Kaninapoteket
Tänkte att man kan starta en diskussions-tråd där vi pratar om kaninapoteket hemma 🙂
Ibland blir ju våra små långöron dåliga och många gånger kan man göra lite hemma men givetvis bör veterinär kontaktas om det behövs!
Vad tycker du behövs för att ha ett komplett apotek och vad har du hemma? Eller du kanske har något smart tips att dela med dig av? 🙂
Bra idé :D
Hos mig dinns det alltid hemma:
- Critical Care
- Miniform
- Ananasjuce (konserv)
- Spruta att stödmata med
- Koksaltlösning i sterila pipetter
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
#1 - Jag har börjat intressera mig (igen) för kaninapoteket här hemma.
Jag har också: CC och sprutor. Bra tips du hade, ska skriva ner och lägga in också 👍
Jag har också Jodopax, Axilur (flytande form) och potatismjöl som är ett bra alternativ istället för dyrare blodstopp i djuraffär.
just nu har jag hemma: cc, sprutor, bandage för smådjur, blodstop och glass pinnar (för att kunna spjäla ett brutet ben eller liknande tills man kommer till veten). Ja det var nog allt, men jag följer tråden så jag vet vad jag kan behöva lägga till i mitt mini apotek 😎
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Critical Care, smådjursbandage, blodstopp, sjukvårdstejp, nållås spruta, och någon typ filt som är till för att "bota" chock typ. Fästingplockare och axilur. Sen har jag ju lite annat som man kanske har normalt hemma, men detta har jag i apoteklådan 🙂
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
har även echinacea kom jag på. Brukar ge vid tecken på förkylning.
Jag har:
-critical care
- zilk eye ögondroppar
- klorhexidin
- ringblomssalva till torra hälar
- en hel bunt 2,5 ml sterila engångssprutor, bra till allt.
- axilur
- b-vitamin i tablett för människa.
Miniform har jag tänkt skaffa också så det finns om det skulle behövas.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#5 - Fästingplockare kanske man ska ta och skaffa sig. Inte för att jag har plockat fästingar på någon av mina kaniner under 8 år men man vet ju aldrig när den första kommer 😉
#8 Samma här, men rätt som det är så sitter det nån fästing där och då är det bra att ha ;)
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
Ska införskaffa exner krypfri också. Har fått hem till jobbet. funkar fint mot kvalster.
#10 - Jasså, hur fungerar det? Kostnad? Applicering, tell me more! 😃
Här finns lite info samt pris ;)
http://www.gnagarboden.se/exner-krypfri-100ml-p-788-c-179.aspx
#12 - Tack!
På tal om fästingar så har jag aldrig plockat så många som i år. Plockade i snitt tre/kanin och dag i somras. Galet!
Så fästingplockare ingår också i mitt apotek, kofotarna tycker jag är bäst :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Superbra tråd!
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
Måste tipsa om en jättebra salva som jag fick rekommenderad av veterinär på Djurkliniken Roslagstull. Den heter F10 Germicidal Barrier Ointment och är antibakteriell och motverkar olika former av svamp. Innehåller ingen antibiotika, är receptfritt och kostar typ 80 kr. Har haft problem med svårläkta sår på min kanins öron, har smort en gång/dag enligt vets rekommendation och såren är nu efter tre dagars behandling helt borta (hon har haft dem i någon månad). De sa även att det var toppen att använda på människosår/sår på andra djur. Finns som sagt bl a på Roslagstull, har ej sett det på apotek eller så.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Vart kan man köpa allt det här?
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3