + säljaren så…

Anoki
0

#23 Vem hackar? Frågade bara, har själv kullar plannerade så man kanske vill veta lite också, eller är det konstigt?

Vet ju en del som har, men visst.

lovemysack
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en dvärgvädur som jag hoppar svår och har pinnar!! ;) Men det är få få individer inom rasen som har sånn bjudning då dvärgvädur brukar vara lite "barnkanin" (lungt tempo lixom) :)

Men vill du testa gör det! ;)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Anoki
0

#22 Haha yes, man kanske tycker att burarna borde särskilt, speciellt när de händer 2 gånger. xD

Cilia.Teddytöserna
0

#23 ingen hackad på dig, vi frågade frågor som en framtida säljare skulle frågat. 

Jag kommer få en kull med hoppare med hängöron snart, vad kan du erbjuda en hoppare? aktivering, tävlings möjligheter osv. Säljer bara mina kaniner till hoppning och hopp avel inte sällskap .

lovemysack
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hon på bilden i #26 son! :)  oxå Dvärgvädur med lite lite hoppinslag..

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

lovemysack
1

Han igen! ;)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Moppie
0

#25 Tja nu måste ju visa bild på mitt kaninstall i en tråd där jag sökte efter en hoppkanin, Så kommer det någon och ska kommentera att dvv är svåra osv. 

#26 Självklart! Lite spännande ändå tycker jag ;) Kan du berätta lite mer om din kanin?

Anoki
0

#31 Däremot är det en självklarhet att uppfödaren vill veta hur kaninen vill bo så ser inget off topic i det. Kan du förklara dig?

Moppie
0

#28 Vill du veta mer får du gärna PM:a

Ber om ursäkt men när jag blir lite upprörd går jag lätt till mycket upprörd.

#32 Självklart att den vill veta det, Men detta handlar inte om det!

lovemysack
1

#31 Ja ibland måsta man ju lixom testa nå nytt! ;) Film samma som #26! Ja Jag hade ju redan hoppkorsningar hemma på gården, sen så fick min kompis en kull med obesläktade ungar (pappa dvärgvädur som tävlar på elit nivå & mamma blandis mellan lejon å dvärvädur) troor jag..?! och jag var med henne mycket när ungarna växte upp så jag vart fast i en liten viltguling.. ;) Sen så testade jag som jag gör med alla mina kaniner och hon gillade och hoppa! Och nu ska hon med på kista å allt =)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Moppie
0

#30 vilken kanin är det du säljer? Sonen eller honan?

lovemysack
0

#35 jag säljer just nu ingen av dom! Vill bara visa att det finns Dvv som hoppar!!! :)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Anoki
4

#33 Själv tycker jag det hör till ämnet, som jag sa. 

Men om du ska föda upp dvv till utställning och hoppning, borde du kunna se skillnad på kön, no hate.🤔

Moppie
0

Jaha, Amen det är ju kul ändå ;)

Moppie
0

#37 tycker inte jag, Denna tråden handlade om att jag ville köpa en hoppdvv. 

Jag KAN se skillnad på kön, Men jag kollade inte så noga första gången och har lärt mig att alltid kolla kön noga efter det.

Cilia.Teddytöserna
0

#39 Som sagt….. det är relativt då man som säljare vill veta var kaninen hamlar efter köpet. Är det så konstigt? :P

Moppie
0

Ja, En som säljer en kanin här frågade det i PM, Enligt mig har ni inte lagt ut någon kanin i tråden. Cilia du sa att du skulle få en kull och då bad jag dig PM;a för mer information ;)

Anoki
0

#41 Du vill alltså inte visa ditt "kaninstall" offentligt?

För att de inte är parade än, sedan spelar de väll ingen roll vem som PMar utan att någon gör det, vill du köpa en kanin lägger du ner tid på det, uppfödaren fixar inte allt. Visst ett PM är inte hela världen, men man som uppfödare får en annan syn på köparen när energi läggs ner.

Cilia.Teddytöserna
0

#41 det såg jag inte…… 

men andra kanske vill vet, skäms du över stallet då? :P

Moppie
0

#42 jo visst kan jag göra det!

#43 Nej, Skäms nteöver det.Men det är inte det snyggaste stallet i världen, Lite mörkt trots fönster men alla kaniner är ute så ofta jag hinner, Nästan varje dag!

Cilia.Teddytöserna
0

#44 alla, du har väl bara 2? (inte för att vara elak)

Moppie
0

#45 blev bara att jag skrev alla,  Ja jag har bara 2

Anoki
0

#46 Bara o bara..
För för typ av dvv är du ute efter?

Moppie
0

Normala, Inte rex eller satinpälsade

Anoki
0

#48 Normalpälsad*
Färg/teckning?

Moppie
0

#49 Tack, Spelar ingen roll.

LovePoppy
0

Gullvikens kaniner föder upp dvärgvädurar till hoppning! :)

Moppie
0

#51 Ska kolla in dom :)

PrinzeZz
8

Ni diskuterar dvärgvädurens förmåga på banan

Moppie som kaninägare/köpare

Och diverse småsaker om TS som ni tidigare stört er på.

Hurvida dvv är på banan och om det är en klok ras att börja med inom hoppning skulle vara en bra topic på en ny tråd.
Men de två senare alternativen skulle jag nog ta personligen med Moppie.

Jag känner inte Moppie, jag har inte följt hennes inlägg och trådstarter så jag vet inte vad ni pratar om i vissa fall, men jag kan förstå lite vad hon menar med detta köp.
Hon har valt att börja med Dvv till utställning, men även till hoppning?.

Jag kan säga såhär till TS. Vill du bli framgångsrik bör du välja antingen utställning eller hoppning, är det ingen ambition att lyckas ordentligt på banan eller utställningen så visst, kör på, ha kul.

MEN, det du bör tänka på om du ska hålla på med båda är att du kommer behöva hitta/ta fram linjer av djur som har en kropp som fungerar på både bordet som banan, det är svårt. En Dvv som lyckas på utställning är ofta liten, kort och krum i kroppen, gärna lite sega i temperamentet också.
En hoppkanin är tvärtom. Större, lång och högrest med ett piggt temperament. Undantag finns alltid, men överlag är det såhär.

Något som många heller inte tänker på är att en aktiv hoppkanin bygger muskler, muskler väger, vips kaninen är för tung.

Nu har jag skrivit färdigt min roman…

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Moppie
0

#53 Långt inlägg men jag ska inte föda upp dvv till utställning, Utan avel och kel men skulle vilja ha en hoppdvv som jag kan avla och tävla med ;)

Evelina!
6

# Ska du ha en kanin till kelavel och hoppning tycker jag att du inte prompt behöver skaffa sig en renrasig dvv då de som sagt inte har de absolut bästa kropparna för hoppning. Om du nu ska köpa en kanin, så tänk över en trevlig hoppkorsning som du både kan ha kul med på banan och kan använda till din kelavel, även om jag inte ser det som ett ordentligt syfte bakom seriös uppfödning.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Moppie
0

#55  Som sagts innan är det inte till hoppavel, Det är till Kel och avel! Det ända med denna annonsen var att jag vill kunna använda den i min vanliga avel och hoppa med den :)

LeaHumlan
0

Har pmat dig igen

www.minkaninblogg.blo.gg

Moppie
0

#57 Ska svara